همشهری آنلاین: متخصصان فلسطینی از افزایش تغییر شکل جنین در نوار غزه بر اثر استفاده از سلاح‌های ممنوعه‌ بین‌المللی در جنگ 22 روزه خبر دادند

به گزارش خبرگزاری مهر، متخصصان و کارشناسان وزارت بهداشت دولت منتخب فلسطین در گزارشی به افزایش نقص و تغییر شکل جنین‌ها در نوار غزه که در پی جنگ 22 روزه و استفاده رژیم صهیونیستی از سلاح‌های ممنوعه بین‌المللی ایجاد شده است، هشدار دادند.

این کارشناسان در یک سمینار تحصصی خواستار فراهم شدن تجهیزاتی شدند که از طریق آنها تشعشات سلاح‌های استفاده شده در جنگ 22 روزه غزه و میزان درجه و تاثیر آن بر انسان و محیط زیست را بررسی کنند.

کارشناسان در این سمینار که با هدف بررسی پیامدهای زیست محیطی جنگ 22 روزه غزه برگزار شد اظهار داشتند: پس از جنگ غزه و استفاده از بمب‌های فسفری و اورانیومی، نقص و تغییر شکل جنین‌ها و میزان ابتلا به سرطان به ویژه سرطان خون در میان ساکنان این منطقه افزایش یافته است.

یکی از متخصصان فلسطینی در این سمینار خاطرنشان کرد که رژیم صهیونیستی در جریان جنگ 22 روزه غزه بمب های فسفری و اورانیومی را جایگزین سلاح های عادی کرده بود.

وی در ادامه گفت که این بمب‌ها پس از انفجار به ذرات بسیار ریزی تبدیل می‌شوند که تنها با میکروسکوپ قابل مشاهده‌اند و هر ذره به مثابه ترکش عمل می‌کند که غالبا منجر به مرگ یا سرطان خواهد شد.

نقض توافقنامه ژنو از سوی رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی در حالی از بمب‌های فسفری استفاده می‌کند که طبق توافقنامه ژنو در سال 1980 استفاده از فسفر سفید علیه غیر نظامیان یا حتی علیه نیروهای دشمن را در مناطق اسکان غیر نظامیان ممنوع است.

رژیم صهیونیستی دراستفاده از فسفر سفید به عنوان سلاح سابقه طولانی دارد و گزارش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی متعددی حکایت از این مساله دارد و جنگ 33 روزه با لبنان شاهدی زنده در این رابطه است.

ویژگی های بمب فسفری و خطر آن بر محیط زیست و انسان

بمب فسفری حاوی فسفر سفید است که ماده شمعی شفاف و سفید مایل به زرد      می‌باشد. بوی آن شبیه بوی سیر است و از فسفات ساخته می‌شود.

بمب‌های فسفری پس از انفجار در خاک، اعماق رودخانه‌ها و دریاها و موجودات دریایی همچون ماهی‌ها نفوذ و سلامت محیط زیست و انسان را تهدید می‌کند. هنگام انفجار    بمب‌های فسفری، فسفر متصاعد شده با اکسیژن ترکیب شده و ابرهایی از دود غلیظ سفید و گازهای شعله ور منتشر می‌شود. تماس این گازها و فسفر با بدن انسان موجب سوختگی‌های شدید و مهلک می‌شود و آسیب‌های شدیدی به دستگاه تنفس، کبد، کلیه و قبل وارد می‌کند.

سوختگی با فسفر معمولا از نوع درجه 2 یا 3 است و تا هنگامی که فسفر از روی محل تماس برداشته نشود به سوزاندن ادامه می‌دهد و رسیدن این ماده به استخوان مسئله‌ای عجیب نیست.

کد خبر 96749

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز