محمد کرباسی: تا انتخابات پارلمانی مصر زمان کمی باقی مانده و این رأی‌گیری حساس اکنون نظر کارشناسان جهان را به‌خود جلب کرده است.

انقلاب - مصر

بسیاری عقیده دارند که اخوان‌المسلمین با محبوبیتی که در مصر دارد می‌تواند در این انتخابات بیشترین سهم آرا را از آن خود کند. عمروموسی دبیرکل سابق اتحادیه عرب هم شخصی است که خیلی‌ها به موفقیت او برای رسیدن به مقام ریاست‌جمهوری امیدوار هستند. نظرسنجی‌های زیر توسط پایگاه اینترنتی دیلی بیست و نشریه نیوزویک انجام شده است که تا حدودی می‌تواند نشان‌دهنده جهت‌گیری افکار عمومی مردم در این انتخابات حساس و مسائل دیگر مرتبط با این کشور باشد. این نظرسنجی با پرسش از 1008 بزرگسال مصری که به‌صورت تصادفی انتخاب شده‌اند انجام شده است و می‌تواند +/- ۳/۵درصد دارای خطای آمارگیری باشد.

قدرت اخوان‌المسلمین در انتخابات پارلمانی

اخوان‌المسلمین که در چندین سال گذشته در مصر اجازه فعالیت سیاسی نداشته است اکنون با تأسیس حزب آزادی و عدالت، مهم‌ترین شانس برای پیروزی در انتخابات پارلمانی به‌حساب می‌آید. با وجود این نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که در دوره بعد از مبارک هنوز بخش زیادی نتوانسته‌اند تصمیم قطعی خود را برای رأی دادن بگیرند.

درصد آرای احزاب

نامطمئن/ بدون تصمیم: ۲۹درصد
حزب آزادی و عدالت (حزب جدید اخوان‌المسلمین): ۱۷درصد
حزب الوفد: ۱۱درصد
حزب دمکراتیک ملی(حزب حاکم سابق): ۷درصد
حزب مصری‌های آزاد: ۷درصد
حزب عدالت: ۵درصد
حزب مصر آزاد: ۴درصد
حزب جریان مصری: ۳درصد
حزب الکرامه: ۳درصد
حزب کارگر: ۲درصد
حزب الغد: ۲درصد
حزب تجمع: ۲درصد
حزب الوسط: یک درصد
حزب جبهه دمکراتیک: یک درصد
دیگران: ۷درصد

عمرو موسی؛ پیشتاز فعلی انتخابات ریاست‌جمهوری

اکنون گروه زیادی عمروموسی، دبیرکل سابق اتحادیه عرب را محتمل‌ترین گزینه برای رسیدن به پست ریاست‌جمهوری می‌دانند. نظرسنجی انجام شده زمانی که تنها ۳نفر نامزد انتخابات باشند هم به‌خوبی این مسئله را با ۴۷درصد آرا به نفع عمروموسی تأیید می‌کند. اما زمانی که نظرسنجی بدون محدودیت نامزدها صورت گرفت آرای دبیرکل پیشین اتحادیه عرب با یک کاهش فاحش به ۱۶درصد تنزل یافت. همین مسئله می‌تواند نشان دهد که انتخاب وی به‌عنوان جایگزین مبارک هنوز از قاطعیت چندانی برخوردار نیست.

نتایج نظرسنجی با شرکت 3نامزد

عمرو موسی: ۴۷درصد
محمد البرادعی: ۱۹درصد
عبدالمنعم ابوالفتوح: ۱۶درصد
نامطمئن: ۱۸درصد

نظرسنجی بدون محدودیت نامزدها

عمرو موسی: ۱۶درصد
محمد البرادعی: ۱۲درصد
احمد شفیق: ۱۲درصد
محمد سلیم العوا: ۶درصد
عبدالمنعم ابوالفتوح: ۵درصد
ژنرال محمد حسین طنطاوی: ۵درصد
عمرسلیمان: ۴درصد
مجدی حتاته: ۴درصد
هشام البسطاووسی: ۴ درصد
ایمن نور: ۴ درصد
حمدین صباحی: ۲درصد
نامطمئن/ بدون تصمیم: ۲۷درصد

سرنوشت پیمان کمپ‌دیوید

پس از سقوط مبارک اظهارات مختلفی درباره پیمان کمپ‌دیوید مطرح شده است. این پیمان به وسیله انور سادات، رئیس‌جمهور وقت مصر و مناخیم بگین، نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی در تاریخ ۱۷ سپتامبر ۱۹۷۸ به امضا رسید. انورسادات نخستین رئیس وقت یک کشور عربی از طرفین جنگ اعراب ورژیم صهیونیستی بود که به صلح با این رژیم و به رسمیت شناختن آن اقدام کرد. وی به سبب این اقدام خود، 2سال بعد در هنگام یک رژه نظامی ترور شد و حسنی‌مبارک جای او را گرفت. اکنون پس از سقوط مبارک براساس نظرسنجی‌ها تنها ۳درصد مردم دید مناسبی نسبت به رژیم صهیونیستی دارند. براساس نظرسنجی انجام شده ۷۰درصد مردم این کشور عقیده دارند که این پیمان باید لغو یا اصلاح شود.

پیمان کمپ‌دیوید؛ لغو یا اصلاح

لغو: ۲۳ درصد
اصلاح: ۴۷درصد
تأیید: ۱۷درصد

رابطه با عربستان

52 درصــد مــردم مصــر کــه پرجمعیت‌ترین کشور جهان عرب است، از ادامه همکاری و رابطه با عربستان حمایت می‌کنند. اما تنها 25درصد از مصری‌ها حامی امیرعبدالله پادشاه عربستان هستند.

بدگمانی به آمریکا

این نظرسنجی در کنار نظرسنجی‌ای که 5ماه پیش مؤسسه آمریکایی پیو انجام داد نشان می‌دهد که مصری‌ها به‌شدت نسبت به آمریکا و نقش آن در کشورشان بدبین هستند. 40درصد از مصری‌ها بر این باورند که واکنش آمریکا نسبت به انقلاب مصر منفی بوده. نزدیک به 79درصد از مردم مصر هم نسبت به آمریکا نگرشی منفی دارند. 64درصد از مصری‌ها گفته‌اند که نسبت به باراک اوباما اعتماد کمی دارند یا بی‌اعتماد هستند. نکته جالب توجه این است که نظر مصری‌ها نسبت به آمریکا و رئیس‌جمهور آن در زمان جورج‌بوش بسیار مثبت‌تر از این بود.

کد خبر 142932

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز