چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۶:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: حسنی مبارک برای شرکت در دادگاه 12مرداد از بیمارستان، شرم‌الشیخ به قاهره رفت.

قاهره

او در قاهره به اتهام تلاش برای توطئه به‌منظور کشتن معترضان محاکمه خواهد شد.

حسنی مبارک اولین حاکم عرب است که بعد از آغاز اعتراض‌ها در منطقه، به دادگاه می‌رود.

بعد از حرکت کاروانی متشکل از چند آمبولانس و وسایل نقلیه حفاظت و امنیت از بیمارستان به سمت فرودگاه محلی، محمد نقیب، رئیس بخش امنیت سینای جنوبی به رویترز گفت: "مبارک بیمارستان شرم الشیخ را ترک کرده‌است".

 درست تا چند ساعت پیش از شروع محاکمه بسیاری نسبت به رفتن مبارک به دادگاه و محاکمه شدنش به اتهام توطئه برای کشتار معترضان، تردید داشتند.

محاکمه مبارک بی‌سابقه است.او به وسیله مردمش مجبور به کناره‌گیری از قدرت شد و اکنون باید پاسخ‌گوی اعمالش باشد. رئیس‌جمهور تونس، زین‌العابدین بن علی ، اولین رهبر عرب است که در رویدادهای موسوم به بهار عربی غیابی محاکمه شد و اکنون در عربستان سعودی است.

پلیس خیابان‌های اطراف بیمارستانی که مبارک انجا بود را کنترل و از نزدیک شدن تعدادی معترض که فریاد می‌زدند:"مردم خواستار اعدام قاتل‌اند"؛ جلوگیری  می‌کرد.

در قاهره دادگاه با قفسی مخصوص متهمان در آکادمی پلیس آماده و صفحه نمایشی نیز در بیرون ساختمان برای نمایش محاکمه قرار داده شده است.

گروهی کوچک از طرفداران مبارک نیز فریاد سرداده بودند:"مبارک سرت را بالا بگیر" و "اگر مبارک محکوم شود ما زندان را خراب می‌کنیم، آن را می‌سوزانیم و با خاک یکسان می‌کنیم."

گروه کوچک دیگری علیه مبارک شعار می‌دادند و می‌گفتند:"فریاد سردهید، آزادی نخواهد مرد".

منابع پزشکی گفتند که اعضای خانواده مبارک سه‌شنبه شب وارد بیمارستان شدند و یک منبع در فرودگاه گفت که هواپیمایی مجهز به تجهیزات پزشکی در فرودگاه محلی به زمین نشست.

بسیاری از معترضان جمع شده‌اند تا مبارک را در جایگاه متهم ببیننند و اگر او آنجا حاضر نشود به احتمال زیاد شورش خواهند کرد. وضعیت امنیتی در میدان تحریر(آزادی) قاهره تشدید شده است.پلیس و افسران نظامی با لباس‌های ضدشورش آنجا مستقر شده‌اند و چندین کامیون پلیس و تعدادی نفربر مجهز به سلاح نیز در این میدان دیده‌می‌شود.

بسیاری از مصری‌ها بیماری او را بهانه‌ای می‌دانند برای فرار از مجازات.

اگر مبارک محکوم شود با مجازات اعدام روبه‌روست.او در تنها صحبتش خطاب به عموم بعد از برکناری‌اش در تاریخ 11 فوریه بعد از 30 سال حکومت ، در ماه آوریل خواستار رفع اتهام فساد از خود و خانواده‌اش شد.

قفس در سالنی  قرار دارد که برای صدها نفر جا دارد.آکادمی پلیس در حومه قاهره واقع شده و درست در همین‌جا دو روز پیش از آغاز اعتراض‌ها در 25 ژانویه مبارک از پلیس به‌خاطر حفظ امنیت مصر تقدیر کرد.

کد خبر 142094
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز