شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۷
۰ نفر

گروه بین الملل- عبدالله آلبوغبیش: روز جمعه میدان التحریر قاهره صحنه تجمع گسترده اسلامگرایان و مردم‌خواهان استقرار حکومت اسلامی در مصر بود.

جودکی

در هفته‌های گذشته اخوان‌المسلمین از تجمعات جدید میدان التحریر حمایت نمی‌کرد اما تجمع روز جمعه به دعوت این گروه و با شعار وحدت برگزار شد. درباره اهداف اسلامگرایان و قدرت‌نمایی آنها در مصر بعد از انقلاب با حجت‌الله جودکی، کارشناس مسائل مصر گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

  • چرا اخوان‌المسلمین برخلاف روزهای گذشته در تجمع روز جمعه شرکت کرد؟

اخوانی‌ها امیدوار بودند هر چه زودتر کارها روبه‌روال برود و انتخابات هرچه زودتر برگزار شود تا در نتیجه آنها بتوانند در انتخابات آتی مجلس، نمایندگان بیشتری را به مجلس بفرستند. نظرسنجی‌های انجام شده نشان می‌دهد در انتخابات آینده احتمالا 2 گروه بیشترین رای را خواهند آورد؛ بقایای نظام سابق که صاحب ثروت و نفوذ بودند و دیگر اخوانی‌ها. به همین خاطر اخوانی‌ها با ادامه تجمعات در هفته‌های گذشته موافق نبودند.

  • تظاهرات روز جمعه نوعی قدرت‌نمایی اسلامگرایان تلقی می‌شود. اینطور نیست؟

واقعیت این است که تمامی گروه‌ها اطلاعیه داده بودند تا در تظاهرات روز جمعه شرکت کنند. از مدت‌ها قبل شماری از گروه‌ها در میدان التحریر جمع شده و به‌مدت 2 هفته در آنجا اعتصاب راه انداخته بودند ولی همه گروه‌ها احساس کردند اگر در این تظاهرات شرکت نکنند به لحاظ پرستیژ اجتماعی دچار مشکل می‌شوند. چون خواسته‌های تجمه‌کنندگان در التحریر، خواسته‌های ملی است یکی از این خواسته‌ها لغو قانون حالت فوق‌العاده است چرا که طی چند ماه گذشته که شورای نظامی حاکم سر کار آمده، بیش از 150 نفر از جوانان انقلابی میدان التحریر را در دادگاه‌های نظامی محاکمه کرده و به حبس‌های طولانی محکوم کرده بود؛ شورای نظامی در حال طفره رفتن از محاکمه مبارک و بقایای نظام سابق است چرا که به نفع نظامیان نیست که مبارک و نیروهای گذشته که همکاران سابق خود آنها بودند دادگاهی شود؛ دیگر اینکه کشورهای عربی با محاکمه مبارک مخالفند زیرا با محاکمه صدام حسین و اعدام وی به جایگاه و موقعیت رهبران عرب لطمه وارد شد. علاوه بر این، اعتصاب‌کنندگان همچنین خواستار پاکسازی نظام از عوامل سابق هستند. نکته دیگر اینکه تمامی افراد دخیل در کشتار انقلابیون محاکمه شوند و در آخر از خانواده شهدا حمایت شود.

  • خواسته‌های اخوان و گروه‌های اسلامی مشخصا چیست؟

آنها تاکید کرده‌اند که خواسته‌هایمان همان خواسته‌های بقیه است اما با روش‌های متفاوت. آنچه مسئله است اینکه اخوانی‌ها نگرانند درصورت ادامه این روند، آن اکثریتی که در پارلمان به‌دنبالش هستند، محقق نشود و به همین دلیل دوست دارند زودتر انتخابات برگزار شود.

  • آیا گروه‌ها و احزاب اسلامی در مصر را مشخصا گروه خاصی هدایت می‌کند یا اینکه مستقل فعالیت می‌کنند؟

گروه‌های اسلامگرا در مصر چند دسته هستند. بزرگ‌ترین آنها اخوان‌المسلمین هستند. بعد از آن گروه‌های اسلامگرایی هستند که قبلا مبارزه مسلحانه می‌کردند اما بعدها کنار گذاشتند. یکی دیگر هم گروه‌های سلفی هستند. سلفی‌ها در مبارزات علیه مبارک شرکت نکردند اما اخیرا وسط آمده‌اند و طلبکارانه می‌خواهند وارث مسائل انقلاب شوند؛ از طرفی برخی گروه‌ها بودند که سال‌ها مبارزه کردند و نمی‌خواستند حقوقشان از دست برود. گروه‌هایی هم هستند که بعد از انقلاب پا گرفتند و از فضای آزاد استفاده کردند و تعدادشان زیاد شده است. طی این مدت گفته می‌شود 150 گروه و حزب با گرایش‌های متفاوت در تظاهرات جمعه‌ها شرکت کردند.

 

کد خبر 141721
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز