سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۱
۰ نفر

انتقادها از دولت محمود عباس به خاطر رای به تعویق بررسی گزارش سازمان ملل درباره حمله به غزه در شورای حقوق بشر سازمان ملل روز گذشته افزایش یافت

این انتقادها در روزهای اخیر و بعد از تایید تاخیر در رسیدگی به گزارش کمیته حقیقت‌یاب درباره حمله به غزه شدت گرفته‌است. دیروز یک عضو ارشد حماس خواستار استعفای محمود عباس شد. محمد الظهار به الجزیره گفت که عباس مسئول جنایاتی است که علیه مردم غزه صورت گرفته‌است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل هفته گذشته به درخواست آمریکا و رژیم صهیونیستی و با تایید محمود عباس رای به تعویق رسیدگی به گزارش ریچارد گلدستون رئیس کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل درباره حمله سال گذشته اسرائیل به غزه داد. در این گزارش به جنایات اسرائیل در آن حمله اشاره شده و گفته شده‌است که تحریم‌ها و محدودیت‌های 2 سال گذشته اسرائیل علیه غزه مصداق شکنجه جمعی است.

تعویق در رسیدگی به این گزارش انتقاد فلسطینیان و بسیاری از کشورهای عربی و مسلمان جهان را برانگیخت. در روزهای اخیر صدها نفر در شهرهای کرانه باختری و غزه علیه این تصمیم عباس تظاهرات کردند.

این تظاهرات روز دوشنبه در شهر رام‌الله مقر تشکیلات خودگردان نیز انجام شد. همچنین 32 گروه فلسطینی در اروپا در بیانیه‌ای خواستار استعفای فوری عباس شدند.  یک مقام عالی‌رتبه وزارت خارجه قطر نیز دیروز گفت: با تاخیر در رسیدگی به گزارش گلدستون درباره حمله به غزه، فلسطینی‌ها فرصتی کم نظیر را از دست دادند.

این مقام وزارت خارجه قطر گفت، نماینده فلسطینیان در شورای حقوق بشر سازمان ملل با درخواست تاخیر در رسیدگی به این گزارش، این فرصت تاریخی را از فلسطینیان گرفت.
وی گفت: وقتی خود فلسطینی‌ها چنین خواسته‌ای را مطرح کردند کشورهای دیگر نمی‌توانستند دایه دلسوزتر از مادر بشوند.

این سخنان فشارها بر دولت خودگردان فلسطین و شخص محمود عباس را در این ماجرا بیشتر کرد. سوریه نیز روز دوشنبه اعلام کرد که سفر محمود عباس به این کشور را به تاخیر انداخته است.

منابع خبری دلیل این تاخیر را نارضایتی سوریه از اقدام دولت خودگردان در شورای حقوق بشر سازمان ملل و در ارتباط با گزارش گلدستون اعلام کرده‌اند.

در همین حال تشکیلات خودگردان فلسطین از دیروز محاکمه نظامی را آغاز کرده که قرار است طی آن چند افسر امنیتی این تشکیلات به اتهام شکنجه اعضای حماس و کشتن آنها محاکمه شوند. این از رویدادهای نادری است که در گذشته نمونه‌ آن اتفاق نیفتاده ‌اند.

این افسران فتح متهم هستند که 4مظنون به همکاری با حماس را در جریان سرکوب این جنبش در کرانه باختری در سال‌جاری به‌شدت و تا سر حد مرگ شکنجه کرده‌اند. یکی از این افراد حیثم عمر 33 ساله پرستار بیمارستانی در کرانه باختری است که توسط سرویس اطلاعاتی تشکیلات خودگردان 6 ماه پیش در خانه‌اش در الخلیل دستگیر شد.

4 روز بعد جنازه او را در حالی‌که آثار ضرب و جرح و شکنجه در آن کاملا مشهود بود، به خانواده‌اش تحویل دادند. به غیراز این جوان، 4 نفر دیگر از مظنونان به عضویت در حماس در ماه‌های اخیر درزندان‌های تشکیلات خودگردان در کرانه باختری کشته شده‌اند.

سال گذشته نیز یکی از روحانیون وابسته به حماس به همین شیوه در زندان کشته شد. تا‌کنون اما در هیچ کدام از این موارد تحقیق رسمی صورت نگرفته‌است. این نخستین بار است که دادگاهی برای رسیدگی به این موضوع تشکیل می‌شود.

این موارد نشان می‌دهد که رویارویی میان فتح و حماس تا چه اندازه در کرانه باختری جدی است. در یکسال گذشته بسیاری از طرفداران حماس در کرانه باختری دستگیر شده‌اند. ماه گذشته محمود عباس شهردار قلقیلیه و شورای 15 نفری این شهر را که از طرفداران حماس بودند برکنار کرد.

بهانه تشکیلات خودگردان در این سرکوب‌ها مبارزه با تروریسم است اما با همین بهانه قصد دارد یک حکومت پلیسی ایجاد کند.  گروه‌های حقوق بشر فلسطین می‌گویند که شکنجه و بدرفتاری با زندانیان از سوی نیروهای امنیتی فتح به امری عادی تبدیل شده‌است.

محاکمه نیروهای امنیتی فتح در حالی آغاز شده که برنامه 161 میلیون دلاری تحت رهبری آمریکا برای آموزش چندین گروه از نیروهای امنیتی فلسطین در کرانه باختری در حال اجراست. این برنامه برای آموزش و تربیت نیروهای پلیس و امنیت کشور فلسطین در آینده، اجرا می‌شود.

به گفته وزارت کشور فلسطین 15 افسر امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین به خاطر این شکنجه‌ها و مرگ‌ها تحت تعقیب قرار گرفته‌اند و چند تن از آنها در دادگاه نظامی محاکمه می‌شوند، اما نام و رده نظامی آنها فاش نمی‌شود.

محاکمه نظامی افسران فتح به اتهام شکنجه و مرگ عوامل حماس در حالی صورت می‌گیرد که منابع مصری از امضای توافقنامه آشتی ملی میان فتح و حماس در قاهره در روزهای آینده خبر می‌دهند.

به گفته منابع مصری، نمایندگان فتح و حماس در 25 ماه اکتبر در قاهره و در حضور وزرای خارجه کشورهای عربی توافقنامه آشتی ملی امضا می‌کنند. سخنگویان حماس هم در روزهای اخیر این خبر را تایید کرده‌اند.

تنش‌آفرینی عمدی در بیت‌المقدس

یک مقام بلند‌پایه فلسطینی دیروز  رژیم صهیونیستی  را به تنش‌آفرینی عمدی و ایجاد وضعیت خطرناک در بیت‌المقدس شرقی برای روشن کردن جرقه خشونت و درگیری متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، صائب عریقات مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی گفت: اسرائیل
به عمد تنش ایجاد می‌کند به این امید که اوضاع را به آشوب بکشد.  در روزهای اخیر منطقه اطراف و همچنین داخل مسجد‌الاقصی به محل درگیری و رویارویی نظامیان و افراطی‌های صهیونیستی با نمازگزاران مسلمان فلسطینی تبدیل شده است.

هفته گذشته وقتی یهودیان افراطی به بهانه ادای مراسم مذهبی قصد تجمع در منطقه حرم شریف مسجد‌الاقصی را داشتند، نمازگزاران مسلمان با تحصن در این منطقه سعی کردند مانع شوند. اما نظامیان با وارد شدن به محل، به برخورد با مسلمانان فلسطینی پرداختند. از آن روز به بعد مسجد‌الاقصی به منطقه بسته نظامی تبدیل شده است.

کد خبر 92231

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز