شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: با عدم‌توافق اعضای کمیته ویژه بررسی عضویت در شورای امنیت سازمان ملل درباره عضویت کامل فلسطین در این سازمان تلاش تشکیلات خودگردان که با جنجال بسیار همراه بود حتی بدون نیاز به وتوی آمریکا عملاً با شکست مواجه شد.

کمیته بررسی عضویت کشورها در شورای امنیت در گزارشی که حاکی از اختلافات عمیق در این شورا برای عضویت کامل فلسطینی‌هاست، هیچ توصیه خاصی برای حل اختلاف در این رابطه و پذیرش درخواست فلسطینی‌ها نکرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، خوزه فیلیپه مورائس کابرال، نماینده پرتغال بعد از جلسه این کمیته که شامل همه ۱۵‌عضو شورای امنیت است، گفت: شورای امنیت این گزارش را دریافت می‌کند و هرگونه ابتکار عملی در این زمینه را بررسی خواهد کرد.

براساس گزارش این کمیته اکثریت لازم برای پذیرش درخواست تشکیلات خودگردان وجود ندارد. روز جمعه این کمیته پس از یک نشست کوتاه غیرعلنی گزارش خود را به شورای امنیت ارسال کرد.

آمریکا پیش از این تهدید کرده بود که درخواست فلسطینی‌‌ها برای عضویت در سازمان ملل را وتو خواهد کرد اما مقام‌های تشکیلات خودگردان امیدوار بودند با به دست آوردن ۹ رأی از ۱۵ رأی اعضای شورای امنیت حداقل بتوانند نشان دهند که واشنگتن مانع اصلی بر سر راه آنها به حساب می‌آید. اکنون اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که تشکیلات خودگردان به احتمال زیاد در شورای امنیت تنها ۸ رأی به دست خواهد آورد و حتی نیازی به وتوی آمریکا در این رابطه نخواهد بود.

پس از آنکه فلسطینی‌ها موفق شدند با رأی اکثریت اعضای یونسکو عضویت کامل این سازمان را به دست آورند امیدوار شدند که بتوانند فشارهای سیاسی را بر آمریکا افزایش دهند. پیش‌بینی می‌شود که درصورت درخواست برای رای‌گیری درباره درخواست عضویت فلسطین در سازمان ملل چین، روسیه، برزیل، هند، آفریقای جنوبی، لبنان، نیجریه و گابن به آن رأی مثبت دهند. از آنجا که آمریکا گفته بود درخواست فلسطینی‌ها را وتو می‌کند، مقام‌های تشکیلات خودگردان پیش از این می‌دانستند که نمی‌توانند نظر موافق اعضای شورای امنیت را جلب کنند اما آنها امیدوار بودند ۹ رای لازم برای تصویب یک قطعنامه را به‌دست آورند. به‌نظر می‌رسد واشنگتن با اعلام ضربه زدن این اقدام به مذاکرات صلح با رژیم صهیونیستی متحدان اروپایی خود را مجبور به عدم‌حمایت از این موضوع کرده است.

براساس قوانین، درخواست عضویت یک کشور در سازمان ملل باید توسط اعضای شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل متحد تأیید شود. چنین درخواستی ابتدا برای رای‌گیری به شورای امنیت می‌رود و سپس درصورت تأیید اعضای این شورا عضویت کشور جدید به مجمع عمومی توصیه می‌شود.

واکنش تشکیلات خودگردان

درحالی‌که با گزارش کمیته شورای امنیت عملاً تلاش مقام‌های خودگردان با شکست مواجه شده است مقام‌های این تشکیلات اعلام کرده‌اند که همچنان به تلاش‌های خود در این رابطه ادامه خواهند داد. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان در جریان سفر خود به تونس اعلام کرد که تلاش‌های این تشکیلات برای عضویت در سازمان ملل همچنان ادامه خواهد داشت.

ریاض مالکی، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان هم اعلام کرد که گزینه عضویت به‌عنوان کشور ناظر وجود دارد. اقدام بعدی بستگی به فلسطینی‌ها دارد که آیا طی هفته‌ها و ماه‌های آینده دوباره درخواست خود را برای عضویت کامل در شورای امنیت مطرح می‌کنند یا تنها راضی می‌شوند وضعیت خود را به‌عنوان دولت ناظر غیرعضو در سازمان ملل ارتقا دهند.

دیدار عباس با راشد الغنوشی

رئیس حکومت خودگردان فلسطین در سفر به تونس، با رئیس حزب اسلامگرای نهضت این کشور دیدار کرد.

به گزارش رویترز، در این دیدار، راشد الغنوشی به محمودعباس وعده داد که به محض تشکیل دولت جدید تونس، تحقیقاتی درباره ترور خلیل‌الوزیر، نفر دوم سازمان آزادیبخش فلسطین در تونس و صلاح خلف و هایل عبدالحمید در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 میلادی، آغاز خواهد کرد و علاوه بر آن، آرشیو سازمان آزادیبخش فلسطین را هم به وی تسلیم خواهد کرد.

کد خبر 150984
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز