یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۸ - ۱۴:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دوره "پیش‌دبستانی" بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، با ورود رسمی به چرخه دوره‌های آموزشی جای دوره "پیش‌دانشگاه"» قرار می‌گیرد.

مهندس مهدی نوید‌اد گفت‌وگو با ایسنا، جزییات تغییر نظام آموزشی کشور به دو دوره شش ساله را تشریح کرد و تصویب این مصوبه در شورای عالی آموزش و پرورش را هم‌راستا با تحقق تحول بنیادین در بزرگ‌ترین وزارتخانه کشور که از دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها گرفته تا کارشناسان و کادر مدارس به ویژه معلمان خواهان آن هستند، عنوان کرد.

وی با بیان این که مصوبه تغییر نظام آموزشی کشور به دو دوره شش ساله، بر اساس محتویات سند ملی آموزش و پرورش و مبتنی بر ارکان سند چشم‌انداز 20 ساله کشور به تصویب رسیده است، اظهار کرد: یکی از پیش‌بینی‌هایی که در سند تحولی ملی آموزش و پرورش صورت گرفته است، بازبینی در ساختار دوره‌های آموزشی است که بر اساس آن در شورای عالی آموزش و پرورش این موضوع تصویب شد که مقطع ابتدایی با ورود رسمی پیش‌دبستانی به چرخه آموزشی، شش ساله شود و پس از آن، دوره سه ساله راهنمایی نیز که در کشورهای معدودی به صورت فعلی موجود در ایران وجود دارد، با پیوستن به دوره سه ساله متوسطه، دوره دوم شش ساله نظام آموزش و پرورش کشور را تشکیل دهد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه با بیان این که در سه سال اول دوره شش ساله دوم آموزشی، اهداف و برنامه‌های دوره راهنمایی پیاده می‌شود، به دلایل حذف دوره پیش‌دانشگاهی از چرخه دوره‌های آموزشی اشاره و تصریح کرد: دوره پیش‌دانشگاهی موجود که با فلسفه وجودی خاص از جمله هموار کردن مسیر ورود متقضیان بی‌شمار ورود به دانشگاه‌ها، در دوره‌های آموزشی جای داده شد، بنا بر دلایل و استدلالاتی از کارآمدی لازم برخوردار نبوده است.

وی ادامه داد: اما متاسفانه آموزش‌های این دوره از اهداف آموزشی و تربیتی خود دور افتاد و از این رو در مقابل، با توجه به اهمیت ورود پیش‌دبستانی به چرخه رسمی دوره‌های آموزشی که در اکثر کشورهای موفق دنیا نیز تجربه شده است، در نظر گرفته شد که به این دوره به طور رسمی پرداخته شود.

این مقام مسئول آموزش و پرورش در ادامه با تاکید بر این که تصویب تبدیل نظام آموزشی به دو دوره شش ساله از یک پشتوانه کارشناسی چندین ساله و بسیار قوی با نگاه به ارکان تحول در آموزش و پرورش برخوردار است، خاطرنشان کرد: پیشنهاد شده است که برنامه‌های درسی در دوره‌های آموزشی جدید، بر اساس ارکان برنامه درسی ملی تنظیم شود تا مشکلی برای دانش‌آموزان در زمینه‌هایی چون افزایش ضریب دشواری دروس ایجاد نشود.

وی با اشاره به تاثیرات مثبت اجرای مصوبه مذکور گفت: با اجرای مصوبه تبدیل نظام تحصیلی به دو دوره شش ساله، هم روند مدیریت، طراحی و اجرای فعالیت‌ها و برنامه‌های آموزشی و درسی بهبود خواهد یافت و هم با استفاده بهینه از فرصت‌ها، از انجام موازی‌کاری‌ها جلوگیری خواهد شد. ضمن این که استفاده بهینه از نیروهای انسانی آموزش و پرورش و فضاهای آموزشی نیز تقویت خواهد شد.

 حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش، نیز در توضیح جزییات تغییر نظام آموزشی به دو دوره شش ساله ضمن تاکید بر حذف دوره پیش‌دانشگاهی از چرخه آموزشی عنوان کرده بود که با فضایی که درباره حذف کنکور به وجود آمده است، اصلا نیازی به دوره پیش‌دانشگاهی حس نمی‌شود، لذا با حذف این دوره و جایگزین شدن پیش‌دبستانی به جای آن، دروس مورد نیاز این دوره در دوره سه ساله قبل از آن گنجانده می‌شود.

کد خبر 97761

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز