دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۹
۰ نفر

گروه سیاسی: در پی احتمال شرکت نکردن ایران در اجلاس افغانستان که قرار است پنجشنبه هفته جاری در لندن برگزار شود، سخنگوی دستگاه دیپلماسی انگلیس خواستار حضور تهران در این اجلاس شد

سخنگوی وزارت خارجه انگلیس در این باره گفت که این کشور از مدت‌ها پیش برنامه داشته که ایران را به دلیل همسایگی با افغانستان و داشتن منافع زیاد در آن کشور، به کنفرانس افغانستان و جلسات تدوین پیش‌نویس نهایی آن دعوت کند.

رامین مهمان‌پرست،  سخنگوی وزارت امور خارجه ایران دو روز پیش در گفت و گو با همشهری گفته بود که ایران تاکنون به این نتیجه نرسیده که شرکت در اجلاس لندن می‌تواند تاثیر مثبتی در اوضاع افغانستان داشته باشد.

بری مارستن، سخنگوی وزارت خارجه انگلیس گفت: انگلیس از شرکت ایران در جلسات آماده‌سازی پیش‌نویس بیانیه نهایی اجلاس لندن استقبال می‌کند.وی افزود: ما به دلیل اینکه ایران همسایه افغانستان است و منافع بسیاری در آن کشور دارد، تصمیم گرفته‌ایم که ایران را در جلسات آماده‌سازی بیانیه نهایی شرکت دهیم. این در عمل به معنای دعوت از یک مقام ایرانی برای شرکت در تدوین بیانیه است.

منوچهر متکی، وزیر خارجه کشورمان هفته گذشته اعلام کرد که چنانچه ملاحظات ایران درباره افغانستان به طور کامل در بیانیه پایانی اجلاس لندن رعایت و لحاظ شود، امکان شرکت در این اجلاس را با نظر مثبت بررسی می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه انگلیس گفت: این تنها به تصمیم ایران بستگی دارد که بخواهد همراه با حدود ۷۰هیات دیگر در آینده افغانستان نقشی مثبت ایفا کند.

مارستن هفته گذشته نیز در مصاحبه‌ای گفته بود که برای انگلیس مهم است که ببیند کشورهای کلیدی همسایه افغانستان همچون ایران در قلب تلاش‌ها برای برقراری و تقویت ثبات سیاسی و اقتصادی در آن کشور حضور دارند.کنفرانس افغانستان قرار است پنجشنبه این هفته (۸بهمن) در لندن برگزار شود.

کد خبر 100276

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز