همشهری آنلاین: همزمان با سی و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نمایشگاهی از فرش‌های بی‌نظیر ایرانی در محل دائمی نمایشگاه اداره کل مطبوعات و آنفورماتیک نخست وزیری ترکیه در آنکارا گشایش یافت

به گزارش واحد مرکزی خبر از آنکارا؛ وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران در مراسم افتتاح این نمایشگاه گفت: روابط دوکشور دوست و برادر در دوره جدید در همه زمینه‌ها رو به توسعه و تعمیق است و امروز با برپایی این نمایشگاه در چنین مکانی که مرکز رسانه‌هاست ، شاهد جلوه دیگری از ابعاد متنوع همکاری‌های ایران و ترکیه هستیم.

حمیدرضا حاجی بابایی گفت: ایران و ترکیه با تمدن و فرهنگ درخشان، قرن‌هاست با هم رابطه دارند و مردم دو کشور همواره رابطه حسنه‌ای با هم داشته‌اند و ارتباط تهران آنکارا در توسعه و رونق منطقه تاثیر گذار است.

وی افزود: سقف مبادلات تجاری ایران و ترکیه 30 میلیارد دلار بسته شده است و سرمایه گذاری متقابل و مبادله تولیدات و صنایع دستی دوکشور در این میان، نقش مهمی در تجارت ایفا خواهدکرد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: نقش ایران در تولیدات فرش دستباف با هنر بسیار بالا و مینیاتوری در دنیا بی نظیر است که در صادرات فرش در دوره‌های گذشته بی رقیب بوده و خلق نقشه های همراه با هنر و تفکر ایرانی در این فرش‌ها مشهور است.

مدیرکل اداره مطبوعات و آنفورماتیک نخست وزیری ترکیه هم گفت: معتقدیم گسترش روابط رسانه‌ای و فرهنگی بین ایران و ترکیه، کمک بسزایی به شتاب در فرایند روبه رشد مناسبات دوکشور خواهد کرد و با این انگیزه با همکاری سفارت ایران در آنکارا برگزاری چنین نمایشگاهی تدارک دیده شد.

صالح ملک با قدردانی از برگزاری این نمایشگاه در آنکارا، شرکت وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران را در مراسم افتتاح نمایشگاه، فرصت مغتنمی برای آشنایی با هنر ارزشمند دانست.

مدیر کل اداره مطبوعات وآنفورماتیک نخست وزیری ترکیه همچنین درحاشیه این نمایشگاه به خبرنگاران درباره انگیزه برپایی نمایشگاه گفت: ایران کشور همسایه و دوست ترکیه است، دارای مشترکات فراوانی داریم و لذا انعکاس متقابل هنر و صنعت امری است که باید به آن اهمیت داده شود و البته رسانه نقش بسیار مهمی در این امر باید ایفا کنند.

صالح ملک گفت: قصد اداره مطبوعات و انفورماتیک نخست وزیری ترکیه با پرپایی این نمایشگاه،ایفای نقش راهگشا در این زمینه است.

وی با تاکید براینکه همه دستگاه‌های دولتی ترکیه قصد دارند هماهنگ با سیاست کلان دولت این کشور در توسعه مناسبات با کشور دوست و همسایه ایران حرکت کنند، گفت: در این راستا هفته گذشته میزبان گروهی از اصحاب رسان‌های ایران در آنکارا بودیم و می‌خواهیم متقابلا رفت و آمدهای رسانه ای را افزایش دهیم و این روابط را نهادینه سازیم.

نمایشگاه فرش ایران را حمید رضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش، صالح ملک مدیرکل این اداره و سفیر ایران افتتاح و رسانه های ترکیه و شهروندان آنکارا از آن استقبال کردند.

کد خبر 101834

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز