همشهری آنلاین: آمریکا و کره جنوبی بر روی طرحی اضطراری برای کره شمالی کار کرده‌اند.

خبرگزاری اتریش گزارش داد، این طرح اقدامات دو کشور را در صورتی قاعده‌مند می‌کند که کره شمالی درگیر جنگی داخلی شده یا صادرات تسلیحات اتمی را از سربگیرد.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی به نقل از یک منبع که نامی از وی نبرد، خبر داد "طرح اقدام 5029" به زودی تکمیل می‌شود. این طرح علاوه بر مسایل ذکر شده، احتمال تغییر دولت در پیونگ‌یانگ را بررسی کرده و تدابیری را برای فرار دسته‌جمعی و بروز فجایع طبیعی اتخاذ کرده است.

به نوشته یونهاپ این طرح همچنان نیازمند جزییات بیشتر است و به زودی تکمیل می‌شود.
یونهاپ به نقل از منبع خود نوشت، واشنگتن و سئول از آن بیم دارند که کره شمالی تسلیحات کشتار جمعی یا فن‌آوری تسلیحاتی خود را به کشوری دیگر یا گروهی تروریستی منتقل کند. بر اساس این طرح اضطراری، در صورت وقوع این وضعیت آمریکا وظیفه دارد تسلیحات اتمی کره شمالی و دیگر تسلیحات کشتار جمعی این کشور را خنثی کند. ارتش کره جنوبی هم در بسیاری از موارد نقش راهبری را بر عهده خواهد داشت.

بر اساس گزارش یونهاپ، رایزنی‌ها درباره طرح اضطراری پس از آن از سر گرفته شد که لی میونگ باک، رییس جمهور محافظه‌کار کره جنوبی سال گذشته به قدرت رسید. دولت پیشین این رایزنی‌ها را به حال تعلیق در آورده بود، زیرا از تاثیر آن بر حاکمیت ملی خود بیم داشت.

دولت پیونگ‌یانگ این رایزنی‌ها میان سئول و واشنگتن را درباره طرح‌های اضطراری، آماده‌سازی برای حمله به کره شمالی تلقی می‌کند. [آشنایی با تاریخچه تنش‌های آمریکا -کره شمالی]

کد خبر 94196

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز