دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۸۸ - ۱۳:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس دفتر سیاسی‌ جنبش حماس گفت که این جنبش مراحل پایانی برقراری‌ آشتی‌ با جنبش فتح را طی می‌کند.

به گزارش ایسنا، خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، در جریان کنفرانس مطبوعاتی‌ در مقر وزارت امور خارجه عربستان، تاکید کرد: ما گام‌های‌ عظیمی را در جهت برقراری‌ آشتی‌ ملی‌ برداشته‌ایم و اکنون در مراحل پایانی‌ آن قرار داریم.

این رهبر فلسطینی‌ افزود: همه ما در زمینه امضای‌ توافقنامه آشتی‌ ملی‌ در قاهره اتفاق نظر داریم و مشکل ما به مکان امضای این توافقنامه مربوط نمی‌شود، بلکه به متن این توافقنامه برمی‌گردد. ما می‌خواهیم این متن پاسخگوی‌ خواسته‌های‌ همگان باشد و حماس درباره‌ متن جدید این توافقنامه نظراتی دارد.

این مقام بلند پایه حماس یادآور شد: ما همچنان علاوه بر تلاش‌های‌ مصر و کشورهای‌ عربی‌ به نقش آفرینی‌ منحصر به فرد عربستان سعودی‌ چشم دوخته‌ایم تا بتوانیم ضمن برقراری‌ آشتی‌ ملی‌ در فلسطین، در عرصه یکپارچه سازی موضع فلسطینیان و موضع کشورهای‌ عربی‌ به منظور رویارویی با رژیم زورگوی‌ صهیونیستی‌ موفق شویم.

خالد مشعل هم‌چنین بعد از مذاکرات طولانی مدت خود با سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان در ریاض، تاکید کرد: حماس خواهان برقراری امنیت در تمام کشورهای عربی و حفظ تمامیت ارضی آن‌ها است.

بر اساس این گزارش، خالد مشعل افزود: جنبش حماس روابط بسیار محکمی با ایران دارد، اما روابط ما در جهت منافع ملی فلسطین است. ما هرگز نمی‌پذیریم که مساله فلسطین تبدیل به چیزی شود که امنیت کشورهای عربی و تمامیت ارضی آنها را نقض کند.

رییس دفتر سیاسی حماس تاکید کرد: من با سعود الفیصل به بررسی تلاش‌های مصر در زمینه آشتی میان دو جنبش فتح و حماس پرداختم.

وی تاکید کرد: حماس بخشی از جهان عرب است و به غیر از کشورهای عربی در مبارزه‌اش علیه اشغالگران حمایت‌گری ندارد. ما هر گونه نقض حاکمیت عربستان را رد می‌کنیم.

خالد مشعل اخبار منتشره را مبنی بر این که حماس خواهان امضای توافقنامه آشتی ملی با تشکیلات خودگردان فلسطین در دمشق است، رد کرد و گفت: این اخبار عاری از صحت است.

وی افزود: برخی نکات مطرح شده در توافقنامه‌ صلح مورد توافق قرار نگرفته و رهبران حماس آماده سفر به قاهره هستند.

رئیس دفتر سیاسی حماس تاکید کرد: مذاکرات بسیار مثبتی با وزیر خارجه عربستان داشتیم. امیدوارم که در درجه نخست آرزو‌های ما در تحقق آشتی ملی عملی شود و موضع‌گیری سیاسی فلسطین با موضع‌گیری عربی منسجم و متحد شود تا در یک جبهه واحد به مبارزه بپردازیم و حقوق فلسطینی و عربی را به دست آوریم.

خالد مشعل افزود: عربستان یک کشور تاریخی و مورد احترام تمام کشورهاست و تلاش زیادی در خصوص مساله فلسطین داشته است. توافقنامه مکتوب که تحت نظر ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان امضا شد نیز از جمله تلاش‌های عربستان بود.

خالد مشعل افزود: ما هم چنان به نقش ویژه عربستان در کنار مصر و دیگر کشورهای عربی در زمینه نظارت بر آشتی ملی و ایجاد وحدت در موضع‌گیری فلسطینی و موضع‌گیری عربی در رویارویی با اسراییل چشم دوخته‌ایم؛ چرا که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل، به خاطر عدم وجود چنین اتحادی در مواضع کشورهای عربی، هیچ توجهی به فلسطینی‌ها و اعراب نمی‌کند و احترامی به گام‌هایی که اعراب بر می‌دارند نمی‌گذارد. این مرحله مرحله‌ای است که تلاش عربی و فلسطینی را می‌طلبد.

وی درباره دستاورد‌های مربوط به تبادل اسرای فلسطینی تاکید کرد: ما هم چنان مساله تبادل اسرا را از طریق میانجی آلمانی دنبال می‌کنیم و می‌دانیم که برادرانمان در مصر بر این مذاکرات به طور غیر مستقیم نظارت دارند. موضع‌گیری‌ اسراییل موضع‌گیری متزلزلی است. گاهی یک موضع‌گیری را اعلام می‌کند و بعد از آن عقب نشینی می‌کند. ما تا زمان تحقق خواسته‌هایمان در خصوص تبادل اسرا مذاکرات را ادامه خواهیم داد، چرا که این حق ما و وظیفه ماست که اسیران زن و مرد فلسطینی را آزاد کنیم.

خالد مشعل تاکید کرد: تبادل اسرا تاکنون روند رضایت بخشی داشته است. می‌دانید که تبادل اسرا شامل آزادی هزار نفر است که در دو مرحله 450 نفر و 550 نفری صورت می‌گیرد. ما هم چنان به مذاکرات غیر مستقیم در مرحله نخست ادامه می‌دهیم؛ اما مواضع تند اسراییل موجب تاخیر در امضای توافقنامه شده و امیدواریم که آن‌ها به خواسته‌های ما پاسخ دهند تا ما این توافقنامه را امضا کنیم.

وی درباره سفرهای متعدد مسوولان فلسطینی به ریاض تاکید کرد: ارتباطی میان این سفر که اخیرا از سوی محمود عباس صورت گرفته با دیگر سفرها وجود ندارد. ما هم‌چنان امیدواریم که توافقنامه‌ای که در مکه امضا کردیم، به طور کامل اجرا شود.

خالد مشعل ادامه داد: ما از نقش عربستان، سوریه و دیگر کشورهای عربی در تکمیل روند آشتی ملی در کنار مصر خوشحالیم و استقبال می‌کنیم. هیچ کس درخواست نقش جایگزین به جای نقش مصر را نداده است و آنچه که برخی در این باره گفتند عاری از صحت است.

ممکن است که دمشق یا ریاض یا هر پایتخت عربی در این باره ایفای نقشی بکند، اما ما همه متفق هستیم که امضای سند آشتی ملی باید در قاهره باشد. مشکل در حال حاضر مکان نیست، بلکه تکمیل سندی است که باید آن را امضا کنیم.

سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان نیز بعد از دیدار با مشعل گفت: امیدواریم که در آینده به طرح مصر با سرعت پاسخ داده شود تا وحدت فلسطینی‌ها احیا شود و کشورهای عربی بتوانند به مسوولیت‌شان در حمایت از این وحدت عمل کنند.

سعود الفیصل با بیان جزییات نشستش با مشعل عنوان داشت: هدف اصلی از این نشست پایان دادن به تردید‌ها در نقشی است که حماس در منطقه و در خصوص مساله فلسطین ایفا می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: عربستان نقش زیادی در خصوص مساله فلسطین ایفا کرده و باید موضع‌گیری مسوولان فلسطینی از جمله جنبش حماس در خصوص مساله فلسطین برای ما روشن شود.

سعود الفیصل نیز تاکید کرد:‌ ارتباطی میان سفر محمود عباس به عربستان و سفر خالد مشعل وجود ندارد.

وی درباره احیای توافقنامه مکتوب گفت: ما هم چنان روند اجرای توافقنامه‌ را دنبال می‌کنیم. امیدواریم که در آینده این توافقنامه نیز اجرایی شود.

کد خبر 98697

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز