همشهری آنلاین: جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در صنایع خودروسازی همکاری‌های خود را توسعه می‌دهند.

به گزارش واحد مرکزی خبر از آنکارا، در حاشیه دیدارهای علی اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن جمهوری اسلامی ایران با مقامات ترکیه، معاونان وزیران صنایع دو کشور توسعه همکاریهای دو طرف در صنایع خودروسازی، صنایع ریلی و دریایی را بررسی کردند.

مجید هدایت، مدیر عامل سازمان گسترش و توسعه صنایع ایران با جبار معاون وزیر صنایع و بازرگانی ترکیه گفتگو کرد، در این دیدار که مدیران دو شرکت بزرگ خودروسازی کشورمان نیز حضور داشتند، درباره همکاری‌های دو کشور در حوزه صنایع ریلی، دریایی و خودروسازی بحث و گفتگو شد.

دو طرف در این نشست توافق کردند کمیته کاری مشترک بر مبنای توانمندی‌های صنعتی تشکیل شود.

آنان همچنین توافق کردند در زمینه صنایع ساختمان سازی، تولید مصالح ساختمان و صنعت نفت و گاز همکاریهای مشترک خود را توسعه بدهند.

بررسی توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه 

همچنین در دیدار علی اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن جمهوری اسلامی ایران و ظفر چاغالایان وزیر بازرگانی خارجی ترکیه، راههای توسعه بیشتر همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور، به ویژه در ارتباط با صنایع بررسی شد.  

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صنایع ومعادن؛ پس از این دیدار که روز پنجشنبه در آنکارا انجام شد،محرابیان و چاغلایان، در کنفرانس خبری، نتایج گفتگوهای خود را مفید و سازنده ارزیابی کرده و تاکید کردند که اکنون به آینده بیش از پیش با روشنی و اهداف مشخص شده می‌نگرند.

مهندس محرابیان ضمن تشکر از میزبانی چاغلایان و استقبال خوب از هیات ایرانی گفت: مذاکرات بسیار خوب و سازنده ای برای توسعه روابط دو کشور با آقایان نهاد ارگین و ظفر چاغلایان داشته ایم.

وی افزود: چیزی را که در ترکیه مشاهده کردیم عزم و اراده مقامات این کشور برای توسعه و تعمیق همکاریها در حوزه اقتصادی و تجاری با جمهوری اسلامی ایران است.

محرابیان خاطرنشان کرد: باوجود آنکه طی سالهای گذشته همکاریهای خوبی در حوزه اقتصادی داشته‌ایم، ظرفیت روابط دوکشور بیش از این بوده و حجم روابط متناسب با پتانسیلهای موجود نیست.

وی تصریح کرد: عزم و اراده مقامات و مردم دو کشور استفاده کامل از این ظرفیتهاست و در دوره اخیر رفت و آمدهای مقامات دو کشور به همین علت افزایش یافته و سندهای همکاری مهمی بین دو کشور نیز امضا شده است.

وزیر صنایع و معادن ایران با اشاره به اینکه چند پروژه خوب و زیر بنایی هم میان هیات های ایرانی و ترک تعریف شده است افزود: یکی از این پروژه ها، ایجاد شهرک صنعتی مشترک در مرز دو کشور است که پیش بینی می شود هرچه سریعتر طراحی و به اجرا گذاشته شود.

وی اضافه کرد: امروز تعداد زیادی از برادران ترکیه ای در جمهوری اسلامی ایران اقدام به سرمایه گذاری کرده اند و واحدهای خوب صنعتی را راه اندازی نموده اند و می بینیم که روز به روز بر حجم سرمایه گذاری های آنها افزوده می شود.

وی چشم انداز روابط دو کشور را بسیار خوب و امیدوار کننده دانست و افزود: امیدواریم در آینده شاهد توسعه حجم مناسبات تجاری و همکاری های صنعتی بیشتری باشیم.

ظفر چاغلاین، وزیر بازرگانی خارجی ترکیه نیز گفت: ایران و ترکیه دو شریک تجاری مهم برای یکدیگر هستند و در 8 سال گذشته حجم تجارت دو کشور از یک میلیارد دلار به سطح 10 میلیارد دلار رسید، ولی در سال گذشته به علت بحران مالی جهانی و افت قیمت های جهانی ، انرژی کاهشی در حجم تجارت دو کشور دیده می شود.

وی گفت: صادرات ترکیه به ایران باوجود این بحران، افتی نداشته و از حدود 867 / 1 میلیارد دلار در 11 ماه اول سال 2008 میلادی به حدود 797 / 1 میلیارد دلار در 11 ماه سال گذشته رسیده یعنی افتی در صادرات ترکیه صورت نگرفت.

چاغلایان گفت: در مذاکراتی که دو کشور در دوره اخیر داشتند، احداث یک شهرک صنعتی مشترک در مرز دو کشور مطرح شده است که این شهرک صنعتی در همین حال یک مرکز آزاد تجاری نیز خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه مدیریت کل مناطق آزاد تجاری ترکیه در حوزه اختیارات و وظایف بازرگانی خارجی این کشور است ، گفت: احداث شهرک صنعتی نیز در حوزه اختیارات وزارت صنایع و بازرگانی ترکیه می باشد و لذا این طرح به هر دو وزارت خانه ترکیه مربوط است و اکنون به طور هماهنگ این موضوع پیگیری می شود.

وزیر بازرگانی خارجی ترکیه ابراز امیدواری کرد ، با راه اندازی شهرک صنعتی مشترک در مرز دوکشور ، هم شاهد شکوفایی در همکاری های صنعتی و تجاری دوکشور باشیم و هم از این منطقه ، بتوان با کشورهای ثالث نیز تجارت داشت که بسیار حایز اهمیت است.

او با تاکید براین که دو کشور در تلاشند تا حجم تجارت خود را توسعه دهند ، گفت: برای تحقق این کار ، باید به سرعت اصلاحات جدی در مبادی گمرکی صورت داد ، تعرفه ها و دیوارهای گمرکی را تا حد امکان پائین آورد و موانع موجود بر سر راه تجارت و فعالیت های بخش خصوصی را هموار کرد.

وی در ادامه گفت: در دیدارهای نخست وزیر ترکیه با رییس جمهوری و معاون اول رییس جمهوری ایران تصمیم گرفته شد که حجم تجارت دو کشور در سه سال آینده به 20 میلیارد دلار برسد که برای تحقق این موضوع ، باید هوشمندانه امکانات و ظرفیت ها را به حرکت درآورده و با مدیریت صحیح و پشتکار لازم به سوی هدف حرکت کنیم.

چاغلایان تاکید کرد: نقش اصلاح گمرکات و امروزینه سازی گمرکات و کاهش بورکراسی در گمرکات و رفع موانع موجود بر سر راه حمل و نقل بین دو کشور در تحقق هدف 20 میلیارد دلاری ، بسیار تعیین کننده است.

او گفت: دو طرف از مواضع نزدیک در انعقاد قرارداد تجارت ترجیحی برخوردارند و فعالیت هایی نیز در این زمینه شروع شده و امیدواریم که در آینده نزدیک شاهد تحرکی جدی در مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور باشیم.

چاغلایان با اشاره به این که در ماه آینده قرار است اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکیه در آنکارا برگزار شود ، ابراز امیدواری کرد در این اجلاس توافقات انجام شده بین نخست وزیر ترکیه و مقامات ایرانی در تهران نهایی شود.

چاغلایان اضافه کرد: بحران اقتصادی و مالی جهان نشان داد که ما کشورهای منطقه باید بدون فوت وقت ، همکاری های خود را به طور همه جانبه توسعه و تعمیق بخشیم.

وزیر بازرگانی خارجی ترکیه موضوع مهم دیگر را رونق دادن تجارت مرزی دوکشور خواند و گفت: ترکیه فهرست کالاهای صنعتی و کشاورزی را که گمرک آنها را به صفر رسانده به طرف ایرانی اعلام کرده و انتظار داریم که ایران نیز مقررات و تنظمات داخلی خود در این زمینه را به پایان رسانده و با اعلام آنها بتوان تجارت مرزی را که امری مهم است ، احیا کرد.

چاغلایان گفت: ما سرمایه گذاران ترکیه ای را به سرمایه گذاری در ایران تشویق می کنیم و از سرمایه گذاران ایرانی هم می خواهیم در ترکیه سرمایه گذاری کنند.

او اضافه کرد : ایران نه تنها در زمینه انرژی بلکه از نظر صنایع شیمی و پتروشیمی نیز از زیرساخت مهمی برخوردار است و می خواهیم که ایران با احداث کارخانجاتی در نواحی مرزی ترکیه ، بخشی از تولیدات خود را در این کارخانجات انجام دهد و به راحتی تولیدات خود را با استفاده از امتیازات صادراتی ترکیه به کشورهای اروپایی صادر کند.

وزیر بازرگانی خارجی ترکیه گفت: ترکیه نیز قصد دارد در مناطق آزاد کیش و قشم ایران سرمایه گذاری هایی را داشته باشد.

وی گفت: شرکت های ترکیه می توانند سرمایه گذاری های مهمی در این مناطق داشته باشند.

چاغلایان در خاتمه ابراز امیدواری کرد که سفر هیات صنعتی ایران به ترکیه ، زمینه ای برای توسعه و تعمیق هرچه بیشتر همکاری های دو کشور را فراهم کند.

حمایت از همکاری های صنعتی ایران و ترکیه 

نمایندگان مجالس جمهوری اسلامی ایران و ترکیه از توسعه همکاری های صنعتی دو کشور حمایت کردند.
 
به گزارش واحد مرکزی خبر از آنکارا،‌ در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران با اعضای کمیسیون صنایع پارلمان ترکیه دو طرف حمایت خود را از توسعه همکاریهای صنعتی و تجاری بین ایران و ترکیه اعلام و از ادامه تبادل هیاتهای صنعتی و معدنی بین دو کشور استقبال کردند.

در حاشیه سفر هیات ایرانی به ترکیه به سرپرستی علی اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن جمهوری اسلامی ایران، علی اکبر آقایی رییس گروه دوستی پارلمان ایران و ترکیه و نایب رییس کمیسیون عمران مجلس و روح الله جانی عباسپور عضو کمیسون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با حسن علی چلیک رییس کمیسیون صنایع و انرژی ترکیه دیدار کردند.

در این دیدار دو طرف بر ضرورت احیای بازارچه های تجاری - صنعتی در مرز ایران و ترکیه تاکید کردند.

علی چلیک با اعلام خرسندی از توافقات اخیر بین مسئولان دو کشور درباره احیای بازارچه های مرزی و فعال سازی آنها، ایجاد زمینه های همکاری بیشتر در عرصه های مختلف صنایع بین دو کشور را خواستار شد.

وی تاکید کرد: با حضور نمایندگان و اعضای دو کشور و با درک متقابل مزیتها و توانمندیهای یکدیگر می توان زمینه دوستی پایدار و نمونه را بین دو ملت فراهم کرد.

در این نشست طرف ایرانی نیز از سرمایه گذاری تجار و بازرگانان ترکیه در ایران استقبال کرد و بر اهمیت رونق دادن به تجارت مرزی که زمینه ساز رشد اقتصادی مرزنشینان و فراهم شدن امنیت و پایداری در مرزها است، تاکید کرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین بر لزوم تسهیل در تجارت و حذف روند زائد اداری در گمرکات، تاسیس بانکهای ایرانی و ترک در دو کشور و نیز تسریع در عملیاتی شدن تجارت با پول ملی به جای پول بیگانگان تاکید و از اعضای کمیسیون صنایع و انرژی مجلس ترکیه برای سفر به جمهوری اسلامی ایران دعوت کردند.

وزیر صنایع و معادن جمهوری اسلامی ایران روز پنج شنبه در راس هیاتی متشکل از نمایندگان دولت، مجلس و بخش خصوصی وارد آنکارا شد

کد خبر 98991

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز