کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس بالاخره خواسته‌ مورد تاکید دولت برای تشکیل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها را به تصویب رساند.

در جلسه سه‌شنبه شب کمیسیون ویژه که به‌منظور رفع ایرادات شورای نگهبان به لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها تشکیل شد، اعضای کمیسیون به تصویب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها رای دادند.

البته دولت از جزئیات مصوبه کمیسیون چندان خرسند نیست و خواستار تامین بیشتر نظراتش در صحن علنی مجلس است. البته ممکن است در صحن علنی مجلس، نمایندگان با تشکیل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به‌طور کلی مخالفت کنند و در آن صورت، خواسته اصلی چند هفته اخیر دولت، محقق نخواهد شد.

در هر صورت، سرنوشت لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها تقریبا به انتها رسیده و به احتمال بسیار زیاد هفته آینده، مجلس لایحه را به‌منظور تامین نظر شورای نگهبان به تصویب خواهد رساند.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی مجلس 9دی با بیان جزئیات مصوبه کمیسیون، از آماده شدن لایحه هدفمندسازی برای ارائه در صحن علنی مجلس خبر داد و گفت: در اصلاحی که به‌منظور تامین نظر شورای نگهبان صورت گرفت فکر می‌کنیم نظر دولت و خواست مجلس را تامین کرده‌ایم.

غلامرضا مصباحی‌مقدم با اشاره به اصلاح ماده 15 لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها به‌منظور تامین نظر شورای نگهبان اظهار داشت: در این اصلاحیه تشکیل سازمانی تحت عنوان سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها پیش‌بینی شد که این سازمان با ماهیت شرکت دولتی تشکیل شود و مجموعه درآمدهایی که از هدفمندی یارانه‌ها به دست می‌آید، پس از کسر سهم دولت به این سازمان واریز شود و در مواد 7 و 8 قانون هدفمند کردن یارانه‌ها یعنی بازتوزیع بین مردم و تولیدکنندگان تخصیص پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه این شرکت یک مجمع عمومی‌دارد که از وزیران مربوطه-  که عنوان آنها در این لایحه ذکر شده - در آن حضور دارند، افزود: علاوه بر این، دولت می‌تواند افراد دیگری را عضو این مجمع کند. مصباحی مقدم تصریح کرد: اساسنامه این شرکت توسط دولت تصویب می‌شود و وزیر اقتصاد و دارایی و معاونت برنامه‌ریزی و راهبردی رئیس‌جمهور از تهیه‌کنندگان این اساسنامه هستند.

انتقاد نماینده دولت از مصوبه کمیسیون ویژه

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور اعلام کرد که دولت همچنان از بخشی از تصمیمات اتخاذ شده درباره طرح هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها رضایت ندارد.محمدرضا میرتاج‌الدینی دیروز در جمع خبرنگاران پارلمانی درباره لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها تصریح کرد: پیشنهادها در کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی بررسی شده و مصوبه این کمیسیون بخشی از نظرات دولت را تامین کرده اما بخش دیگر جای بحث دارد.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور ابراز امیدواری کرد که تکلیف لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها هفته آینده مشخص شود. وی با اشاره به عزم دولت برای ارائه برنامه پنجم و بودجه 89 اظهار داشت: این دو لایحه به‌صورت قطعی هفته آینده به مجلس تقدیم می‌شود اما روز بررسی آن به وقت مجلس بستگی دارد.

وی افزود: احتمالاً یکشنبه یا سه‌شنبه هفته آینده برنامه به مجلس تقدیم خواهد شد چون رئیس‌جمهور یک سفر خارجی در پیش دارد.  با توجه به این برنامه، زمان ارائه برنامه و بودجه تنظیم می‌شود.

کد خبر 98415

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز