همشهری آنلاین : وزیر آموزش و پرورش آخرین تغییرات ساختاری این وزارتخانه را بر اساس طرح تحول بنیادین اعلام کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، حمیدرضا حاجی بابایی شنبه شب در گردهمایی فرهنگیان فرهیخته شهر تهران که در سالن همایشهای صدا و سیما برگزار شد با بیان اینکه تحول در آموزش و پرورش به دو شکل ساختاری و مفهومی دنبال می شود، گفت: عده ای عنوان می کنند که چرا دست به ساختار وزارتخانه و معاونتها می زنید؟ شما تنها به مفهوم بپردازید. مگر می شود ساختار را رها کرد و به معنا پرداخت؟

وی با تاکید بر اینکه باید تحولات را همه جانبه جلو برد تصریح کرد: تحول انتها ندارد و تا زمانی که آموزش و پرورش هست، تحول نیز وجود دارد. مهم این است که آن را آغاز کنیم. برخی به من سفارش می کردند که دو سال فکر کنید و بعد تحول را آغاز کنید اما در برخی از امور آموزش و پرورش اگر به روز تصمیم نگیریم دو روز آینده دیر شده و شاید آن برنامه حتی مضر هم شود.

حاجی بابایی از ایجاد مرکز جدیدی با عنوان نیروی انسانی و آمار و فناوری خبر داد و گفت: این مرکز چهار اداره کل دارد که با مرکز آماری که در معاونت توسعه مدیریت هست، متفاوت خواهد بود.

وی گفت: همچنین معاونت پژوهش، فناوری و تامین نیروی انسانی در سازمانهای آموزش و پرورش تا شهرستانها ایجاد می شود که وظیفه آنها تهیه آمار و ارقام است و فعالیت دیگری نخواهد داشت.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: وظیفه یکی از اداره های کل این مرکز، تحلیل شرایط نیروی انسانی وزارتخانه و دورنمایی از آینده آن است به طور مثال این اداره کل به ما می گوید که برای پنج سال آینده به چند معلم فیزیک در کدام استانها احتیاج داریم و یا چند مربی ریاضی از آموزش و پرورش خارج شده اند و بیشتر در کدام استانها کمبود داریم و چند نفر باید استخدام شوند.

وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش فعالیت مشترک با سازمان ثبت احوال را آغاز کرده است، افزود: در حال تحلیل آمار متولدین سالهای گذشته هستیم تا ببینیم در سالهای آینده چند دانش آموز خواهیم داشت و چند کلاس پایه داریم.

حاجی بابایی از ایجاد اداره کل فناوری و سامانه آماری در سایر آموزش و پرورش استانها خبر داد و گفت: همچنین مدارس به این سیستم مجهز می شوند به شکلی که ما آمار مدیر مدرسه، تعداد دانش آموزان، امکانات مدرسه، معلمان و... را داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش را یکی دیگر از مراکز جدید معرفی کرد و افزود: این مرکز موظف به طراحی تمام امتحانات است و امتحانات از این پس زیر نظر معاونتها نخواهد بود.

وی همچنین با اعلام اینکه دو اداره کل آموزش و پرورش نیز در وزارتخانه تشکیل شده است، ادامه داد: این دو اداره کل پژوهشی است که وضعیت آموزشی و پرورشی استانها را بررسی می کنند و رشد و صعود و یا نزول و معایب آن را دنبال خواهد کرد.

حاجی بابایی از تشکیل کمیته ای از معلمان آموزش و پرورش شهر تهران برای نحوه اداره مدارس در وزارت آموزش و پرورش و سایر استانها خبر داد و گفت: در وزارتخانه این کمیته متشکل از دو معلم ابتدایی، دو راهنمایی و دو متوسطه از آموزش و پرورش شهر تهران هستند که ما را در این زمینه یاری می کنند چرا که اعتقاد داریم تمام پتانسیل وزارتخانه باید در اختیار مدارس قرار گیرند و حتی از معاونتها خواسته ایم در این زمینه برنامه های خود را ارائه دهند.

هنرستان می سازیم

وزیر آموزش و پرورش در ادامه سخنان خود به هنرستانهای فنی و حرفه ای و کارو دانش اشاره کرد و گفت: هنرستانهای ما باید به شدت تقویت شوند و از این پس بیشترین مدارسی را که خواهیم ساخت هنرستان خواهد بود.

مهدکودکها زیر نظر آموزش و پرورش قرار گیرند

حاجی بابایی از دستور رئیس جمهور برای تحت پوشش قرار گرفتن مهدکودکها توسط وزارت آموزش و پرورش خبر داد و افزود: رئیس جمهور این پیشنهاد خود را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کرده اند تا آموزش و پرورش سیاستگذاری مهد کودکها را برعهده گیرد اما نمی دانم که شورای عالی موافقت کند یا خیر.

اسم 30 هزار دانش آموز معتاد را ارائه دهید

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به انتشار اخباری در خصوص وجود 30 هزار دانش آموز معتاد در مدارس گفت: ما 14 میلیون دانش آموز معصوم و یک میلیون معلم برتر داریم که کوچکترین سخن گفتن در باره اعتیاد آنها آثار منفی را در جامعه به جا می گذارد.

وی با تاکید بر اینکه حریم آموزش و پرورش امن است، ادامه داد: مسئولان اجتماعی نگاه منفی و سیاسی نسبت به این موضوع نداشته باشند چون این آمار دروغ است.

حاجی بابایی تصریح کرد: حتی اگر آموزش و پرورش هم معتاد داشته باشد کجا هست که نداشته باشد؟ اگر راست می گویید که 30 هزار دانش آموز معتاد داریم بگویید چه زمانی آمار گرفته اید و اسامی آنها را هم عنوان کنید.

کد خبر 100163

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز