همشهری آنلاین: رئیس جمهوری ترکیه در نشستی با نخست وزیر و رئیس ستاد مشترک، اوضاع این کشور به ویژه توطئه علیه دولت اردوغان را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورد بولتن، عبدالله گل امروز  ساعت 11 به وقت محلی  موضوع دستگیری افسران نظامی این کشور به اتهام توطئه و برنامه ریزی برای کودتا تحت عنوان چکش بزرگ را با رجب طیب اردوغان و ژنرال ایلکر باسبوق مورد بررسی قرار داد.

این دیدار در حالی برگزار می‌شود که دادگاهی در استانبول 8 افسر دیگر ارتش ترکیه را به تلاش برای براندازی دولت در سال 2003 میلادی متهم کرد و به این ترتیب شمار متهمان نظامی در این زمینه که تحت بازجویی هستند به 20 نفر رسید.

این دادگاه در عین حال با تمدید بازداشت عده‌ای، حکم آزادی 10 نفر از مظنونان که در ارتباط با پرونده کودتا در زندان بودند صادر کرده است.

 ارتش ترکیه تاکنون سبب برکناری 4 دولت در این کشور شده است و اندکی پس از روی کارآمدن حزب عدالت و توسعه در سال 2003، طرح کودتا در داخل ارتش مورد بحث و برنامه ریزی قرار گرفت.

ماه گذشته روزنامه طرف فاش کرد که یک سند 5 هزار صفحه‌ای و نوارهایی از طرح کودتای مذکور در سال 2003  به دست آورده که در آن گفته شده است که حزب عدالت و توسعه قادر به حفاظت از کشور نیست.

ارتش اعلام کرده است که اسناد مذکور بخشی از یک سمینار آموزشی نظامی بود و هرگز به معنای یک توطئه تلقی نمی‌شود.

کودتاچیان متهم شده‌اند که در طرح خود برای کودتا، بمب گذاری در مساجد، ایجاد تنش در روابط با یونان و همچنین بی اعتباری دولت ترکیه و در نهایت سقوط آن را برنامه ریزی کرده بودند.

کد خبر 102320

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز