شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۶:۳۹
۰ نفر

نیلوفر قدیری: «مصر تغییر کرده‌است. مصر تغییری نکرده‌است. انقلاب فریب بود. انقلاب واقعی بود. نظامیان، انقلاب مصر را نجات دادند. نظامیان، انقلاب مصر را ناکام گذاشتند».

انقلاب - مصر

 اینها جملاتی است که در اکثر تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌های 6 ماه گذشته درباره مصر گفته و نوشته شده‌است. فردای روزی که محاکمه تاریخی حسنی مبارک برگزار شد، روزنامه‌های مصر نوشتند: انقلاب مصر پیروز شد.

مردمی که در قهوه‌خانه‌ها یا در خانه‌ها شاهد تصاویر حضور مبارک روی تخت بیمارستان در قفس و در صحن دادگاه بودند، فریاد شادی سردادند و کفش‌هایشان را به نشانه شادی به هوا پرتاب کردند.

اما در همان روز کاریکاتوریستی در یکی از روزنامه‌های مصری، مبارک را روی تخت بیمارستان و در حالی کشیده بود که با نور پروژکتور و دوربین فیلمبرداری احاطه شده و وکیلش روی صندلی در جایگاه کارگردان صحنه نشسته و می‌‌گوید:

آفریقا

خوب حالا وقت آن است که نقش قربانی را بازی کنی.

روزنامه‌ای دیگر ماه گذشته تیتر زد: یک مبارک رفت و 18مبارک حکومت می‌کنند.

منظور این روزنامه شورای نظامی است که اکنون به‌صورت موقت حاکم مصر است و از 18 ژنرال از نزدیک‌ترین یاران مبارک تشکیل شده‌است.

هنوز برای پیش‌بینی یا قضاوت درباره انقلاب مصر زود است. اما یک نکته را نمی‌توان نادیده‌گرفت؛ مصر عصر جدیدی را آغاز کرده‌است.

دیگر دوران رای‌گیری‌های ساختگی وتقلب های انتخاباتی و بگیر و ببند احزاب و محاکمه‌های 5دقیقه‌ای و حبس‌های 50ساله، نه در مصر که در دیگر دیکتاتوری‌های خاورمیانه و جهان عرب به پایان رسیده‌است.

عصر جدید مصر ویژگی‌هایی دارد که با تحلیل آن شاید بتوان آینده مصر را گمانه زنی کرد.

کد خبر 142931

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز