چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: نمایندگان گروه‌های فلسطینی روز گذشته سرانجام پس از مدت‌ها رایزنی در مراسم رسمی امضای سند آشتی ملی فلسطین در پایتخت قاهره شرکت کردند و اتحاد فلسطینی‌ها را در مقابل رژیم صهیونیستی جشن گرفتند.

مزمان با امضای آشتی در قاهره، مردم  فلسطین این روز را جشن گرفتند

در این مراسم خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان برای نخستین بار از سال 2006 به‌صورت رو در رو با یکدیگر دیدار کردند تا پس از 4 سال قدمی مهم برای کنار گذاشتن اختلافات گذشته برداشته شود.محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در این مراسم اعلام کرد که فلسطینی‌ها با این توافقنامه از فصل سیاه تفرقه برای همیشه عبور کردند. وی تاکید کرد: اسرائیل برای این از آشتی گروه‌های فلسطینی انتقاد می‌کند که می‌خواهد از صلح فرار کند.

خالد مشعل هم روز گذشته در این مراسم پس از عباس به پشت تریبون رفت و گفت: آماده‌ایم تا برای آشتی هر بهایی را بپردازیم و نبرد ما تنها با اسرائیل خواهد بود. وی تاکید کرد که اختلاف‌های 4 ساله با فتح اکنون مسئله‌ای متعلق به گذشته است. مشعل گفت: هدف ما تاسیس کشور آزاد و کاملا مستقل فلسطین در کرانه باختری و نوار غزه به پایتختی بیت‌المقدس است. وی تاکید کرد که این کشور باید بدون یک شهرک‌نشین و از دست دادن حتی یک وجب از خاک فلسطین و بخشش حق بازگشت فلسطینی‌ها تشکیل شود.

در این مراسم که در ساختمان مرکزی سازمان اطلاعات مصر برگزار شد علاوه بر نمایندگان گروه‌های فلسطینی مهمانانی از سازمان ملل، اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب و کشورهای مختلف جهان حضور داشتند. بسیاری امیدوار هستند که پس از 4 سال اختلاف میان فتح و حماس این توافقنامه حساس و راهبردی به تشکیل دولت انتقالی و برگزاری انتخابات سراسری منجر شود که بدون شک رژیم صهیونیستی را در تنگنای جدی قرار خواهد داد. گروه‌های فلسطینی در این توافقنامه بر برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی طی یک سال تاکید کرده‌اند.

پیش از برگزاری این مراسم

عمرو موسی، دبیر کل اتحادیه عرب در دفتر خود با خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس و هیات همراهش دیدار کرد. مشعل و عمرو موسی در پایان دیدار خود در یک نشست خبری مشترک تاکید کردند بر اهمیت حمایت کشورهای عربی از این توافقنامه تاکید کرده و آن را سرآغازی جدید برای وحدت ملی فلسطینی و عربی دانستند. خالد مشعل در این نشست اعلام کرد: هیچ تقسیم بندی در توافقنامه وجود ندارد و این توافقنامه در راستای بستن صفحه اختلافات است. تمامی مسائل مورد اختلاف و پیچیده حل و فصل شده و بر سر آن توافق شده است.وی خاطرنشان کرد: این توافقنامه ثمره‌ یک سال تلاش است. مشعل همچنین ضمن تقدیر از نقش مصر گفت: مصر با روحیه‌ای که بعد از انقلاب خود به دست آورد تلاش‌هایش را در راستای امضای توافقنامه آشتی ملی دوچندان کرد و آن را به ثمر رساند. رئیس دفتر سیاسی حماس همچنین این توافقنامه را آغاز دوره جدید برای اعراب و فلسطینی‌ها دانست و تاکید کرد که این مسئله رژیم صهیونیستی را درانزوا قرار داده است.

خشم شدید رژیم‌صهیونیستی

امضای توافقنامه آشتی ملی که به اختلاف‌ها میان گروه‌های فلسطینی پایان می‌دهد در روزهای گذشته خشم شدید مقام‌های رژیم صهیونیستی را به‌دنبال داشته است. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به این توافقنامه از محمود عباس خواسته که توافق با حماس را به‌صورت فوری لغو کند. نتانیاهو همچنین مدعی شد که این توافقنامه ضربه سختی به روند صلح در خاورمیانه به حساب می‌آید. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حالی همچنان مدعی روند صلح است که آخرین دور مذاکرات با تشکیلات خودگردان به خاطر کارشکنی‌های این رژیم و پافشاری بر ادامه شهرک‌سازی‌های غیرقانونی با شکست مواجه شد. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان به تازگی در گفت‌وگو با روزنامه الاهرام اعلام کرد که اسرائیلی‌ها هیچگاه نمی‌خواهند اتحاد فلسطینی‌ها را ببینند چون از اختلاف‌های آنها سود می‌برند.

درحالی‌که مقام‌های اتحادیه اروپا پس از امضای این توافقنامه از تصمیم خود برای گسترش روابط با حماس خبر داده‌اند آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی به تازگی در گفت‌وگوی تلفنی با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه به وی در رابطه با حمایت از این توافقنامه هشدار داد. این در حالی است که آمریکا به‌عنوان متحد همیشگی رژیم صهیونیستی تاکنون تلاش کرده است خود را در این رابطه خونسرد نشان دهد. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده است که هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه این کشور روز دوشنبه درباره این توافق با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و سلام‌فیاض نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرده است.

حماس رژیم صهیونیستی را به‌رسمیت نمی‌شناسد

محمود الزهار، عضو ارشد مقاومت اسلامی فلسطین در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره تاکید کرد که حماس هرگز اسرائیل را به رسمیت نخواهد شناخت. یکی از معاونان محمود عباس هم روز گذشته ساعاتی پیش از آغاز جشن آشتی ملی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه درخواست برای به رسمت شناخته شدن رژیم صهیونیستی از سوی حماس را بی‌مورد دانست. نبیل شعث گفت: درخواست برخی در این رابطه بی‌مورد، ناعادلانه و بی‌‌اثر است.

جشن اتحاد

همزمان با برگزاری مراسم آشتی ملی قاهره، هزاران فلسطینی در نوار غزه و کرانه باختری اتحاد گروه‌های فلسطینی را جشن گرفتند. مردم با در دست داشتن پرچم‌های فتح و حماس به‌ویژه در نوار غزه به جشن و شادی پرداختند. خبرنگاران حاضر در این منطقه اعلام کرده‌اند تا یک ماه پیش هیچ‌کس نمی‌توانست تصور برگزاری چنین جشنی را داشته باشد. بسیاری امضای این توافقنامه را قدمی مهم برای کنار گذاشتن تفرقه می‌دانند و امیدوار هستند که گروه‌های فلسطینی بتوانند این مسیر را ادامه دهند. دولت مصر روز گذشته اعلام کرد که کمیته ویژه‌ای تشکیل شده است تا بر اجرای مفاد توافقنامه دو طرف نظارت کند.

به آتش کشیدن نمازخانه یک مدرسه فلسطینی توسط صهیونیست ها

شهرک‌نشینان افراطی یک مسجد را در کرانه باختری رود اردن در اراضی فلسطینی به آتش کشیدند. یکی از شهروندان فلسطینی اعلام کرد که شهرک نشینان و یهودیان موسوم به ارتدوکس‌های افراطی اوایل صبح روز سه‌شنبه با حمله خود به نمازخانه مدرسه‌ای در شهر حمراء آن را به آتش کشیدند. در این حمله پنجره‌های این نمازخانه شکسته شد و پس از آتش زدن فرش‌های آن دیوارهایش نیز سیاه شد.

کد خبر 134250

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز