گروه بین‌الملل: درحالی‌که بحران یمن و درگیری‌های دولت این کشور با شیعیان حوثی در شمال و شبه‌نظامیان منسوب به القاعده در جنوب هر روز ابعاد گسترده‌تری به‌خود می‌گیرد، دولت ترکیه اعلام کرد که برای تلاش جهت پایان دادن به درگیری‌ها در این کشور آماده است.

دولت اردوغان به‌خوبی نشان داده است که برای تبدیل کردن ترکیه به یک وزنه سیاسی در مسائل خاورمیانه عمل می‌کند و به عقیده بسیاری بحران یمن بهترین موقعیت برای این کشور جهت نشان دادن تاثیر‌گذاری خود در بحران‌های منطقه است.

احمد داوود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه 19دی  در نشستی خبری اعلام کرد که کشورش آماده است از همه توان و ظرفیت‌های خود برای تثبیت صلح و آرامش در یمن، ایجاد وحدت سیاسی و پایان دادن به درگیری‌های داخلی در این کشور استفاده کند.

در روزهای گذشته رسانه‌های مختلف گزارش‌هایی را از تلاش‌های دیپلماتیک ترکیه جهت میانجیگری میان دولت یمن و شیعیان حوثی با هماهنگی کشورهای دیگر منطقه منتشر کردند. وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به این گزارش‌ها عنوان کرد: بسیاری از ترکیه انتظار دارند که برای حل بحران یمن به‌عنوان یک بازیگر مهم در منطقه وارد عمل شود. به‌نظرم این یک انتظار مثبت است.

وی با اشاره به روابط تاریخی که میان ترکیه و یمن وجود دارد اعلام کرد که آنکارا درصورتی که شرایط فراهم شود می‌تواند نقش مؤثری را در حل بحران داخلی یمن ایفا کند.
با وجود این، احمد داوود اوغلو با اشاره به اینکه تاکنون شرایط برای این ایفای نقش فراهم نشده گفت: ترکیه تاکنون تنها مشورت‌هایی را با طرف‌های منطقه‌ای در این خصوص انجام داده است.

وزیر امور خارجه ترکیه در پاسخ به این سؤال که احتمال میانجیگری ترکیه بین دولت صنعا و جنبش حوثی برای پایان دادن به جنگ بین دو طرف وجود دارد؟ تاکید کرد: آنکارا یکی از بازیگران مهم منطقه‌ای است که مورد توجه طرف‌های ذیربط در منطقه است.

دولت یمن 6 ماه است که دور جدید حملات خود علیه شیعیان حوثی را با کمک نظامی گسترده عربستان سعودی شروع کرده و بدون توجه به ابراز نگرانی سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر این حملات را ادامه داده است.

اعلام آمادگی ترکیه جهت تلاش برای حل درگیری‌های داخلی در این کشور در حالی صورت گرفت که هفته گذشته وزیر امور خارجه این کشور در سفر به عربستان سعودی با امیر عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

گفته می‌شود که یکی از محورهای مهم مذاکرات دو طرف طی این سفر مسئله یمن و تلاش برای حل بحران در این کشور بوده است. دولت رجب طیب اردوغان همواره تلاش کرده است که نقش ترکیه را در مسائل منطقه پررنگ‌تر از گذشته کند.

انتقاد صریح و مستقیم نخست‌وزیر ترکیه از سیاست‌های رژیم صهیونیستی در اجلاس داووس اوج این ماجرا بود که به‌صورت ناگهانی چهره این کشور را که پیش از این مهم‌ترین شریک رژیم صهیونیستی در منطقه خوانده می‌شد در میان افکار عمومی تغییر داد.

این در حالی است که جنبش حوثی روز گذشته هم از درگیری‌های شدید و خشونت بار با نیروهای ارتش یمن و نیروهای سعودی در مناطق جبل المدود و جبل‌الرمیح در شمال یمن خبر داد.

این درگیری‌ها در حالی صورت گرفت که نیروهای ارتش عربستان سعی داشتند تا با گذشت 2 ماه از سیطره حوثی‌ها بر این مناطق، مناطق مذکور را تحت کنترل خود درآورند. به‌گفته شبه نظامیان حوثی، جنگنده‌های سعودی چندین موشک به مناطق مرزی یمن و عربستان و همچنین به داخل استان صعده شلیک کردند.

برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری یمن یک تعهد کتبی از جنبش حوثی جهت اجرای شرط‌های پیشنهادی وی برای آتش‌بس دریافت کرده است.
گفته می‌شود علی عبدالله صالح با مقاومت شیعیان حوثی اکنون در تلاش برای آتش‌بس فوری با این جنبش است تا نیروهای نظامی این کشور بتوانند برای مبارزه با شبه نظامیان القاعده در جنوب متمرکز شوند.

مقام‌های آمریکایی به‌ویژه پس از اعلام کشف بمب‌گذاری در یک هواپیمای مسافربری این کشور بارها بر لزوم مبارزه با شبه نظامیان القاعده در این منطقه تاکید کرده‌اند. ماه گذشته واشنگتن با استفاده از موشک‌های کروز به جنوب یمن حمله کرد که کشته شدن غیرنظامیان در این منطقه باعث تظاهرات و خشم شدید مردم این کشور شد.

درحالی‌که دولت اوباما کمک‌های مالی خود به دولت یمن را نسبت به سال گذشته 3 برابر کرده است اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که واشنگتن هیچ طرح و نقشه واقع بینانه‌ و راهبرد مشخصی برای عملیات نظامی در این کشور ندارد.

بسیاری از مقام‌های نظامی عقیده دارند که آمریکا با وجود تاکید فراوان مقام‌های دولت اوباما منابع، اطلاعات و کارشناسان لازم برای عملیات نظامی در یمن را ندارد.
ادموند هول، سفیر سابق آمریکا در یمن با اعلام این مسئله در گفت‌وگو با نیویوک تایمز گفت: واقعیت این است که آمریکا راهبرد مشخصی در یمن ندارد و تنها واکنش‌های پراکنده‌ای صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: تحقق حرف‌هایی که مقام‌های آمریکا می‌زنند بسیار سخت است و باعث خواهد شد تلاش‌های آمریکا در این کشور پیش از آغاز متوقف شود.

به گزارش نیویورک‌تایمز وزارت امور خارجه آمریکا تنها یک کارشناس کارآمد درباره مسائل یمن دارد و این درحالی است که تنها 30 کارشناس خبره از 9 سازمان دولتی آمریکا تحت نظر ریچارد هالبروک، فرستاده ویژه آمریکا در افغانستان و پاکستان مشغول به فعالیت هستند.

کد خبر 99115

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز