جمعه ۱۵ آبان ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۳
۰ نفر

ژئولینو - ترجمه مهرزاد فتوحی: فرانسه - آیا بیرون هنوز هوا روشن است؟ آیا خورشید هنوز در آسمان است یا ماه درآمده؟

در حالت عادی جواب این سؤال‌ها برای«توماس» و «وینسنت» خیلی مهم و حیاتی است، اما حالا که در یک غار تاریک هستند، این موضوع خیلی هم مهم نیست.

این دو برادر دوقلو از روستای کوچکشان در غرب فرانسه به همراه دوستانشان به تماشای غاری زیبا در مرکز فرانسه آمده‌اند؛ غاری با ستون‌ها و قندیل‌های رسوبی. آنها ده‌ها متر به زیرزمین رفته‌اند، به جایی دور از نور خورشید، جایی که 42 ساعت شبانه روز، تاریکِ تاریک است. شاید به‌همین دلیل است که این دونوجوان 16ساله دیگر هیچ نگرانی‌ای ندارند و به‌راحتی و بدون ماسک مخصوصشان در غار قدم می‌زنند. اگر در عمق زمین نبودند باید از ماسک مخصوصی استفاده می­کردند تا مبادا نور آفتاب به آنها بتابد.

 

غارنوردی از سرگرمی­های موردعلاقه این دو برادر است. شاید بیماری‌ای که مجبورشان می­کند از نور آفتاب پنهان شوند دلیل اصلی علاقه آنها باشد 

این دوبرادر دوقلو از دوسالگی دچارنوعی بیماری بسیار نادر پوستی شده‌اند؛ اگر اشعه ماورای بنفش نور آفتاب به پوست آنها بتابد، پوستشان می­سوزد و زخم می‌شود و حتی ممکن است سبب مرگشان شود. به همین دلیل آنها مجبورند در طول روز از لباس و ماسک مخصوصی استفاده کنند تا نور آفتاب و اشعه ماورای بنفشِ آن به پوستشان نخورد. در خانه‌شان هم همه پنجره‌ها با فیلترهای مخصوصی پوشانده شده‌اند که مانع تابش اشعه ماورای بنفش به داخل می‌شود.

با وجود همه اینها توماس می­گوید:«به‌نظرم ما هم مثل بقیه هستیم، ما هم نوجوانیم مثل بقیه نوجوان­ها، فقط با کمی تفاوت.» او و برادرش مثل بقیه نوجوان‌ها هر روز به مدرسه می‌روند و بعد از ظهرها تکالیف درسی‌شان را انجام می‌دهند و با کامپیوتر کار می‌کنند.

این لباس و ماسک مخصوص مانع برخورد اشعه ماورای بنفش نور خورشید با پوست توماس و وینسنت می‌شود. این اشعه برای آنها خیلی خطرناک است و ممکن است حتی باعث مرگشان شود.

شب‌ها هم می‌خوابند چون صبح زود باید بیدار شوند. اما در زمان تعطیلات روزها می‌خوابند و شب‌ها بعد از غروب خورشید، بدون ماسک و پوشش به فضای باز می­روند. آن‌دو با گروهی از دوستانشان که آنها هم  مشابه همین بیماری را دارند، شب‌ها فوتبال بازی می‌کنند و به استخر می‌روند. آنها قدم زدن زیر نورستاره ها را هم خیلی دوست دارند.

غارنوردی هم سرگرمی مورد علاقه آنهاست. درون غار تاریک بدون وحشت از اشعه ماورای بنفش می‌توانند به راحتی قدم بزنند و از زیبایی­های عمق زمین لذت ببرند.

کد خبر 93738

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز