همشهری آنلاین: بیانیه رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین درباره آغاز مذاکرات برای تشکیل یک دولت وحدت ملی، هشدار‌های جنبش فلسطینی حماس علیه هرگونه اقدام یک‌جانبه را درپی داشته است.

به گزارش شبکه پرس تی وی، محمود عباس، روز شنبه (۲۷ آوریل، هفت اردیبهشت) از آخرین روز از مدت دو هفته‌ای دوره بعد از استعفای سلام فیاض، کفیل نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین از این مقام در سیزده آوریل، خبر داد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در سفر خود به ایتالیا در جمع خبرنگاران، ضمن اعلام این خبر از همه احزاب فلسطین خواست در تشکیل دولت وحدت فلسطین «متشکل از دو ویژگی مستقل» و تعیین تاریخ برگزاری انتخابات، همکاری کنند.

رئیس جنبش فتح فلسطین که در کرانه باختری مستقر است، وعده داد، هرگونه رایزنی مطابق با بیانیه دوحه صورت خواهد گرفت و رهبری فلسطین در نشست‌های خود در قاهره درباره فعالیت مجدد سازمان آزادی‌خواه فلسطین، جدول زمانی تعیین خواهد کرد.

این درحالی است که حماس بر لزوم تشکیل دولت فلسطین مطابق با توافق‌نامه آشتی و رایزنی با جنبش مقاومت فلسطین در غزه، تاکید کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانس‌پرس، ابو زهری، سخنگوی جنبش مقاومت فلسطین «حماس» درباره هرگونه «اقدامات یک‌جانبه» هشدار داده و گفته است: «تاکنون هیچ رایزنی درباره این موضوع با حماس صورت نگرفته است.»شکاف و اختلاف میان جنبش فتح و جنبش حماس فلسطین، بعد از پیروزی حماس در انتخابات پارلمانی فلسطین در ژانویه ۲۰۰۶ میلادی آغاز شد؛ این منازعه در نهایت با توطئه کودتای فتح، حاکمیت حماس را به منطقه فلسطینی نوار غزه محدود کرد؛ جنبش فتح نیز دفاتر خود را در کرانه اشغال‌شده باختری بنا کرده و بر این منطقه احاطه دارد.

فتح و حماس در سال ۲۰۱۱ میلادی در قاهره و نیز فوریه ۲۰۱۲ میلادی در دوحه، پایتخت قطر، توافق‌نامه آشتی امضا کردند.

سلام فیاض، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین، شامگاه شنبه (۱۳ آوریل، ۲۴ فروردین) به طور رسمی استعفای خود را اعلام کرد و سپس به دستور محمود عباس موظف شد تا انتصاب نخست وزیر جدید، به عنوان کفیل کابینه کنونی، ایفای نقش کند.

این استعفا با توجه به انتقادهای فزاینده حزب جنبش فتح محمود عباس از سیاست‌های اقتصادی فیاض و به رغم لابی واشنگتن در حمایت از ادامه نخست وزیری وی که فارغ التحصیل امریکاست، صورت گرفت.

اختلاف میان محمود عباس و سلام فیاض به ویژه بعد از کناره‌گیری وزیر دارایی تشکیلات خودگردان فلسطین و اختلاف نظر آن ‌دو درباره سیاست‌های اقتصادی، بیش از پیش، تشدید شد.

کد خبر 211538
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز