همشهری آنلاین: روزنامه‌ هاآرتص نوشت: اسرائیل در مورد تحریم غزه مرتکب 10 اشتباه شده که بدترین اشتباهات در طول 10 سال گذشته به شمار می‌آیند.

به گزارش ایسنا، به نوشته‌ این روزنامه‌ عبری زبان، این 10 اشتباه محدود به پیامدهای محاصره نوار غزه می‌شود، به طوریکه هدف علنی از تحریم در حاشیه قرار دادن حماس و وادار کردن ساکنان نوار غزه به مخالفت با دولت حماس بود اما تاثیر ناشی از این تحریم به افزایش خشم فلسطین از اسرائیل منجر شد.

این روزنامه نوشته است: دومین اشتباه این است که به نظر می‌رسد که تحریم ابزاری برای جلوگیری از ورود سلاح به نوار غزه بود و واقعیت این است که حماس در انتقال نیازهای تسلیحاتی خود را طریق تونل‌های بسیار پیشرفته موفق عمل کرد و اکنون دارای سلاح‌های متعدد و موشک دوربرد برای هدف قرار دادن تل آویو و فرودگاه اللد از نوار غزه است.

براساس گزارش این روزنامه، سومین اشتباه ناشی از تحریم نوار غزه به دیدگاه جامعه‌ جهانی در قبال اسرائیل محدود می‌شود چرا که مجازات دسته جمعی فراگیر علیه نوار غزه موجب نابودی ادعاهای اسرائیل در رعایت معیارهای اخلاقی ویژه و کاهش حمایت‌ها از اسراییلی‌هایی شده است که در معرض موشک‌های القسام قرار دارند.

به نوشته‌ این روزنامه، چهارمین اشتباه این است که اسرائیل از تحریم به عنوان اعمال فشار برحماس جهت آزادی گلعاد شلیط، سرباز اسرائیلی اسیر شده استفاده کرد، اما نه تنها شلیط هم‌چنان در بند اسارت است بلکه به نظر می‌رسد بندهای توافقنامه احتمالی براساس پایان تحریم بنا شد، تحریم از نظر اسرائیل وسیله‌‌ای برای اعمال فشار بر ساکنان نوار غزه برای جلوگیری از حملات موشکی بود، اما حملات موشکی بعد از اعمال تحریم افزایش بیشتری ‌یافت.

این روزنامه در ادامه به بیان پنجمین اشتباه پرداخته و نوشته است: جنگ اخیر علیه نوار غزه می‌توانست اصلا رخ ندهد، البته اگر اسرائیل به طور کامل به توافقنامه‌ آتش بس که با میانجی‌گری مصر میان حماس و اسرائیل در ژوئن 2008 صورت گرفت، متعهد باقی می‌ماند؛ تحریم به طور کامل در مقابل توقف حملات موشکی پایان می‌یافت.

این روزنامه نوشته است: تحریم نوار غزه هم‌چنین تاثیراتی خسارت بار بر حمایت آمریکا از اسرائیل داشت و این همان اشتباه ششم اسرائیل است. در فوریه 2009 وزیر امور خارجه آمریکا از مانع تراشی‌های اسرائیل در ورود کمک‌های بشر دوستانه به نوار غزه ابراز عصبانیت کرد.

به نوشته این روزنامه اشتباه هفتم این بود که تحریم در تحقق اهدافش به طور کامل شکست خورد. نتیجه‌ عملی این تحریم، مجازات برای اسرائیل بود و مسئولان اسرائیلی را در تنگنای اتهام نقض کنوانسیون چهارم ژنو و دیگر قوانین بین‌المللی همانطور که در گزارش ریچارد گلدستون، رئیس کمیته‌ حقیقت یاب سازمان ملل آمده بود، قرار داد.

براساس گزارش هاآرتص اشتباه هشتم مربوط به نتایج منفی اخلاقی تحریم بود که همانند یک لکه ننگ حزب کارگر را دنبال می کند. اما اشتباه نهم این بود که تحریم ثبات ریاست جمهوری حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر را تهدید می‌کند و این امر روند صلح میان مصر و اسرائیل و نیز امنیت اسرائیل را تهدید می‌کند.

این روزنامه در پایان نوشته است: دهمین اشتباه این بود که تحریم ارزش‌های اخلاقی تمامی اسرائیلی‌ها چه کسانی که در نقص حقوق ساکنان نوار غزه دست داشتند و چه کسانی که دست نداشتند را از بین برد و آنها همه در قبال جنایت‌های صورت گرفته به نامشان مسئول هستند.

کد خبر 98816

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز