شنبه ۱ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: دولت هلند به‌دنبال اختلاف احزاب اصلی شرکت‌کننده در کابینه ائتلافی این کشور برای ادامه حضور نظامی در افغانستان سقوط کرد.

خبر انحلال دولت ائتلافی هلند اول اسفند پس از جلسه بی‌نتیجه رهبران احزاب شرکت‌کننده در کابینه وزیران منتشر شد. این جلسه که در شهر لاهه برگزار شد 16 ساعت طول کشید اما رهبران 2 حزب اصلی دولت ائتلافی هلند نتوانستند سرانجام برای پاسخ به درخواست ناتو جهت تمدید حضور نظامیان این کشور در افغانستان به توافق برسند.

1اسفند پس از این جلسه طولانی، یان پیتر بالکننده، نخست‌وزیر هلند از حزب دمکرات مسیحی اعلام کرد که حزب کارگر خروج خود را از دولت ائتلافی اعلام کرده است.

نخست‌وزیر هلند از طرف حزب دمکرات مسیحی خواستار موافقت با درخواست سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) برای ادامه حضور نظامیان این کشور در افغانستان است اما حزب کارگر به‌عنوان دومین حزب دولت ائتلافی مخالفت شدیدی با این مسئله دارد. این حزب خواستار خروج نظامیان هلندی از افغانستان طبق برنامه تعیین شده تا ماه اوت سال‌جاری میلادی (مرداد ماه) است.

بیش از 1900 نظامی هلند از سال 2006 در ولایت اروزگان در جنوب افغانستان حضور دارند و تاکنون 21‌نفر از آنها کشته شده‌اند. پیش از این حضور این نظامیان یک بار توسط دولت هلند تمدید شده بود. طبق برنامه پیشین قرار بود سربازان هلندی در سال 2008 از افغانستان خارج شوند اما ناتوانی ناتو برای جایگزین کردن نیروهای جدید باعث شد دولت هلند حضور نظامیان خود را تمدید کند.

نخست‌وزیر هلند1اسفند اعلام کرد که احزاب کابینه ائتلافی تفاهم لازم را برای ادامه همکاری نداشتند. وی گفت: در جایی که اعتماد وجود ندارد همکاری با یکدیگر بسیار دشوار است. هیچ راهی برای ادامه فعالیت این کابینه وجود ندارد.

ووتر بوس، معاون نخست‌وزیر و رهبر حزب کارگر هم اعلام کرد: زمانی که سربازان ما به افغانستان اعزام شدند درباره نحوه فعالیت آنها توافق شده بود اما اکنون شرکای ما در دولت نمی‌خواهند به مفاد این توافقنامه پایبند باشند و به خاطر امتناع آنها از پذیرش این مفاد ما تصمیم به استعفا از دولت گرفتیم.

سقوط دولت هلند در حالی اتفاق افتاد که کابینه ائتلافی این کشور سومین سال فعالیت خود را پشت‌سر می‌گذاشت. مقام‌های دولت هلند صحبتی از احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام نکرده‌اند و هنوز تصمیمی برای حل بحران سیاسی این کشور گرفته نشده است.

پیش از این قرار بود انتخابات پارلمانی هلند در ماه مارس سال آینده میلادی برگزار شود که به احتمال زیاد با سقوط دولت، این انتخابات زودتر برگزار خواهد شد تا تکلیف دولت جدید هلند سریع‌تر مشخص شود.

سقوط دولت هلند اما باعث شده است که خروج نظامیان این کشور از افغانستان در اوت امسال تضمین شود؛ مسئله‌‌ای که به اعتقاد بسیاری یک پسرفت برای نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا به حساب می‌آید. بدون شک خروج سربازان هلندی باعث خواهد شد تا دیگر کشورها هم که دل خوشی از باقی ماندن نظامیان خود در افغانستان ندارند تصمیم برای خروج نیروهای خود را قطعی کنند.

هیچ کدام از اعضای ناتو در 8 سال گذشته نیروهای خود را از افغانستان خارج نکرده‌اند و مقام‌های ناتو نگران هستند که خروج نظامیان هلند مانند یک دومینو باعث اعلام پایان ماموریت کشورهای دیگر در افغانستان یکی پس از دیگری شود.

ادامه عملیات مشترک

عملیات نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در ولایت هلمند همچنان ادامه دارد و روز گذشته نیروهای آمریکایی اعلام کردند که تفنگداران دریایی این کشور موفق به تصرف یکی از ساختمان‌های به‌شدت محافظت شده طالبان شده‌اند.

گفته می‌شود این ساختمان یکی از ستادهای طالبان در جنوب شهر مرجاه بوده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که در این ساختمان تعداد زیادی از کارت‌های شناسایی اعضای طالبان، ‌نامه‌های اداری رسمی طالبان و مهرهای دولتی کشف شده است.

کد خبر 101945

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز