گروه بین‌الملل: در روزهای اخیر و با ادامه تجمعات میدان تحریر مصر، به‌ویژه بعد از حضور میلیونی مردم به دعوت اسلامگرایان در روز جمعه، تلاش 2گروه سکولارها و سلفی‌ها برای ایجاد شکاف میان انقلابیون و مصادره انقلاب مصر شدت گرفته است.

مصر

به نوشته روزنامه المصری الیوم، گروه‌های سکولار که از حضور میلیونی مردم به دعوت اسلامگرایان و اخوان‌المسلمین در روز جمعه در میدان تحریر خشمگین شده‌اند، می‌گویند گروه‌های اسلامگرا را از جریان ائتلاف انقلاب کنار خواهند گذاشت. گروه‌های سکولار و از جمله جنبش 6 آوریل با متهم کردن شماری از گروه‌های اسلامگرا به نقض توافق‌های صورت گرفته ادعا کرده‌اند که تجمع روز جمعه با آنها هماهنگ نشده‌بود!

این در حالی است که برخی گزارش‌ها از تلاش سلفی‌ها برای برافراشتن پرچم عربستان در تجمعات روزهای اخیر میدان تحریر حکایت دارد. جبهه آزاد برای تغییرات مسالمت آمیز با اشاره به برافراشتن پرچم عربستان سعودی در تظاهرات روز جمعه گذشته در میدان تحریر، تاکید کردند که این اقدام نشانگر تلاش عربستان برای خنثی‌سازی‌ انقلاب در مصر است.این درحالی است که جمعیت ملی تغییر مردم مصر را به هوشیاری درقبال نقض‌کنندگان توافقات و وارد‌کنندگان ضربه‌های مهلک به انقلاب فراخواندند.

در این میان، عادل عفیفی رئیس حزب سلفی الاصاله سکولارها را با لقب تمساح توصیف کرد و گفت: نمی‌گذاریم سکولارها در تظاهرات ما وارد شوند. این جبهه گیری‌ها در حالی صورت می‌پذیرد که روزنامه مصری روز الیوسف دیروز از تلاش سلفی‌ها برای کسب بیعت برای یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری خود در تجمعات خیابانی خبر داد. روزالیوسف با اشاره به اینکه محمود المهدی سلفی با حضور در میدان تحریر مردم را به بیعت شرعی با حازم صلاح ابواسماعیل برای انتخابات ریاست‌جمهوری مصر فراخوانده، افزود: المهدی به همراه شماری دیگر در اوایل ماه گذشته میلادی در مسجد اسد بن الفرات در الدقی با ابواسماعیل بیعت کرده بود.

روز جمعه میلیون‌ها مصری به دعوت گروه‌های اسلامگرا درمیدان تحریر تجمع کردند و با شعار‌ الله‌اکبر و نه شرقی و نه غربی، خواستار اجرای قوانین شریعت اسلامی شدند. این بزرگ‌ترین تجمع مردم مصر بعد از سرنگونی حسنی مبارک بود. همین تجمع عظیم که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان به‌عنوان قدرت‌نمایی اسلامگرایان داشت، گروه‌های سکولار و سلفی را بر آن داشته که با اظهارنظرات خود میان انقلابیون شکاف ایجاد کنند. تظاهرات روز جمعه را اسلامگرایان، تظاهرات اعلام وحدت نام گذاشته ‌بودند.

سخنگوی اخوان‌المسلمین اخیرا از کمک‌های مالی آمریکا به برخی گروه‌ها در مصر انتقاد کرده و هدف از این کمک‌ها را ایجاد شکاف در انقلاب مصر عنوان کرده‌بود. سلفی‌ها هم که با حمایت عربستان در کشورهای مختلف عربی منطقه فعال هستند، اکنون برای ناکام گذاشتن انقلاب مصر فعال شده‌اند. از سوی دیگر، اغلب جنبش‌ها و احزاب و ائتلاف‌های سیاسی مصر از تعلیق اعتصاب خود در میدان تحریر همزمان با حلول ماه مبارک رمضان خبر دادند. این احزاب دربیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: هر چند خواسته‌ها و اهداف ما عملا محقق نشده است اما ما به‌علت حلول ماه رمضان اعتصاب خود را به‌صورت موقت به حالت تعلیق درآورده و همزمان با عید فطر آن را از سر می‌گیریم.

تغییر محل محاکمه مبارک

قاضی دادگاه حسنی مبارک رئیس‌جمهور مخلوع مصر با اشاره به انتقال مکان محاکمه به آکادمی پلیس در قاهره جدید تاکید کرد: مکان جدید مساحتی برای حضور تنها 600 نفر دارد. به گزارش شبکه خبری العربیه، احمد رفعت با تاکید براینکه تنها تلویزیون مصر حق پخش فیلم و تصاویر جلسات و صدور حکم را دارد، تاکید کرد: به‌منظور تسهیل درروند برگزاری محاکمه، تنها اجازه داده می‌شود 600 نفر در این محاکمه حضور یابند. وی تاکید کرد که محاکمه مبارک و همدستانش از روز چهارشنبه آغاز خواهد شد.

کد خبر 141838
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز