سه‌شنبه ۱ دی ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: 16 گروه و سازمان حقوق بشر جهان در گزارشی اعلام کردند که جامعه جهانی با کوتاهی در پایان دادن به محاصره نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی مرتکب خیانت در قبال فلسطینی‌های ساکن این منطقه شده است.

این گروه‌های مدافع حقوق بشر با اشاره به ادامه محاصره شدید نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی که با همکاری نزدیک دولت مصر صورت گرفته است، در گزارش خود تاکید کرده‌اند که اسرائیل با محاصره‌ غزه و تنبیه دسته جمعی ساکنان این منطقه، حقوق بشر را نقض کرده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که جرمی هابز، مدیر اجرایی مؤسسه خیریه آکسفام به‌عنوان یکی از گروه‌هایی که در تهیه این گزارش نقش داشته است، گفت: رهبران جهان حرف‌های زیادی درباره غزه زده‌اند و بیانیه‌های فراوانی منتشر کرده‌اند اما در عمل فعالیتی برای تغییر وضعیت غزه و بازسازی آن صورت نگرفته است.

این گزارش در آستانه نخستین سالگرد حملات 22 روزه رژیم صهیونیستی به نوار غزه منتشر شد و گروه‌های حقوق بشر در آن به کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی در طول یکسال گذشته برای بازسازی غزه اعتراض کردند.

در این گزارش آمده است که رژیم صهیونیستی با وجود وارد آوردن خسارات فراوان به نوار غزه در طول یکسال گذشته، اجازه ورود مقدار بسیار اندکی از اقلام ساختمانی به این منطقه را داده و عملا جلوی بازسازی این منطقه را گرفته است.

کیت آلن، رئیس سازمان عفو بین‌الملل در انگلیس هم با انتقاد از اقدامات رژیم صهیونیستی به‌دنبال انتشار این گزارش اعلام کرد که این رژیم، غیرنظامیان این منطقه و حتی بیماران را با سیاست‌های ظالمانه و غیرقانونی خود مجازات کرده است.

16 سازمان جهانی حقوق بشر در گزارش خود همچنین خواستار تعهد مقام‌های اتحادیه اروپا برای پایان دادن به محاصره نوار غزه شدند. در این گزارش از مقام‌های اتحادیه اروپا خواسته شده است تا اقدامی فوری و ملموس برای لغو محاصره این منطقه انجام دهند.

سازمان‌های حقوق بشر همچنین از کاترین اشتون، وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا خواسته‌اند که سفری فوری به نوار غزه برای بررسی شرایط زندگی فلسطینی‌ها و تلاش برای رفع محاصره نوار غزه انجام دهد.

از ژوئن سال 2007 رژیم صهیونیستی با همکاری نزدیک دولت مصر نوار غزه را تحت محاصره شدید قرار داده است؛ به‌طوری که اکنون تهیه آب آشامیدنی سالم هم به یک مشکل بزرگ برای بیش از 5/1 میلیون فلسطینی ساکن این منطقه تبدیل شده است.

در مدت این محاصره طولانی مقدار اندکی از مایحتاج ضروری ساکنان این منطقه به وسیله تونل‌های زیرزمینی در این منطقه تامین می‌شد. دولت مصر در خوش‌خدمتی دیگری به رژیم صهیونیستی به تازگی ساخت دیوار فولادی را آغاز کرده است تا جلوی رسیدن وسایل ضروری زندگی از طریق این تونل‌ها به‌عنوان رگ‌های حیات غزه را بگیرد.

جنگ جدید  علیه مقاومت و غزه

خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس ساخت دیوار فولادی از سوی مصر در امتداد مرز غزه را جنگی جدید علیه مقاومت و غزه خواند.مشعل در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی القدس تاکید کرد که پیروزی مقاومت در جنگ غزه به مذاق برخی خوش نیامد و از همین رو، آنها اکنون سعی در تشدید محاصره علیه مقاومت دارند که توانست از آزمون مقابله با دشمن صهیونیستی سربلند و پیروز بیرون بیاید.

سامی ابوزهری سخنگوی جنبش حماس هم اول دی از دولت مصر خواست احداث این دیوار فولادی را که به دیوار مرگ معروف شده است، متوقف کند. وی خاطرنشان کرد: احداث این دیوار فولادی نقض مصوبه اتحادیه عرب درخصوص شکستن محاصره نوار غزه محسوب می‌شود.

کد خبر 97941

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز