همشهری آنلاین: سفیر کره شمالی در انگلیس گفت اگر کشورش با تهدید هسته‌ی مواجه نباشد و برای حاکمیت ملی آن احترام قائل شوند، تسلیحات هسته‌‌ای خود را کنار خواهد گذاشت

به گزارش ایسنا، جاسونگ نام سفیر کره شمالی در انگلیس، در عین حال اظهار داشت: جهان، کره شمالی را در معرض استاندارد‌های دوگانه قرار داده و تا زمانی که این سیاست ادامه پیدا کند، صلح و امنیت واقعی برقرار نخواهد شد.

وی خاطر نشان ساخت: ما مذاکرات شش جانبه خلع سلاح هسته‌‌ای را ترک کردیم، زیرا این مذاکرات بر پایه مساوات و عدالت نبود.

سفیر کره شمالی تصریح کرد: اگر حاکمیت ملی ما مورد احترام قرار گیرد و هم چنین اگر تهدید هسته‌یی علیه کره شمالی وجود نداشته باشد، تسلیحات هسته‌‌ای از جمهوری خلق کره شمالی خارج خواهد شد.

وی افزود: دولت ما تلاش خواهد کرد تا در راستای خلع سلاح هسته‌‌ای شبه جزیره کره بر اساس مساوات و بی‌طرفی گام بر دارد.

جاسونگ نام تاکید کرد: مساله هسته‌‌ای در کره شمالی به این دلیل مورد توجه است که آمریکا این کشور را تهدید به حمله با تسلیحات هسته‌‌ای کرده است و هم چنین واشنگتن سیاست ضد پیونگ یانگ را پیگیری می‌کند.

سفیر کره شمالی هم چنین اضافه کرد: این استاندارد دو گانه است که یک کشور را به خاطر آزمایش هسته‌‌ای‌اش مورد سوال قرار دهیم، در حالی که کشورهای دیگر تا به حال بیش از دو هزار آزمایش هسته‌‌ای انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: با ادامه این روند من بعید می‌دانم صلح و امنیت واقعی بتواند برقرار شود.

از سوی دیگر و به گزارش خبرگزاری فرانسه، پارک گیل یون معاون وزیر خارجه کره شمالی در مجمع عمومی سازمان ملل، اظهار داشت: کلید ایجاد شبه جزیره کره عاری از تسلیحات هسته‌‌ای آمادگی واشنگتن برای تغییر سیاست هسته‌‌ای خود در قبال پیونگ یانگ است.

وی اظهار داشت: خلع سلاح هسته‌‌ای شبه جزیره کره بستگی به تغییر سیاست هسته‌‌ای آمریکا در قبال کره شمالی دارد.

وی افزود: دولت آمریکا باید مفاهیم قدیمی رویارویی را کنار بگذارد و در عمل تغییر خود را نشان دهد.

پارک گیل یون تاکید کرد: کره شمالی هر اقدامی را برای به رسمیت شناختن صلح و اتحاد در شبه جزیره کره انجام داده و هم چنین تلاش داشته تا تهدیدات هسته‌‌ای و منشا جنگ در شبه جزیره کره را از بین ببرد.

معاون وزیر خارجه کره شمالی هم چنین تصریح کرد: ما ابتکار عمل خلع سلاح هسته‌‌ای در آسیای شمال شرقی و شبه جزیره کره را ارایه دادیم و تلاش کردیم تا طرح جایگزینی پیمان صلح به جای پیمان تسلیحاتی عملی شود.

وی هم چنین افزود: کره شمالی تلاش داشته تا پیمان عدم تجاوز کره شمالی - آمریکا به تصویب برسد.

اما پارک در عین حال عنوان داشت: اقدامات پیونگ یانگ هیچ گاه از سوی آمریکا با پاسخ مثبت مواجه نشده و واشنگتن مساله کره شمالی را تنها در راستای استراتژی آسیایی خود مدنظر دارد و علاقه‌ای به خلع سلاح کل شبه جزیره کره ندارد.

پارک گیل یون با محکوم کردن تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی، خاطر نشان ساخت: در نتیجه ناعدالتی‌ها و غرض ورزیها‌ و هم چنین استاندارد‌های دو گانه در روابط بین‌المللی شورای امنیت متکبر‌تر شده است.

کد خبر 91568

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز