دوشنبه ۷ دی ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۶
۰ نفر

در حالی که دولت یمن همچنان حملات خود را علیه شیعیان این کشور با کمک نیروهای عربستان سعودی ادامه می‌دهد، روزنامه نیویورک‌تایمز از گسترش عملیات نیروهای آمریکایی در این کشور به بهانه مبارزه با تروریسم خبر داد

این روزنامه گزارش داد که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) سال گذشته تعدادی از مقام‌‌های ارشد خود را به یمن اعزام کرده است. همچنین برخی از کماندوهای ویژه آمریکا از همان زمان کار آموزش نیروهای نظامی یمن را با عنوان آموزش تاکتیک‌های مبارزه با تروریسم آغاز کرده‌اند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) قصد دارد در 18 ماه آینده بیش از 70 میلیون دلار به دولت یمن کمک کند که میزان کمک‌های واشنگتن به یمن را نسبت به گذشته دوبرابر بیشتر می‌کند.

همچنین قرار است گروه‌هایی از نیروهای ویژه آمریکا برای آموزش و تجهیز ارتش، نیروهای وزارت کشور و گارد ساحلی یمن به این کشور اعزام شوند.این در حالی است که به‌دنبال دستگیری یک مرد نیجریه‌ای که متهم به تلاش برای منفجر کردن هواپیمای ایرباس مسیر آمستردام به دیترویت شده است، مقام‌های آمریکایی اعلام کردند تمرکز بیشتری بر یمن به‌عنوان یکی دیگر از مراکز مبارزه با تروریسم خواهند داشت. مقام‌های امنیتی آمریکا مدعی هستند که این متهم با یکی از رهبران القاعده در یمن در ارتباط بوده است.

گفته می‌شود توافق‌ یمن و آمریکا برای همکاری‌های گسترده نظامی در تابستان گذشته صورت گرفته است؛ زمانی که ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا و جان برنان، مشاور ضد‌تروریسم باراک اوباما در سفری محرمانه عازم یمن شدند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد علی عبدالله صالح رئیس‌جمهوری یمن با فشار شدید مقام‌های آمریکا و عربستان سعودی برای همکاری کامل جهت عملیات نظامی در این کشور اعلام آمادگی کرده است.

یک مقام بلندپایه دولت آمریکا هم چندی پیش در گفت‌وگو با روزنامه دیلی تلگراف از اعزام نیروهای ویژه ارتش آمریکا به یمن خبر داده بود؛ این در حالی است که عربستان سعودی در حال گسترش حملات خود علیه شیعیان یمن است و جنگنده‌های این کشور در آخرین عملیات خود بیش از 660 موشک را در استان صعده شلیک کردند. درحالی‌که دولت یمن ورود خبرنگاران را به این منطقه ممنوع کرده است، گزارش‌ها از کشته شدن بیش از 34 غیرنظامی در این حمله خبر می‌دهد.

در همین حال وزارت دفاع یمن7دی بار دیگر اعلام کرد که عبدالملک حوثی رهبر شیعیان حوثی این کشور در حملات هوایی کشته شده است.منابع دولت یمن مدعی شده‌اند که وی در حمله هوایی به خانه‌ای به‌شدت زخمی شده و به‌دلیل شدت جراحات وارده کشته شده است. دولت یمن حتی اعلام کرده‌ است که جسد وی به شکلی مخفیانه در منطقه الملاحیظ در نزدیکی منزل یکی از نزدیکانش دفن شده است.

این در حالی است که محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش حوثی‌ها، روز گذشته در گفت‌وگو با شبکه الجزیره، کشته شدن عبدالملک حوثی را رد کرد. وی اعلام کرد: خبرهای منتشر شده درباره مرگ رهبر این جنبش فاقد صحت و فقط نشان‌دهنده تلاش‌های بی‌نتیجه مقام‌های یمن است.

سخنگوی جنبش حوثی گفت: گزارش‌های رسانه‌های یمن درخصوص پیشرفت نظامیان یمن و ارتش سعودی و هدف قرار دادن رهبران این گروه، با هدف تلافی شکست‌های نظامی و رسانه‌ای در نبرد با حوثی‌ها صورت می‌گیرد.

وی همچنین علت انتشار شایعه کشته شدن رهبر این جنبش را به راه انداختن جنگ روانی و سرپوش گذاشتن بر جنایات و کشتار غیرنظامیان در شمال یمن، و کمرنگ جلوه دادن شکست نیروهای ارتش در برابر حوثی‌ها عنوان کرد.

عبدالسلام با اعلام اینکه چنین خبری کاملا بی‌پایه و اساس است، گفت: دولت یمن که با گذشت 6 ماه از جنگ با حوثی‌ها، به هیچ پیشرفتی در میدان نبرد دست پیدا نکرده است، قصد دارد با گسترش چنین شایعاتی یک جنگ روانی علیه حوثی‌ها به راه بیندازد. یکی دیگر از مقام‌های جنبش حوثی هم هدف از انتشار این اخبار را تاثیرگذاری بر روحیه طرفداران این جنبش و اعضای این گروه در جبهه‌های جنگ دانست.

حملات نظامیان یمن با همکاری نیروهای عربستان سعودی و آمریکا در حالی ادامه دارد که آژانس‌های امدادرسان بین‌المللی و سازمان‌های وابسته به سازمان ملل متحد از جمله صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) و کمیساریای عالی آوارگان درمورد شرایط وخیم غیرنظامیان یمن به‌شدت ابراز نگرانی کرده‌اند. دستگیری 29 مظنون به همکاری با القاعده در یمن

دولت یمن از دستگیری 29 نفر مظنون به همکاری با شبکه تروریستی القاعده خبر داد.
به گزارش رویترز، علی محمد الانسی، رئیس سازمان امنیت ملی یمن با بیان این مطلب اعلام کرد: این افراد به اتهام ارتباط داشتن با القاعده و شرکت در حملات تروریستی این شبکه دستگیر شده‌اند.

وی گفت: این افراد برای جلوگیری از حملات علیه تاسیسات نفتی و ساختمان‌های متعلق به کشورهای خارجی مانند سفارت انگلیس، بازداشت شدند. الانسی افزود: القاعده در تلاش برای حمله به ساختمان‌های دولتی یمن و همچنین سفارت انگلیس در صنعا بوده است.

کد خبر 98228

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز