یکشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: درگیری‌ها میان هزاران تظاهرکننده مخالف شورای نظامی حاکم در مصر و طرفداران این شورا در برابر مسجد النور در منطقه العباسیه در مرکز قاهره، دهها زخمی برجای گذاشت.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، منابع در وزارت بهداشت مصر اعلام کردند: در درگیری‌های منطقه العباسیه در مرکز قاهره حدود 231 تن زخمی شدند، درحالی که بر اثر به آتش کشیدن تایر خودروها دود شدیدی منطقه العباسیه را فرا گرفته بود.

این درگیری‌ها در پی سخنرانی سپهبد محمد حسین طنطاوی، رئیس شورای نظامی حاکم در مصر رخ داد.

به گفته منابع وزارت بهداشت مصر، آمبولانس‌ها بلافاصله برای انتقال زخمی‌ها در محل حادثه حاضر شدند و هلی‌کوپترهای نظامی نیز در حریم هوایی منطقه به پرواز درآمدند.

ارتش مسیر اصلی منتهی به مقر شورای عالی نیروهای مسلح مصر را بست و با خودروهای زرهی، خودروهای امنیت مرکزی و سیم‌های خاردار، منطقه العباسیه را کاملا محاصره کرد تا درگیری‌ها به مقر شورای عالی نیروهای مسلح کشیده نشود.

شاهدان عینی نیز اعلام کردند: تظاهرکنندگان توسط نیروهای ارتش و اراذل و اوباش محاصره شده بودند و اراذل و اوباش به تظاهرکنندگان گاز خردل و کوکتل مولوتف پرتاب می‌کردند.

شاهدان عینی همچنین گفتند: تظاهرکنندگان نیز برای دفاع از خود به نیروهای امنیتی و اراذل و اوباش سنگ می‌زدند.

شاهدان عینی افزودند: اراذل و اوباش تایرهای خودروها را در خیابان‌های منطقه العباسیه آتش زدند.

تظاهرکنندگان اعلام کردند که بنا به دعوت گروه "6 آوریل" عصر شنبه تظاهراتی را در برابر مسجد النور برگزار کردند.

محمد عادل، سخنگوی اطلاع‌رسانی گروه 6 آوریل به العربیه گفت: ما قصد داشتیم تظاهرات تا مقر شورای نظامی، ادامه دهیم و بار دیگر به میدان التحریر بازگردیم، اما ناگهان در جریان تظاهرات با یک اقدام سازمان‌دهی شده از سوی اراذل و اوباش روبه‌رو شدیم درحالی‌که آنها سنگ و شیشه‌های کوکتل مولوتف در دست داشتند.

محمد عادل گفت: ما نمی‌دانیم این افراد وابسته به کجا و چه گروهی بودند، اما احتمالا آنها اراذل و اوباش بودند.

همچنین شبکه العربیه از درگیری‌های دیگری میان تظاهرکنندگان در میدان التحریر و افراد ناشناس در خیابان "طلعت حرب" خبر داد.

تظاهرات گسترده‌ای از میدان التحریر به سمت مقر شورای نظامی حاکم در مصر صورت گرفت.

تعداد این تظاهرکنندگان بیش از 10 هزار تن بود. تظاهرکنندگان تنها خواستار تحقق اهداف انقلاب بودند.

از سوی دیگر پایگاه اینترنتی المحیط اعلام کرد: 17 حزب و ائتلاف سیاسی در بیانیه رسمی، تشکیل کمیته‌ای بی‌طرف را برای تحقیق در خصوص وقایع العباسیه و حمله به تظاهرکنندگان در جریان تظاهرات مسالمت‌آمیز خواستار شدند.

در این بیانیه بر انجام تحقیقات گسترده جهت شناسایی عاملان وقایع منطقه العباسیه تاکید شد.

همچنین در این بیانیه آمده است: حمله به تظاهرکنندگان بار دیگر جنایت‌های رهبران حزب ملی منحل‌شده و مسئولان نظام سابق را در ذهن‌ها تداعی کرد.

در این بیانیه از گروه‌های رسمی و در راس آن شورای عالی نیروهای مسلح و دولت عصام شرف، نخست‌ وزیر مصر خواسته شده است در این خصوص به وظایف خود عمل کنند.

این درحالی است که سپهبد طنطاوی پیش از این وقایع در سخنرانی خطاب به ملت مصر در بیست‌ وسومین سالروز انقلاب ژوئیه مصر بر تحکیم وحدت ملی در برابر چالش‌ها و مشکلات کشور تاکید کرد.

وی همچنین اعلام کرد: این شورا قصد دارد یک دولت غیرنظامی را در راستای تحکیم دموکراسی از طریق برگزاری انتخابات آزاد و شفاف ایجاد کند.

سپهبد طنطاوی اعلام کرد: ما به تلاش‌های خود در راستای حمایت از روند صلح خاورمیانه ادامه خواهیم داد و در جهت تحکیم روابط خود با کشورهای عربی به عنوان اولویت سیاست خارجه‌مان تلاش خواهیم نمود و هرگز در همکاری با کشورهای عربی تردید نخواهیم کرد.

وی همچنین مسائل کشورهای آفریقایی را نیز از اولویت‌های سیاست خارجه مصر توصیف کرد و گفت: مصر توجه زیادی به کشورهای اطراف رود نیل دارد، چراکه ما منافع مشترکی با این کشورها داریم.

رئیس شورای عالی نیروهای مسلح مصر بر ادامه مدرنیزه‌ سازی و بالا بردن سطح آموزشی و توان نظامی نیروهای مسلح مصر تاکید کرد.

مردم مصر در ادامه اعتراضات خود، تحقق اهداف انقلاب و محاکمه سران نظام حسنی مبارک را خواستارند.

کد خبر 141172
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز