چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۸
۰ نفر

گروه بین الملل: 7 ماه پیش حسنی مبارک در قامت رئیس‌جمهور کشور مصر، در آکادمی امنیتی مبارک حاضر شد و 2 روز زودتر از موعد، در سالگرد روز پلیس سخنرانی کرد، اما همین 7 ماه کافی بود تا روزگار کاملا برخلاف مراد مبارک بگردد و او این‌بار در قامت یک متهم در همان آکادمی که اکنون نه به نامش بلکه به نام آکادمی پلیس تغییر نام یافته است، حاضر شود.

مبارک

در آن زمان حبیب العادلی وزیر کشور مصر بود و در همان آکادمی در گوش مبارک نجوایی کرد که بعدها مشخص شد خبر بازداشت متهمان انفجار کلیسای مسیحیان اسکندریه را به او داده است. اکنون اما دیگر نه مبارک رئیس‌جمهور است و نه حبیب العادلی وزیر کشور و نه جمال مبارک کاندیدای احتمالی ریاست‌جمهوری آتی مصر. دیروز نقطه اشتراک این 3 نفر، قرار گرفتن در قفس اتهام بود. روز گذشتـه حسنــی مـبارک رئیس‌جمهور مخلوع مصر و پدرخوانده دیکتاتورهای عرب، به همراه پسرانش علاء و جمال و حبیب العادلی وزیر پیشین کشور مصر و 6 نفر از افسران ارشد پلیس، در دادگاه جنایی قاهره حاضر شد تا تفهیم اتهام شوند و بدین‌ترتیب برای نخستین بار در تاریخ معاصر جهان عرب، ملت یک کشور عربی رئیس‌جمهور خود را محاکمه می‌کند. پیش از وی، صدام حسین دیکتاتور عراق را اشغالگران بازداشت کرده و راهی دادگاه کرده بودند.

به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، علاء و جمال مبارک پسران رئیس‌جمهور سابق مصر روز گذشته در ساعت 4 بامداد به‌منظور حضور در دادگاه جنایی قاهره به قضاوت احمد رفعت از زندان مزرعه طره با خودروهای ضد‌گلوله و تحت تدابیر شدید امنیتی به مقر آکادمی پلیس انتقال داده شدند تا برای نخستین بار پس از 4 ماه پدر خود را این بار در دادگاه ببینند.در همین حال و در خارج از فضای دادگاه، درگیری‌هایی نیز میان طرفداران و مخالفان مبارک درگرفت که به زد و خورد و زخمی شدن 53 نفر منجر شد.

در ساعت 5/8 بامداد هواپیمای حامل حسنی مبارک از فرودگاه بین‌المللی شرم‌الشیخ در فرودگاه نظامی الماظه به زمین نشست و پس از آن با هلی‌کوپتری به آکادمی پلیس انتقال داده شد و در ساعت 9 صبح هلی‌کوپتر به زمین نشست و مبارک با آمبولانسی به دادگاه انتقال داده شد. در همین حال، متهمان به‌ترتیب حبیب العادلی، احمد محمد رمزی، عدلی فاید، حسن محمد عبدالرحمن، اسماعیل الشاعر، اسامه المراسی، عمرالفرماوی، علاء مبارک با نسخه‌ای از قرآن کریم، جمال مبارک و پس از همه آنها مبارک درازکشیده بر تخت بیمارستان در هوشیاری کامل و بی‌آنکه نشانه‌هایی از بیماری شدید در وی دیده شود، در قفس اتهامی حاضر شدند.

در لحظات نخست برگزاری این دادگاه به قضاوت احمد رفعت، فرید الدیب وکیل حسنی مبارک خواستار جدا کردن پرونده 20 هزار صفحه‌ای موکل خود از پرونده 9هزار صفحه‌ای حبیب العادلی در موضوع کشتار انقلابیون به‌علت بی‌ارتباط بودن اتهامات دو متهم و مبرا بودن موکلش از این اتهامات شد.وکیل مبارک همچنین خواستار احضار حسین طنطاوی رئیس شورای نظامی حاکم در مصر و عمر سلیمان، معاون رئیس‌جمهور سابق برای پاسخ‌دادن به اتهامات در این پرونده شد.

در همین حال، دادستان کل متهمان را تفهیم اتهام کرده و اتهامات وارده به مبارک و پسرانش را همدستی با العادلی در کشتار عمدی انقلابیون و اصرار سابق بر آن، سوءاستفاده مالی، ضرر رسانی عمدی به اموال عمومی و صادرات گاز به اسرائیل خواند که در پی آن، متهمان اتهامات وارده را رد کردند.در نخستین واکنش به اتهامات وارده به مبارک، محمد عبدالرزاق عضو هیات دفاع از وی با اشاره به بخشی از قوانین و مواد قانون اساسی تاکید کرد: براساس قانون صادره از سوی انورسادات رئیس‌جمهور اسبق مصر، فرماندهان ارشد جنگ اکتبر، تا زمانی که در قید حیات اند، درجه‌های نظامی‌شان محفوظ بوده و حتی اگر از ارتش خارج شوند و وارد پست‌های مدنی نیز شوند، درجه نظامی‌شان ساقط نخواهد شد و از این رو، مبارک همچنان فرمانده نیروی هوایی مصر بوده و محاکمه وی در دادگاهی مدنی صحیح نیست.

از سوی دیگر، عبدالرزاق با اشاره به اینکه مبارک دستور مستقیم کشتار تظاهرات‌کنندگان را نداده است، افزود: مبارک به هنگام آگاهی از هرج و مرج امنیتی در کشور به ارتش دستور داد به نیروهای امنیتی کمک کنند و درصورتی‌که دستور قتل را صادر می‌کرد، شمار کشته شدگان به 800 هزار نفر و نه 800 نفر بالغ می‌شد و از این رو، تفهیم اتهام بدون وجود فاعل اصلی ممکن نیست و مبارک به‌صورت مستقیم به‌صورت تظاهرکنندگان تیراندازی نکرده و به العادلی نیز دستور تیراندازی نیز نداده است.

در پایان قرائت اتهامات توسط قاضی دادگاه، همه متهمان اتهامات مطرح شده را رد کردند. احمد رفعت قاضی دادگاه پیش‌از ختم جلسه اعلام کرد که جلسه بعدی محاکمه مبارک در 15 اوت برگزار خواهد شد و وی تا آن زمان در بیمارستان آکادمی پلیس باقی خواهد ماند.حسنی مبارک 83 ساله رئیس‌جمهور سابق مصر در 11فوریه و در پی پیروزی انقلاب مردم از قدرت کناره گرفت و از زمان صدور حکم بازداشت
وی برای انجام تحقیقات در ماه آوریل،در بیمارستان شرم‌الشیخ به سر می‌برد.

 پیشنهاد اعطای پناهندگی به مبارک ازسوی اسرائیل

همزمان با آغاز محاکمه حسنی‌مبارک رئیس‌جمهور مخلوع مصر، رادیو رژیم صهیونیستی از پیشنهاد اعطای پناهندگی سیاسی به وی طی ماه‌های گذشته خبر داد. به نوشته روزنامه هاآرتص، بنیامین بن الیعازر رهبر حزب کار رژیم صهیونیستی با اشاره به این موضوع، تصریح کرد: به همراه نتانیاهو ضمن دیدار با مبارک در شرم الشیخ از وی خواستیم تا برای درمان به ایلات برود چرا که مسافت میان شرم الشیخ و ایلات بسیار کم است. وی با ابراز اطمینان از اینکه دولت رژیم صهیونیستی قطعا از وی استقبال می‌کرد، علت این امر را میهن پرست بودن مبارک دانست. آخرین بار نتانیاهو به همراه بن الیعازر در 6 ژانویه گذشته در شرم الشیخ با مبارک دیدار کرده بودند.

جدول

کد خبر 142168
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز