همشهری آنلاین : مدیر کل امور کودک و نوجوان سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه 95 درصد مهدهای کودک توسط بخش خصوصی اداره می شوند گفت:

در صورت واگذاری مهدهای کودک به آموزش و پرورش از این پس مهد کودک به صورت دولتی اداره خواهند شد.

محمد حسین جوادی در گفتگو با خبرگزاری مهر با بیان این مطلب در مورد مطرح کردن مسائل مربوط به واگذاری مهدهای کودک در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هم اکنون سازمان بهریستی بر فعالیت مهدهای کودک نظارت عالی دارد و در صورت واگذاری مهدهای کودک به بخش دولتی از این پس مهدها به صورت دولتی اداره خواهند شد. البته سازمان بهزیستی مطرح شدن موضوع مهدهای کودک در این شورا را به فال نیک می گیرد و امیدواریم که این امر بتواند زمینه ساز طرح مشکلات و مسایل مربوط به مهدهای کودک و در نهایت حل مشکلات آنها شود.

مهدهای کودک 30 سال است که توسط سازمان بهزیستی اداره می شوند و در حال حاضر 14 هزار مهد کودک در کشور فعال است به طوریکه 50 هزار نفر نیروی انسانی دراین مهدها مشغول به کار هستند و همچنین 95 درصد این مهدها نیز توسط بخش خصوصی اداره می شوند.

این مقام مسئول در سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه 70 درصد مهدهای کشور استیجاری هستند گفت: یکی از مشکلات مهدها استیجاری بودن آنها است و اینکه اکثر مهدها در ساختمانهایی که آموزشی نیستند فعالیت می کنند. همچنین بیمه اجتماعی مربیان و مدیران مهدها، عدم پیش بینی تسهیلات و... از جمله مشکلاتی است که مهدهای کودک کشور با آن مواجهند به همین دلیل تغییر تولیت مهدهای کودک مشکل مهدها و کودکان را حل نمی کند.

چندی پیش حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش از دستور رئیس جمهور برای تحت پوشش قرار گرفتن مهدهای کودک توسط وزارت آموزش و پرورش خبر داده و عنوان کرده بود که رئیس جمهور این پیشنهاد خود را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کرده تا آموزش و پرورش سیاستگذاری مهدهای کودک را برعهده گیرد.

جوادی درباره این اظهارات تاکید کرد: طی 30 سالی که از فعالیت سازمان بهزیستی در خصوص مهدهای کودک می گذرد در 26 دانشگاه کشور به آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص مهدها پرداخته شده است و همچنین هم اکنون بیش از دوهزار دانشجو در مقطع پیش دبستانی مشغول تحصیل هستند. به همین دلیل به راحتی نباید تجربه این سالها و مجموعه تخصصی فعال در این بخش نادیده گرفته شود.


مدیر کل دفتر امور کودک و نوجوان سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه تمامی مواردی که عنوان شد ظرفیت فعالی است که در کشور ایجاد شده و البته با سرمایه دولت نیست وتوسط بخش خصوصی انجام شده گفت: مهدهای کودک توسط بخش خصوصی اداره می شوند و سازمان بهزیستی بر فعالیت مهدهای کودک نظارت عالی دارد و از سال گذشته نیز مقرر شده که بخشی از نظارت توسط خود مهدهای کودک صورت گیرد.

در حال حاضر نزدیک به 60 مرکز خصوصی متخصص نظارت بر مهدهای کودک را برعهده دارند که در 13 استان کشور این نظارت به خود مهدهای کودک سپرده شده است.

به گفته جوادی چنانچه کودکان برای ما محور باشند و ارتقاء وضعیت آنان برای ما مرجع باشد با تغییر تولیت مشکلی حل نخواهد شد. به طوری که با این کار 30 سال تجربه و اندوخته و همچنین نیروی انسانی متخصص نادیده گرفته می شود و شوکی است که به 14 هزار مهد کودک وارد خواهد شد .آن هم در شرایطی که فقط هفت هزار مهد کودک در روستاها فعالیت می کنند.

این کارشناس امور کودکان اظهار داشت: فرآیند ارائه خدمات در مهدهای کودک با مدرسه متفاوت است محور فعالیت مهدهای کودک مراقبت، نگهداری و پرورش است و نباید فقط از بعد آموزشی به آن نگاه کرد. همچنین سبک آموزش در مقطع قبل از دبستان که غیر مستقیم بوده با مقطع دبستان که آموزش مستقیم صورت می گیرد کاملا متفاوت است و هر یک نیاز به تخصص جداگانه ای دارد.

در حال حاضر سازمان بهزیستی با تربیت نیروی متخصص در مهدهای کودک به بحث غربالگری و پیشگیری از معلولیتها می پردازد و مهد کودک پتانسیلی است که ما از این امر برای اجرای توسعه خدمات در مهدها و همچنین خانواده ها استفاده می کنیم.

کد خبر 100582

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز