گروه بین‌الملل: رژیم صهیونیستی همانطور که انتظار می‌رفت بدون توجه به درخواست جامعه جهانی، توقف موقت شهرک‌سازی‌های خود را تمدید نکرد تا ساخت‌‌و‌سازهای غیرقانونی این رژیم در سرزمین‌های اشغالی بار دیگر ازسرگرفته شود.

ساختمان سازی

موعد تعلیق شهرک‌سازی‌ها در نیمه شب یکشنبه به پایان رسید. تشکیلات خودگردان باقی‌ماندن خود در مذاکرات مستقیم سازش را منوط به ادامه توقف شهرک‌سازی‌ها کرده بود اما رژیم صهیونیستی هیچ توجهی در این رابطه به درخواست‌های نهادهای بین‌المللی و سران کشورهای مختلف حتی آمریکا نکرد.

مقام‌های رژیم صهیونیستی از مدت‌ها پیش با وجود تهدید تشکیلات خودگردان درباره خروج از مذاکرات سازش اعلام کرده بودند که به هیچ عنوان حاضر به تمدید توقف شهرک‌سازی‌های خود نیستند. درحالی‌که گروه‌های فلسطینی از مدت‌ها قبل درباره بی‌نتیجه بودن مذاکره با رژیم صهیونیستی به دولت خودگردان و شخص محمود عباس هشدار داده بودند، عباس دیروز بعد از تمدید نشدن توقف شهرک‌سازی‌ها، اعلام کرد که مذاکرات صلح در سایه شهرک‌سازی‌ اتلاف وقت است.

وی که در پاریس به سر می‌برد، دیروز پس از دیدار با 20 نفر از نمایندگان یهودیان فرانسه گفت: روند صلح درصورت ادامه شهرک‌سازی‌ اتلاف وقت و اقدامی بیهوده است. عباس تصریح کرد: من به نتانیاهو و اوباما گفته‌ام که نمی‌توانیم در سایه شهرک‌سازی‌ به مذاکرات ادامه دهیم زیرا این امر منطقی نیست.

با وجود این بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی طی بیانیه‌ای در پایان مدت توقف شهرک‌سازی‌‌ها از محمودعباس خواست تا برای دستیابی به صلح به مذاکرات مستقیم ادامه دهد و به‌عنوان اعتراض آن را ترک نکند! وی گفت: اسرائیل آماده است با طرف‌های مورد نظر طی روزهای آینده با هدف ایجاد راهکاری در زمینه موفقیت مذاکرات مستقیم تماس برقرار کند. نبیل ابوردینه، سخنگوی رئیس تشکیلات خودگردان روز گذشته اعلام کرد که محمود عباس خواهان ادامه مذاکرات است اما نتانیاهو باید برای به‌وجود آمدن فضای مناسب دستور توقف مجدد شهرک‌سازی‌ها را صادر کند.

هر چند محمود عباس پیش از این هشدار داده بود که درصورت تمدید نشدن توقف شهرک‌سازی‌ها از مذاکرات سازش خارج خواهد شد اما اظهارات روزهای اخیر وی نشان از عقب نشینی از این مسئله در مقابل رژیم صهیونیستی دارد. عباس روز یکشنبه اعلام کرد که وی پس از دیدار با مقام‌های کشورهای عربی در 4 اکتبر تصمیم و واکنش خود به این مسئله را اعلام خواهد کرد.

فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد: موضع واشنگتن درخصوص توقف شهرک‌سازی‌‌ها تغییر نکرده است. دولت آمریکا با دو طرف اسرائیلی و فلسطینی در تماس است و طی روزهای آینده با آنها دیدار خواهد کرد. واشنگتن همچنان خواهان پیشبرد مذاکرات مستقیم به سمت راهکار تشکیل 2 کشور است.

این در حالی است که روز گذشته بیش از 2 هزار نفر از شهرک‌نشین‌های صهیونیست با حضور در محل شهرک‌های غیرقانونی این رژیم در کرانه باختری خواستار از سرگیری هرچه سریع‌تر ساخت و سازها با اعلام پایان توقف آن شدند. ایهود اولمرت، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی روز گذشته در مقاله‌ای نوشت: به تاخیر افتادن یا شکست مذاکرات مستقیم باعث به‌وجود آمدن مشکلات خطرناکی در منطقه خواهد شد.

وی تاکید کرد: نتانیاهو با بحران در کابینه ائتلافی خود درصورت تمدید دوره توقف شهرک‌سازی‌‌ها روبه‌رو خواهد شد و در مقابل، محمود عباس هرگز نمی‌تواند درصورت ادامه یافتن شهرک‌سازی‌‌ها موافقت دیگران را با ادامه مذاکرات مستقیم جلب کند. اولمرت اذعان کرد: بسیاری از گروه‌ها در سراسر جهان درخواست‌های طرف فلسطینی را تأیید می‌کنند. با وجود این بسیاری عقیده دارند که به احتمال زیاد محمود عباس در مقابل فشارهای آمریکا ایستادگی نخواهد کرد و مانند گذشته با عقب‌نشینی از مواضع خود بار دیگر به مذاکره با رژیم صهیونیستی باز خواهد گشت.

کشتی کمک‌رسانی برای مردم غزه

یک کشتی کوچک حامل تعدادی از فعالان حقوق بشر یهودی مخالف رژیم صهیونیستی اروپا روز گذشته برای شکستن محاصره نوار غزه و رساندن کمک‌های ضروری عازم این منطقه شد. این کشتی که حامل یک گروه 9 نفره از یهودیان اروپاست در تلاش برای رفع محاصره نوارغزه است و بندر فاماگوستا در شمال قبرس را به مقصد غزه ترک کرد.

سرنشینان این کشتی دارای ملیت‌های مختلفی همچون آمریکایی، انگلیسی و آلمانی هستند. یکی از اعضای این گروه روز گذشته اعلام کردکه اقدام آنها یک حرکت نمادین در اعتراض به اشغالگری اسرائیل و ادامه محاصره نوار غزه به حساب می‌آید.

کد خبر 117078

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز