یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۸۸ - ۰۶:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست وزیر چین همزمان با افزایش فشارها بر کره شمالی جهت بازگشت به گفت و گوهای هسته‌ای برای دیداری سه روزه به این کشور سفر کرد.

به گزارش الجزیره، ون جیابائو نخست وزیر چین پس از ورود به فرودگاه پیونگ یانگ توسط کیم یونگ ایل رهبر کره شمالی مورد استقبال قرار گرفت.

چین مهمترین منبع کمک اقتصادی به کره شمالی محسوب می‌شود، دولت پکن همچنین در عرصه سیاسی مهمترین حمایت‌های دیپلماتیک از دولت پیونگ یانگ را به عمل می‌آورد.

چین میزبان گروه گفت و گو‌های شش جانبه که کشورهای کره جنوبی، آمریکا، روسیه و ژاپن را نیز شامل می‌شود، است.

گفته می‌شود کیم یونگ ایل نسبت به برگزاری مذاکرات دو جانبه و شش جانبه ابراز تمایل کرده است اما هنوز مشخص نیست که آیا وی تمایل به ادامه حضور در گروه مذاکرات شش جانبه را دارد یا خیر.

سفر ون جیابائو به کره شمالی با شصتمین سال برقراری روابط رسمی میان این دو دولت کمونیست همزمان شده و به نظر می‌رسد تحت الشعاع مراسمی که به همین منظور برگزار می‌شود، قرار بگیرد. البته تحلیل گران سیاسی ابراز امیدواری کرده‌اند که سفر این مقام سیاسی ارشد چین موجب کاهش تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای کره شمالی شود.

ژو فنگ یکی از اساتید رشته امنیت بین الملل در دانشگاه پکن در این باره گفت که اگرچه در این سفر ارتقای روابط دو جانبه و شصتمین سالگرد روابط دو کشور اهم موضوعاتی است که در مباحثات دو طرف مورد بررسی قرار خواهد گرفت، اما مساله هسته‌ای نیز به طور حتم مطرح خواهد شد.

سوال اصلی که در این میان مطرح می‌شود این است که آیا کره شمالی از بیانیه‌های اخیر خود فاصله خواهد گرفت و مستقیما تمایل خود را جهت بازگشت به گفت و گوهای شش جانبه اعلام خواهد کرد یا خیر.

کد خبر 91949

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز