شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: همزمان با اعلام انتقال 5 زندانی مظنون به حملات 11‌سپتامبر از گوانتانامو به نیویورک برای محاکمه، وزیر دادگستری آمریکا از درخواست مجازات مرگ برای این متهمان از دادگاه خبر داد.

قرار است این افراد در دادگاهی غیرنظامی در نیویورک که محل وقوع این حملات بود، محاکمه شوند. این موضوع انتقاد شدید جمهوریخواهان آمریکا را برانگیخته است. دولت اوباما این اقدام را گامی مهم در جهت تعطیلی زندان گوانتانامو اعلام کرده‌است.

به گزارش شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی، اریک هولدر در نشستی خبری در ساختمان وزارت دادگستری آمریکا با اشاره به حملات یازدهم سپتامبر 2001 گفت: ما به‌دنبال حداکثر مجازات موجود برای این متهمان هستیم.

جرائم این افراد ازحد معمول فراتر بود از این‌رو ما به‌دنبال حداکثر مجازات خواهیم بود. قوانین فدرال به ما چنین اجازه‌ای خواهد داد که به‌دنبال مجازات مرگ برای چنین افرادی باشیم.
وی افزود: بعد از این حملات در کشور آمریکا هیچ اولویتی بالاتر از محاکمه طراحان این حملات نبوده است.

هولدر در ادامه اسامی مظنونان تروریستی را که قرار است محاکمه شوند به این ترتیب اعلام کرد: خالد شیخ محمد، ولید محمد سلیم مبارک بن عطش، رمزی بن الشیب، علی عبدالعزیز علی و مصطفی احمد العوساوی افرادی هستند که قرار است محاکمه شوند.

اریک هولدر گفت: در چند ماه گذشته دادستان‌های وزارت دادگستری آمریکا با دادستان‌های دفتر کمیسیون نظامی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) همکاری کردند و پرونده‌های تک تک افراد بازداشت شده در گوانتانامو را مجددا بررسی کردند.

وی افزود: در چند هفته گذشته من شخصا این پرونده‌ها را بررسی کردم و در مشورت با وزیر دفاع آمریکا درباره تعقیب قضایی 10بازداشت‌شده تصمیم گرفتیم.

وزیر دادگستری آمریکا تاکید کرد: امروز اعلام می‌کنم که وزارت دادگستری آمریکا 5 نفر از این بازداشت شدگان را در دادگاه فدرال آمریکا محاکمه خواهد کرد و من تصمیم گرفته‌ام 5متهم دیگر را به کمیسیون نظامی وزارت دفاع ارجاع دهم تا در این کمیسیون‌ها محاکمه شوند. از جمله این افراد،  فردی است که قبلا متهم به طراحی حمله به ناو یو اس اس کول بود (الشیب).

8سال بعد از حملات 11سپتامبر و درحالی‌که 9عامل اصلی این حمله در جریان حمله انتحاری کشته شدند، این نخستین بار است که کسانی به اتهام انجام این حمله در دادگاه محاکمه می‌شوند. دادگاهی که این متهمان در آن محاکمه خواهند شد فاصله زیادی با مقر برج‌های دوقلوی سابق ندارد.

تصمیم دولت آمریکا برای محاکمه خالد شیخ محمد طراح اصلی حملات 11سپتامبر و 4نفر دیگر در نیویورک با انتقاد تند جمهوریخواهان مواجه شده است. میچ مک کانل، رهبر اقلیت جمهوریخواه مجلس سنا در این باره گفت: انتقال این افراد از بازداشتگاه گوانتانامو به خاک آمریکا، شهروندان این کشور را در معرض تهدیدی غیرضروری قرار می‌دهد. مایکل موکیزی، آخرین دادستان کل دولت جورج بوش هم از این اقدام انتقاد کرد.

موکیزی گفت: وزارت دادگستری ادعا می‌کند که دادگاه‌های ما برای این کار آمادگی دارند. براساس تجربه‌ای که در برگزاری چنین محاکماتی دارم و براساس آنچه در دوران دادستانی کل دیده‌ام، می‌گویم این طور نیست. سناتور جان مک کین، رقیب جمهوریخواه باراک اوباما در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم گفت که به جای دادگاه‌های غیرنظامی، متهمان به تروریسم باید در محکمه‌های نظامی محاکمه شوند.

برخلاف جمهوریخواهان، دمکرات‌ها از این اقدام تقدیر کرده‌اند. پتریک لیهی، سناتور دمکرات و رئیس کمیته قضایی مجلس سنا در تایید این تصمیم گفته است این کار نشان می‌دهد آمریکا به نظام قضایی خود اطمینان دارد. مایکل بلومبرگ، شهردار نیویورک که از نظر سیاسی مستقل است نیز از محاکمه این افراد در نزدیکی ویرانه برج‌های دوقلو حمایت کرده است.

کد خبر 95193

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز