یکشنبه ۲۷ دی ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در حالی‌که تنش در روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر به نقطه اوج خود رسیده است ایهود باراک، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی 27 دی به آنکارا سفر کرد تا برای بهبود روابط دوطرف تلاش کند.

سفر وزیر جنگ رژیم صهیونیستی27دی در حالی انجام شد که تظاهرات و خشم مردم ترکیه علیه اقدامات این رژیم همچنان ادامه دارد و تعدادی از گروه‌های حقوق بشر این کشور خواستار دستگیری وی به اتهام ارتکاب جنایات جنگی شده‌اند.

به همین خاطر گزارش‌ها نشان می‌دهد که یک تیم حفاظتی پرتعداد، ایهود باراک را در این سفر همراهی می‌کند. مدافعان حقوق بشر ترکیه پیش از این با انتشار بیانیه‌ای از دادستانی کل این کشور خواسته بودند که علیه وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، به اتهام ارتکاب جنایات جنگی، پرونده جنایی تشکیل دهد.

باراک ارشد‌ترین مقام‌ رژیم صهیونیستی است که بعد از اختلاف‌های دوطرف درباره حملات 22روزه این رژیم به نوار غزه به آنکارا سفر کرده است و گزارش‌ها نشان می‌دهد او تلاش بسیاری را برای کم کردن اختلاف‌های دوطرف در این سفر انجام خواهد داد.

باراک27دی با احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه و وجدی گونل، وزیر دفاع و ایلکر باشبوغ، رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد. این سفر پیش از به اوج رسیدن اختلاف‌های دوطرف، برای مذاکره درباره قراردادهای مهم تسلیحاتی برنامه‌ریزی شده بود.

ترکیه سال‌ها پیش توافقنامه‌ای را با رژیم صهیونیستی برای خرید هواپیماهای بدون سرنشین از این رژیم به ارزش 183میلیون دلار امضا کرده است که تحویل آنها تاکنون به خاطر مشکلات فنی این هواپیماها و همچنین تنش‌های سیاسی میان دوطرف به تعویق افتاده است.

هر چند پیش از این در برنامه‌ریزی انجام شده برای این سفر دیدار باراک با عبدالله گل، رئیس‌جمهوری ترکیه درنظر گرفته شده بود اما با تشدید اختلاف‌ها27دی دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه اعلام کرد: عبدالله گل به‌علت مشغله کاری در خارج از آنکارا امکان برگزاری این دیدار را ندارد.

گزارش‌های رسانه‌های ترکیه نشان می‌دهد که رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه هم که با انتقاد شدید از سیاست‌های رژیم صهیونیستی این روزها محبوبیتش در ترکیه بسیار افزایش یافته است از دیدار با وزیر جنگ این رژیم امتناع کرده است.

روزنامه حریت به نقل از منابع آگاه دیپلماتیک گزارش داد که با وجود معذرت خواهی رسمی رژیم صهیونیستی به خاطر توهین به سفیر ترکیه در تل آویو، گل و اردوغان تمایلی به دیدار با ایهود باراک ندارند. گفته می‌شود که معذرت خواهی رسمی اسرائیل از ترکیه سبب موافقت آنکارا با انجام این سفر شد و درغیر این صورت ترکیه سفر وی را لغو می‌کرد.

هفته گذشته دنی ایالون معاون وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی تلاش کرد سفیر ترکیه را به خاطر پخش یک سریال تلویزیونی در این کشور در مقابل خبرنگاران تحقیر کند که این مسئله با واکنش شدید مقام‌های ترکیه مواجه شد. ایالون در این دیدار سفیر ترکیه در تل آویو را بر خلاف پروتکل‌های دیپلماتیک مجبور به نشستن روی یک صندلی پایین‌تر از خود کرد و با او دست نداد.

هر چند رژیم صهیونیستی به‌دنبال اعتراض شدید دولت ترکیه مجبور به عذرخواهی رسمی شد اما این مسئله نشان داد که تنش‌ در روابط دوطرف همچنان ادامه دارد. آنکارا پس از امضای توافقنامه همکاری نظامی با رژیم صهیونیستی در سال 1996 مدت‌ها به‌عنوان یکی از مهم‌ترین متحدان این رژیم در منطقه شناخته می‌شد اما پس از حملات این رژیم به نوار غزه در سال گذشته روابط دوطرف روز به روز پرتنش‌تر شده است.

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه سال گذشته در اجلاس داووس در نشستی که با شیمون‌پرز، رئیس رژیم صهیونیستی برگزار شد در مقابل خبرنگاران به‌شدت از سیاست‌های این رژیم انتقاد کرد. بسیاری این اقدام را آغازگر دور جدید روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی می‌دانند که از آن زمان دیگر به وضعیت عادی خود بازنگشته است.

سفر باراک به ترکیه نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی تلاش گسترده‌ای را برای از دست ندادن متحد سابق خود آغاز کرده است و به هیچ عنوان نمی‌خواهد منافع خود را در ترکیه از دست بدهد. با وجود این، 27دی معاون وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی برای حفظ وجهه این رژیم پس از عذرخواهی رسمی از ترکیه اعلام کرد: درصورتی که پخش سریال‌های تلویزیونی علیه این رژیم در ترکیه ادامه پیدا کند احتمال دارد سفیر ترکیه از اسرائیل اخراج شود.

این در حالی است که انتقادهای مقام‌های ارشد ترکیه از اقدامات رژیم صهیونیستی با حمایت گسترده مردم در این کشور همراه بوده است. 27دی هم مردم ترکیه با برپایی تظاهرات به سفر باراک به این کشور اعتراض کردند.

یک تظاهرات در مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در آنکارا، دیگری در مرکز این شهر و تظاهرات سوم هم در میدانی در نزدیکی مرکز آنکارا برگزار شد. تظاهرات‌کنندگان با تاکید بر اینکه غزه به گورستان صهیونیست‌ها تبدیل خواهد شد، حمایت خود را از مردم فلسطین اعلام کردند.

این در حالی است که گزارش‌‌هایی از احتمال سفر نخست‌وزیر ترکیه به غزه منتشر شده است. منابع حماس اعلام کرده‌اند امکان دارد این سفر به‌زودی انجام شود که بار دیگر حمایت ترکیه از مردم فلسطین را نشان خواهد داد.

کد خبر 99687

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز