دوشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۳
۰ نفر

ترجمه امید جعفرنژاد: براساس باورهای عمومی، دولت کره‌شمالی از دیرباز حکومتی مرموز و پر از شایعه به حساب می‌آمد.

این شایعات پیرامون مسائل مختلفی از شیوه اداره حکومت و کسب درآمد تا اعضای خانواده رهبر کره‌شمالی وجود داشته‌است. همچنین گزارش‌های متعدد حاکی از آن است که مقامات کره‌شمالی از پاسپورت‌ها و پول‌های جعلی سودهای جانبی نادرستی را هم نصیب خود می‌کردند. بعضی از این موارد ممکن است اغراق‌آمیز باشد. برای مثال کره‌شمالی امکان دارد به توزیع و پخش 100دلاری‌های تقلبی دست بزند که در چین چاپ شده‌اند. اما هیچ شکی وجود ندارد که اداره دولت در پیونگ‌یانگ اگر چه به فساد کشیده شده است اما امتیاز مهمی به شمار می‌آید. در حالی که یک سوم جمعیت آن کشور از سوء تغذیه رنج می‌برند، حاکمان پیونگ‌یانگ می‌توانند به تقسیم 40 میلیارد دلار سود اقتصادی بپردازند که از منابع طبیعی سرشار کره‌شمالی حاصل می‌شود. اکنون سؤال این است که منابع طلا در دست چه کسی است؟

جانشینی در حکومت‌های بسته و غیردمکراتیک همواره مسئله جنجالی و قابل توجهی است. کره‌شمالی مانند جهانی است که هاله‌ای از ابهام و پنهان کاری اطراف آن را فرا گرفته است و مایه تعجب همسایگان خود و ایالات متحده است؛ به‌خصوص از زمانی که کنترل سلاح‌های هسته‌ای و احتمال پرتاب موشک‌ها به سوی توکیو یا هاوایی امتیاز اداره دولت پیونگ یانگ به شمار می‌آید.

به‌نظر می‌رسد که آفتاب عمر کیم‌جونگ‌ایل رهبر کنونی کره‌شمالی در حال غروب کردن است. براساس گزارش‌های منتشر شده، وی از سال گذشته تاکنون از سکته مغزی رنج می‌برد و سرطان هم او را از‌پای انداخته است. کیم‌جونگ‌ایل که 68 سال سن دارد، کمتر در جامعه حاضر می‌شود و هنگامی که به یک جمع عمومی می‌رود، ضعیف و گیج به‌نظر می‌رسد. به‌دلیل اینکه هیچ‌چیز در مورد کره‌شمالی مشخص نیست، وضعیت درست سلامت کیم‌جونگ‌ایل موضوع بحث مقامات اطلاعاتی آن کشور است. بعضی از مقامات پیونگ‌یانگ هنگامی که در مورد اطلاعات حساس صحبت می‌کنند، تقاضا دارند که نامشان فاش نشود. آنها این موضوع را مطرح می‌کنند که بیماری رهبر کره‌شمالی به‌گونه‌ای که در مورد آن تبلیغ شده، پیشرفته نیست. بنابراین، کیم‌جونگ‌ایل به‌نظر می‌رسد نگران انتقال قدرت به یکی از 3پسر خود باشد.

هیچ کدام از پسرها آمادگی ندارند تا وظایف را از پدر خود تحویل بگیرند. پسران کیم‌جونگ‌ایل مانند عدی و قسی فرزندان صدام حسین، گستاخ و بی‌بند و بار نیستند. آنها ظاهرا خصلت‌های خوب پدر خود را نیز به ارث برده‌اند. می‌گویند کیم در داخل کره‌شمالی رهبری محبوب است. براساس همین گفته‌ها و شنیده‌ها او چندی پیش در مراسمی به مهمانان خود پز داده و گفته که 20 هزار فیلم در اختیار دارد. وی زمانی به سفیر خود در سازمان ملل دستور داد تا فیلم مرگ سودان را برای او تهیه کند.

ستاره این فیلم ژان‌کلود وندام است و برای این رهبر محبوب یک قهرمان به‌شمار می‌آید. پسران حاکم کره‌شمالی به آرمانی، ستاره‌های ان بی‌ای، اریک کلاپتون و دیزنی‌لند علاقه دارند. سومین پسر کیم‌جونگ‌ایل، یعنی کیم جونگ اون مرموزترین فرزند وی است. در حالی که به‌نظر می‌رسد کیم جونگ اون وارث حکومت پدرش باشد، این امر شاید برای حفاظت از وی نیز مطلوب جلوه دهد. اما در مورد توانایی‌های او به‌منظور به‌دست‌گرفتن قدرت دیکتاتوری که از نظر بین‌المللی مطرود شده، شک و شبهاتی وجود دارد. نیوزویک اخیرا زندگی 3پسر کیم‌جونگ‌ایل را مورد بررسی قرار داده است.

این 3پسر به سلسله خاندان خود که سرچشمه تمام قدرت در کره‌شمالی محسوب می‌شود توجه کافی دارند. رئیس خانواده یا کیم ایل سونگ مشروعیت خود را از طریق جنگ با امپریالیست‌ها (نخست ژاپن و سپس آمریکا در جریان جنگ کره) به دست آورد. پسر وی کیم‌جونگ‌ایل رهبر کنونی کره‌شمالی آموخت که چگونه از رقبای خود پیشی بگیرد. وی در طول دهه‌ها گذراندن دوره کارآموزی در قدرت، در یک مورد، پیونگ‌ایل برادر جاه‌طلب و ناتنی خود را به فنلاند فرستاد تا سفیر کره‌شمالی در آن کشور باشد. در سال 1998 میلادی، 4سال پس از مرگ پدرش، کیم‌جونگ‌ایل دامنه نفوذ خود بر قدرت را با اعلام این سیاست که نظامیان در اولویت قرار دارند، افزایش داد و با این اقدام به ژنرال‌های ارتش ساعت‌های رولکس و خودروهای مجللی از قبیل لکسوس و بی‌ام دبلیو داد.

یکی از پسران این رهبر محبوب، دوره‌های آموزش‌های اولیه خود را در یکی از مدارس عالی سوئیس گذراند.در زمستان سال 1992 میلادی 2پسر کیم‌جونگ‌ایل که سن آنها برای شرکت در کلاس چهارم اندکی زیاد بود، جلوی در ورودی مدرسه بین‌المللی برن سوئیس از لیموزین پیاده شدند. این مدرسه چند دقیقه با سفارت کره‌شمالی فاصله داشت.

سوئیسی‌ها همیشه محتاطانه رفتار می‌کردند. یکی از مدیران مدرسه بین‌المللی برن که نخواست نامش فاش شود، گفت که مدرسه غیر از اینکه فکر کند بچه‌ها پسرهای دیپلمات‌های کره‌شمالی هستند، هیچ ایده دیگری نداشت. وی تصریح کرد: ما سؤال‌های بیشتری در این باره نپرسیدیم. این دو پسر در نمایش‌های پر زرق و پرق مراسم کریسمس شرکت می‌کردند و در حالی که نمی‌توانستند انگلیسی صحبت کنند، تابلوهایی را با دست بالا می‌گرفتند.

نام پسر دوم کیم جونگ ایل، کیم جونگ چول است.جونگ چول علاقه‌مند به بسکتبال بود و از تیم شیکاگو بولز خوشش می‌آمد. اما یکی از هم‌شاگردی‌های او در این باره گفت: جونگ چول یک بازیکن نبود و همیشه تمایل داشت موقع پرتاب توپ به جای اینکه بالا بپرد، به اطراف بپرد و محافظ او بود که تیم مدرسه را به جلو می‌برد. جونگ چول که او را با اسم مستعار پاک چول مورد خطاب قرار می‌دادند، پسری مودب و سر به زیر بود. شعرهای او در میان مجموعه کارهای دانش‌آموزان موجود است.

هنگامی که جونگ چول در اواسط دهه 90 میلادی در کلاس ششم یا هفتم بود، شعری را با نام جهان ایده‌آل من سرود و فردی که از طریق نیوزویک با آن مدرسه در ارتباط بود، از این امر مطلع شد. این شعر اینگونه آغاز می‌شود: اگر من جهانی ایده آل داشتم، هرگز اجازه نمی‌دادم سلاح‌ها و بمب‌های اتمی مورد استفاده قرار بگیرند. من تمامی تروریست‌ها را با ژان کلود وندام این ستاره هالیوود از بین می‌بردم و کاری می‌کردم که مردم مصرف مواد‌مخدر را متوقف کنند.

کیم‌جونگ‌ایل، پدر کیم‌جونگ‌چول به دلایلی اظهار داشت، این پسرش برای به‌دست گرفتن قدرت روحیه بسیار لطیفی دارد.

زمانی تصور می‌شد که بزرگ‌ترین پسر رهبر کره‌شمالی یعنی کیم جونگ نام برای دردست‌گرفتن قدرت گزینه نخست محسوب می‌شود اما در سال 2001 میلادی، کیم جونگ نام به خاطر استفاده از پاسپورت جعلی جمهوری دومینیکن در توکیو بازداشت شد.
وی سعی داشت تا از دیزنی‌لند توکیو دیدن کند. کیم جونگ نام که اضافه وزن داشت و احتمال ابتلای او به بیماری دیابت زیاد بود، در آن زمان در مصاحبه با خبرنگاران گفت که علاقه‌ای به سیاست ندارد.

مطالب اندکی در مورد کیم جونگ اون سومین پسر رهبر کره‌شمالی منتشر شده است. منابع دولتی ایالات متحده که نخواستند در مورد موضوعات اطلاعاتی مطلبی را عنوان کنند، بر این باورند که کیم‌جونگ‌اون تحصیلات خود را در سنین جوانی و در سوئیس گذرانده است، اگر چه زمان و مکان آن مشخص نیست. یکی از منابع عمومی که مطالب زیادی در مورد آن گفته شده است، کنجی فوجیموتو سرآشپز سابق کیم‌جونگ‌ایل است که در سال 2001 میلادی به ژاپن گریخت. براساس اظهارات فوجیموتو، کیم‌جونگ‌ایل به جوان‌ترین پسر خود علاقه داشت به خاطر اینکه او از نظر ذهنی سفت و سخت‌تر بود و در مقایسه با دومین پسر، شباهت بیشتری به پدرش داشت.

فرضیه دیگری که در ژاپن گزارش و هفته گذشته در روزنامه واشنگتن پست منتشر شد، این بود که جونگ اون احتمالا در مدرسه دولتی آلمانی زبان در کونیز سوئیس درس می‌خواند. اما این گزارش هم با ابهاماتی همراه است. برای مثال، باورها بر این است که این کودک جونگ اون بود و بدون حضور محافظ و راننده شخصی با دوچرخه به مدرسه‌ای در محله کارگر‌نشین برن رفت‌وآمد داشت و این مدرسه فاصله زیادی با سفارت کره‌شمالی دارد و با مدرسه بین‌المللی که برادر دیگرش در آن به تحصیل می‌پرداخت، متفاوت است.

جونگ اون و جونگ چول برادر بزرگ‌تر وی، بعدها در دانشگاه نظامی کیم ایل سونگ به تحصیل پرداختند. برنامه‌های درسی آن دانشگاه طوری تنظیم شده بود که هر گونه افکار لیبرالی که آنها احتمالا در سوئیس فرا گرفتند را از ذهنشان پاک کند.

حداقل در میان سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده و کره‌جنوبی این اتفاق نظر وجود دارد که جونگ اون 26 ساله، برای به دست گرفتن قدرت در کره‌شمالی انتخاب می‌شود. براساس اظهارات یک مقام اطلاعاتی غرب که در مورد اطلاعات حساس بحث می‌کرد و نخواست نامش فاش شود، به طرفداران و وفاداران کیم جونگ اون دستور داده شده است وی را ژنرال شجاع خطاب کنند.

حتی جونگ نام، برادر بزرگ‌تر وی هم انتخاب جونگ اون از سوی پدرش را تایید می‌کند. جونگ نام در مصاحبه با تلویزیون آساهی ژاپن گفت: هنگامی که پدرم تصمیم بگیرد، من باید براساس آن عمل کنم. براساس گزارش خبرگزاری‌های کره‌شمالی، یک سازمان رسانه‌ای در سئول در خبری اعلام کرد: ماه گذشته به سربازان کره‌شمالی درباره موفقیت‌های انقلابی سومین پسر رهبر پیونگ یانگ مطالبی گفته شد. سربازان کره‌شمالی آوازهایی را که در مورد جونگ اون ساخته شده بود، خواندند.

براساس اظهارات نام سونگ ووک، مدیر مؤسسه استراتژی امنیت ملی و مقام دولتی در سئول، این رهبر محبوب در بستر مرگ هم آرام نخواهد بود. کیم‌جونگ‌ایل عصبانی‌تر و کم‌حوصله‌تر شده است. وی در ماه می یک آزمایش هسته‌ای انجام داد و پس از آنکه روسیه و چین این آزمایش اتمی را محکوم کردند، مسکو و پکن را مورد انتقادهای تند و شدید قرار داد. برخی منابع در سئول حتی حملات اخیر سایبر به کره‌جنوبی و ایالات متحده را به دور تازه ماجراجویی‌های رهبر کره‌شمالی نسبت دادند.

هنگامی که وندی شرمن دیپلمات آمریکایی با جونگ‌اون در سال 2000 میلادی ملاقات کرد، وی را مرد بسیار باهوشی یافت که اعتماد به‌نفس بالایی دارد و سخنور هم هست. شرمن در این باره گفت: او فردی دانشمند و آماده است. در جامعه‌ای که پیرو کنفوسیوس است و به عقل و سن و سال احترام می‌گذارد، نایب السلطنه‌ای اداره حکومت را در دست دارد تا جونگ اون آماده تحویل گرفتن قدرت شود. کاندیدایی که شانس زیادی برای به دست گرفتن این شغل داشت، چانگ سونگ تائک بود که زمانی به‌دلیل دوستی با نخستین پسر رهبر کره‌شمالی، از اتهام فساد تبرئه شد اما دوباره به مقام خود بازگشت و هم‌اکنون کنترل اکثر ساختارهای تجاری صنعت طلای آن کشور را بر عهده دارد.

تا زمانی که این رهبر محبوب زنده است، ژنرال‌های وی به همکار جدید و باهوش خود سلام نظامی می‌دهند اما به محض اینکه کیم‌جونگ‌ایل بمیرد، جنگ و دعوای خشونت‌باری برای به دست گرفتن طلا و بمب‌های هسته‌ای در کره‌شمالی شروع خواهد شد.

نیوزویک

کد خبر 89786

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز