جمعه ۴ دی ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: خطیب جمعه تهران با اشاره به این موضوع که تمام کشور حتی آن‌هایی که شیعه و مسلمان نیستند از عاشقان امام حسین‌(ع) به شمار می‌روند، تأکید کرد:

نباید این محور وحدت را به تفرقه تبدیل کرد، این خیانت به آرمان بزرگ سالار شهیدان(ع) است که کسانی عزاداری را به سکوی تفرقه تبدیل کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، آیت‌الله سیداحمد خاتمی، عضو هیئت ‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری امروز، 4 دی‌ماه، در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به فرارسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی گفت: عشق به امام حسین (ع) در گوشت و خون و جان این مردم است و در تمام عزاداری‌ها سنگ تمام می‌گذارند؛ چرا که این عزاداری‌ها تعظیم شعائر و مودت فی‌القربی است؛ « وَمَن یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ»، «قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى».

وی به همگان متذکر شد: عزادار‌ی‌ها باید حسینی‌پسند باشد، وقار و متانت عزاداری‌ حفظ شود و به‌‌گونه‌ای ‌نباشد که دشمنان حسین(ع) از کاری خوشحال شوند.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه امام حسین (ع) محور وحدت ماست، تصریح کرد: تمام کشور حتی آن‌ها که شیعه و مسلمان نیستند نیز عاشق ایشان هستند. کسانی این محور وحدت را به تفرقه تبدیل نکنند؛ این خیانت به آرمان بزرگ سالار شهیدان(ع) است که کسانی عزاداری را به عنوان محور برجسته وحدت ملت، سکوی تفرقه قرار دهند.

خاتمی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری قبل از ماه محرم در دیدار اساتید و مبلغان حوزه‌های علمیه، لزوم گنجاندن این بیانات را در برنامه‌های صدا و سیما برای روشن شدن ابعاد مختلف آن یادآور شد و گفت: یکی از ابعاد این سخنان، مسئله مرز داشتن با بیگانگان است. آن‌هایی که خودی و دلداده انقلاب و خط امام (ره) هستند، باید با بیگانگان مرز داشته باشند و در برابر آن‌ها موضع بگیرند و علیه اوباما و دشمنان مردم بیانیه بدهند و اگر واقعا حمایت آن‌ها را نمی‌خواهند محکوم کنند و اگر نکنند به تعبیر مقام معظم رهبری عیبی در کار آن‌ها وجود دارد.

این عضو برجسته جامعه مدرسین با اشاره به در گذشت آیت‌الله منتظری و پیام حکیمانه و جامع مقام معظم رهبری به همین مناسبت و همچنین توصیه ایشان به منظور دفن محترمانه وی متذکر شد: اما متأسفانه شاهد بودیم با وجود این همه بزرگواری و کرامت، در همین مراسم عده‌ای ساختارشکن که مدت‌‌هاست خط خود را از خط ملت جدا کرده‌اند، ساختارشکنی کردند و شعارهای آمریکا و اسرائیل‌ پسند دادند و باید پرسید این ناجوانمردی را چگونه تفسیر می‌کنند؟

خطیب جمعه این هفته تهران با تشکر از حضور مردم قم در صحنه که باعث ناکامی توطئه‌های بعدی شد، از نقش‌آفرینی مرجع انقلابی آیت‌الله العظمی نوری همدانی در این ارتباط تجلیل کرد.

وی در بخش دیگری از مطالب خود با تبریک ولادت حضرت عیسی (ع)، اظهار کرد: این بزرگ‌مرد مورد احترام همه ادیان الهی هستند؛ پیامبری که در جای خودش مهر مقدس داشت و در جای خود خشم مقدس.

خاتمی اظهار امیدواری کرد مسیحیان دنیا همانند مسیحیان کشورمان که بیانیه‌های خوبی را علیه ظالمان منتشر می‌کنند، در برابر ستمگران ایستادگی کنند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین با اشاره به گذشت شش ماه از حمله به شیعیان یمن، اظهار کرد: یمن در آتش زیاده‌خواهی آمریکایی‌ها و عربستانی‌ها می‌سوزد و هزاران بمب‌ فسفری و گازی بر سر این مردم بی‌پناه در ماه محرم که جنگ حرام است، ریخته می‌شود و در واقع آن‌ها در یمن جنایت می‌کنند.

خاتمی با انتقاد تند از سکوت سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل، سازمان کنفرانس اسلامی و اتحادیه عرب در قبال حوادث یمن، گفت: حرف ما این است که فلسفه وجود این سازمان‌ها چیست و آن‌ها اگر نخواهند اینجا نفس بکشند، کجا می‌خواهند نفس بکشند.

امام جمعه موقت تهران تأکید کرد: ما به عنوان کسانی که دین‌ باوریم با تمام وجود این جنایات را محکوم می‌کنیم و از سازمان‌های بین‌المللی به‌جد می‌‌خواهیم قبل از آن‌که این فاجعه انسانی ابعاد گسترده‌‌تری بگیرد، به صحنه بیایند.

وی در بخش پایانی سخنان خود در خطبه دوم با اشاره به اعتراف سران رژیم صهیونیستی به سرقت اعضای بدن فلسطینی‌ها و اقدام ‌آن‌ها در ایجاد یک دیوار بزرگ فولادی در مرز رفح با همکاری مصر، اظهار کرد: به وجدان‌های بیدار دنیا می‌گوییم اگر این جنایت در حقوق بشر نیست، پس چیست؟ رژیم صهیونیستی سیاه‌ترین پرونده را در عرصه جنایت به حقوق بشر دارد؛ آن جنایت حمله به لبنان و غزه و این همه جنایت دیگر و عادلانه‌ترین حرف در این زمینه این است که دادگاه‌های بین‌‌المللی به خود بیایند و سران این رژیم جنایتکار را پای میز محاکمه بکشانند.

گزارش خبرنگار ایکنا حاکی است، آیت‌الله سیداحمد خاتمی در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به وقایع تاریخی گفت: حوادث تاریخی از دو دیدگاه قابل توجه است؛ یکی از آن جهت که حوادث تاریخی را یک جرقه بدانیم که این دیدگاه از نظر علمی قابل بررسی است، اما از نظر عملی در زندگی نقشی ندارد.

وی افزود: نگاه دوم این است که حوادث را یک جریان ببینیم؛ یعنی همان که در قرآن به عنوان عبرت از آن یاد شده است، عبرت به آن معنا‌ست که از گذشته عبور کنیم و به آینده برسیم در حالی ‌که گذشته را آینه‌ای برای آینده قرار بدهیم.

خاتمی با اشاره به داستان‌های یاد شده در قرآن خاطرنشان کرد: نگاه به داستان‌های قرآنی نباید نگاه به دیروز باشد و باید از دیدگاه امروزی مورد توجه قرار گیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که دیکتاتورها باید از تاریخ پند بگیرند، گفت: داستان‌های قرآنی برای عالمان آینده است که در تاریخ تأمل کنند و بدانند که دین‌فروشی برای دنیا چیزی جز ذلت و خواری به همراه ندارد.

خطیب جمعه این هفته تهران عاشورا را نیز داستانی برای امروز دانست و افزود: اگر عاشورا تنها به دیروز مربوط بود، امروز دیگر «سلم و حرب» در زیارت‌ها معنایی نداشت و اگر این مطالب گفته می‌شود به این معناست که این حرکت تا قیامت ادامه خواهد داشت.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه درباره جمله «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» بیان کرد: در هیچ یک از کتب حدیث این جمله نیامده، اما جمله درست و به‌جایی است و روح همه زیارت‌ها از همین جمله است که زائر امام حسین(ع) بیاید و در اردوگاه حسینی قرار بگیرد.

امام جمعه موقت تهران در ادامه خطبه اول به ویژگی‌های اردوگاه حسینیان و یزیدیان اشاره کرد و گفت: در اردوگاه حسینیان عشق به خدا و معنویت وجود دارد و در اردوگاه یزیدیان غفلت از خدا است، هرجا دیدید آن‌جا نماز، دین و عشق راستین به اهل ‌بیت(ع) وجود دارد آن‌جا اردوگاه حسین(ع) است.

وی در ادامه ویژگی‌های دیگر این دو گروه را این‌گونه برشمرد: در اردوگاه حسینیان بصیرت، دشمن‌شناسی و موضع‌شناسی وجود دارد و بر موضع حق پافشاری می‌کنند و بی‌طرف نیستند چراکه آن‌جا که حق و باطل روشن است بی‌طرفی بی‌عرضگی است. در مقابل در اردوگاه یزیدیان بی‌بصیرتی وجود دارد و یزیدیان مرعوب جو دشمن می‌شوند.

خاتمی ادامه داد: در اردوگاه حسینیان ولایت‌مداری حاکم است، ولی در اردوگاه یزیدیان ولایت‌ستیزی اهانت به ولایت و جسارت به ولایت وجود دارد؛ در اردوگاه حسینیان وفاداری به دین، ارزش‌ها و مقدسات الهی است، اما در اردوگاه یزیدیان خیانت به پیمان دین و ارزش‌ها وجود دارد؛ در اردوگاه حسینیان وحدت حول محور ولایت است اما در اردوگاه یزیدیان وحدت برای دنیاطلبی است و تاختن بر بدن عزیز خدا برای جایزه اندک دنیوی است.

وی درباره شجاعت حسینیان خاطرنشان کرد: حسینیان شجاع هستند و همه رجز می‌خوانند، در حالی ‌که در اردوگاه یزیدیان همه بزدل و ترسو هستند، رجز نشانه شجاعت و آرمان‌داری است.

امام جمعه موقت تهران افزود: در اردوگاه حسینیان طرفداری از حق است و در حالی که یزیدیان طرفداری از باطل می‌کنند؛ در اردوگاه حسینیان عشق به شهادت است اما در اردوگاه یزیدیان عشق به دنیا وجود دارد؛ در اردوگاه حسینیان دفاع از حجاب و عفت می‌شود و اما در اردوگاه یزیدیان تلاش برای گسترش عفت‌زدایی است.

این عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان حضرت ابوالفضل(ع) را به عنوان نمونه کامل این ویژگی‌ها عنوان کرد و گفت: عشق به خدا، ولایت‌محوری و وفاداری را یک‌جا در حضرت ابوالفضل(ع) می‌توان دید، لذا ارادتی که امام(ع) به ایشان داشت به هیچ یک از شهدای دیگر نداشتند. 

کد خبر 98089

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز