گروه اقتصادی: اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در شرایطی مورد توجه دست‌اندرکاران قرار گرفته

که اکنون بسیاری از محصولات کشاورزی تولید داخل به‌دلیل افزایش واردات بی‌رویه و قیمت تمام شده بالاتر، قادر به رقابت با محصولات وارداتی نبوده و مشخص نیست با واقعی شدن قیمت حامل‌های انرژی چه سرنوشتی در انتظار تولیدات این بخش خواهد بود.با عیسی کلانتری، دبیر کل خانه کشاورز در این‌باره گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • آیا بخش کشاورزی آمادگی اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها را دارد؟

گرچه هنوز چگونگی اجرای این قانون به خوبی مشخص نشده است اما برخی خبرها از افزایش سالانه 4 برابری قیمت برق حکایت دارد؛ چرا که قیمت واقعی برق 21 برابر نرخ کنونی است و برای حذف یارانه در طول 5 سال، نیازمند افزایش سالانه حداقل 4‌برابری است. از سوی دیگر باید توجه کرد که در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری چندانی صورت نگرفته و حتی در شرایط مطلوب بارندگی نیز تولید خوبی نداریم.

  • این طرح چه آثاری بر بخش کشاورزی دارد؟

حذف یارانه‌ها، بخش کشاورزی را با 2خطر جدی مواجه می‌کند؛ از یک سو به‌دلیل آنکه برای افزایش بهره‌وری هیچ سرمایه‌گذاری‌ای انجام نشده است، قیمت تمام شده محصولات کشاورزی تولید داخل به‌شدت افزایش یافته و این بخش را بیش از آنچه اکنون با آن روبه‌روست غیررقابتی می‌سازد.

از سوی دیگر، مشخص نیست که با اینگونه افزایش قیمت محصولات کشاورزی، کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان و نبود امکان صادرات، مصرف‌کننده این محصولات چه کسی خواهد بود! 

  • حذف یارانه‌های بخش کشاورزی چه تأثیری بر روند صادرات و واردات محصولات این بخش خواهد داشت؟

با افزایش شدید قیمت تمام‌شده محصولات کشاورزی، صادرات این محصولات قطعا متوقف خواهد شد. همچنین از آنجا که تامین درآمدهای دولت از محل مالیات نبوده و با تکیه بر درآمدهای نفتی هر چه بخواهند وارد می‌کنند، این امر روند واردات را گسترش خواهد داد.

  • چه سرنوشتی در انتظار تولید محصولات کشاورزی خواهد بود؟

در همه کشورهای دنیا حداقل حمایت‌ها از تولید محصولات کشاورزی داخلی صورت می‌گیرد اما اکنون در ایران بخش کشاورزی به حال خود رها شده و هیچ برنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری و افزایش بهره‌وری نبوده و تمام تلاش دولت آن است که قیمت تمام‌شده کالاها را حتی با حذف و نابودی تولید داخل مهار کند. دولت راه درستی را برای اجرای این قانون در بخش کشاورزی انتخاب نکرده و با شرایط کنونی اجرای چنین قانونی به معنای نابودی محصولات کشاورزی تولید داخل است.

کد خبر 100114

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز