یکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در حالی که اعتبار پیمان کاهش سلاح‌های استراتژیک میان آمریکا و روسیه موسوم به استارت در کمتر از 20 روز دیگر به پایان می‌رسد 24 آبان رهبران این دو کشور از امضای توافقنامه‌ای جایگزین تا پایان سال خبر دادند. اما تاریخ مشخصی برای آن اعلام نکردند

دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری روسیه 24 آبان پس از دیدار با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در حاشیه اجلاس سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه(اپک) در نشستی خبری اعلام کرد: من انتظار دارم که ما بتوانیم توافقنامه نهایی را در این‌باره در ماه دسامبر امضا کنیم.

اوباما هم با اشاره به تلاش‌های 2 کشور گفت: هدف ما این است که مذاکرات خود را کامل کرده تا بتوانیم پیمان جدید را قبل از پایان سال امضا کنیم.   این در حالی است که اعتبار پیمان استارت که رکن اصلی کنترل تسلیحات راهبردی آمریکا و روسیه به حساب می‌آید در 5 دسامبر(14 آذر) به پایان می‌رسد و با عدم‌توافق واشنگتن و مسکو امکان اجرایی شدن پیمانی جدید تا قبل از انقضای آن وجود ندارد.

مایک مک فال، مشاور کاخ سفید هم با اشاره به این موضوع تاکید کرد که حتی درصورت امضای پیمان جدید در ماه دسامبر امکان تصویب آن در پارلمان‌های 2 کشور پیش از 5 دسامبر وجود ندارد.

اوباما و مدودف پس از دیدار خود در ماه ژوئیه اعلام کردند که برای پیمان جایگزین استارت توافق کرده‌اند و متعهد به کاهش شمار کلاهک‌های هسته‌ای و موشک‌های حامل آنها هستند.

هر چند اوباما24 آبان دادن بازسازی روابط دو طرف تلاش کرد کمتر به مشکلات درباره امضای پیمان جدید اشاره کند اما مدودف در نشست خبری خود به صراحت از اختلاف‌ها با واشنگتن سخن گفت.

وی با اشاره به مشکلات فنی در پیمان جدید اعلام کرد: ما برای ادامه مذاکراتی کاملا پویا توافق کرده‌ایم تا بتوانیم برای سؤال‌های خود راه حل‌هایی پیدا کنیم. مدودف تاکید کرد: در برخی موارد مشکلات فنی وجود دارد اما برخی مشکلات نیازمند تصمیم‌هایی سیاسی است.

مقام‌های روسیه اصرار دارند که در پیمان جدید، سپر دفاع موشکی جزء سلاح‌های راهبردی محسوب شود و همچنین مسکو به هیچ عنوان نمی‌خواهد مانند پیمان استارت که میان شوروی سابق و واشنگتن به امضا رسیده بود بازرسان آمریکایی اجازه نظارت بر سامانه‌های موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای این کشور را داشته باشند.

رهبران آمریکا و روسیه روز گذشته در حالی از امضای پیمان جایگزین استارت تا پایان سال خبر دادند که به‌نظر می‌رسد مقام‌های مسکو هیچ عجله‌ای برای دستیابی به توافقی جدید برای کاهش سلاح‌های راهبردی و زرادخانه‌های هسته‌ای ندارند. این در حالی است که مقام‌های واشنگتن به‌شدت نگران به نتیجه نرسیدن پیمان جدید تا پیش از 5 دسامبر هستند.

با پایان اعتبار استارت، بازرسان آمریکا مجبور به ترک خاک روسیه هستند و مقام‌های واشنگتن در این فاصله زمانی، نظارت خود را بر تسلیحات راهبردی روسیه از دست می‌دهند.

مایک مک فال، مشاور کاخ سفید هم 24 آبان به همین خاطر از تلاش واشنگتن برای توافقی موقت با مسکو تا زمان به نتیجه رسیدن پیمان جدید خبر داد؛ موضوعی که بدون شک باب طبع روس‌ها نخواهد بود.

کد خبر 95286

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز