رییس قوه قضاییه از تشکیل دفتر پیگیری پرونده‌های مهم قضایی خبر داد و گفت: بخشنامه‌ای در حال تنظیم است که بر اساس آن مدیران هر مجتمع قضایی وظیفه خواهند داشت بر پرونده‌های مهم قضایی به طور دقیق نظارت کنند.

به گزارش ایرنا هاشمی شاهرودی روز پنجشنبه 9 آذر در همایش قضات دادگستری استان تهران افزود: مدیر مجتمع قضایی اداره قضایی را برعهده دارد و باید در روند رسیدگی به پرونده‌ها اشراف کامل داشته باشد.

وی اظهار داشت: اگر پرونده‌ها به طوری طبقه‌بندی شود که پرونده‌های مهم تحت نظارت مستقیم مدیر مجتمع قرار گیرد، جلوی بسیاری از خلاف ها، کارچاق کنی ها، اعمال غرض‌ها و بلاتکلیف ماندن پرونده‌ها گرفته می‌شود.

رییس قوه قضاییه گفت: نباید با همه پرونده‌ها یک جور نگاه شود. پرونده های ریز یک جور و پرونده‌های مهم که پشتش ممکن است مسایل رشوه و فشار و واسطه گری، دلال بازی و مسایل دیگر باشد باید از طرف مدیرمجتمع، مدیریت شود و این قبیل پرونده‌ها را بخواهد.

وی افزود: این بخشنامه، واحدهای ارجاع را ملزم می‌کند یک نسخه از پرونده‌هایی با سقف مالی مشخص و نیز پرونده‌های جنایی با مشخصات معین را به دفتر پیگیری پرونده‌های مهم ارجاع دهند تا مدیران مجتمع با جزییات آن آشنا شده آنرا تحت کنترل و نظارت دقیق قرار دهند.

شاهرودی، شفاف‌سازی در تمام مراحل دادرسی و کار قضاوت را یکی از مهمترین راهکارهای نظام و اجرای موفق عدالت ارزیابی کرد و گفت: جامعه‌ای مردم را راضی می‌کند که احساس عدالت و امنیت قضایی و احقاق حق را در مردم ایجاد کند.

وی افزود: اینکه تنها واقعا حکم به عدل شده باشد، کافی نیست بلکه باید ایجاد احساس عدالت و اینکه دادگاه دنبال عدالت و احقاق حق است، از کسی نمی‌ترسد، تحت تاثیر فشارها و کارچاق کن‌ها قرارنمی گیرد و صادقانه حکم صادر می‌کند را در جامعه ایجاد کنیم.

رییس قوه قضاییه گفت: ما اگر عدالت را اجرا کردیم اما جوری اجرا کردیم که طرف خیال کرده است این ظلم است خیلی وضع ناجور می‌شود که متاسفانه در برخی پرونده‌ها اینطور می‌شود.

وی با بیان این مطلب که "دادرسی‌ها باید روشن و شفاف باشد و در پستو قرار نگیرد" افزود : کیفیت رسیدگی به پرونده‌هانباید دو شکل شود و با طرفین دعوی کریمانه برخورد شود و به یک اندازه اجازه به آنان داده شود.

رییس قوه قضاییه با اشاره به روایات اسلامی گفت : حضرت امیر مومنان (ع) برای اینکه قاضی از هر گونه اتهام مبرا شود توصیه‌های فراوانی داشته است. به آنان اجازه ندادند که درمنزل خود و یا پستو به پرونده‌ها رسیدگی کنند و فرمودند قاضی حق ندارد در جلسه دادگاه‌با یک طرف دعوی یا وکیل یا بستگان مشاوره کند و حرف پنهانی و سری عنوان کند .

شاهرودی افزود : بحث شفافیت در قضاوت و دور شدن از هر گونه اتهام یک مساله اساسی است که در همه متون و روایات اسلامی تاکید شده است و باید آنرا احیا کنیم.

وی ضرورت تاسیس واحدهای مراجعه شکایات و مراجعات مردمی در مجتمع‌های قضایی را مورد تاکید قرار داد و گفت : هر کسی که از هر واحد و شعبه قضایی شکایت داشته باشد باید توسط مدیران مجتمع پذیرفته و البته با درایت و دقت مورد بررسی قرار گیرد .

رییس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود دقت نظر و نظارت قضات بر زیر مجموعه خود را خاطر نشان کرد و گفت : قضات نباید بر نوشته‌های زیر مجموعه خود تسلیم مطلق شوند بلکه باید با نظارت بر کار زیر مجموعه ، اسناد و نوشته‌های تنظیمی را با دیده تفحص ، تحقیق و تدقیق نگاه کنند.

وی افزود:"در پرونده‌ها امروز خیلی بازی می‌شود برخی وکلایی که باطل را حق و حق را باطل جلوه می‌دهند، واسطه‌ها و فشارهایی که از مسوولان و برخی مدیران دستگاه‌های دیگر به وجود می‌اید، خیلی از ترفندها و نیرنگ ها انجام می‌گیرد، قاضی همه اینها را باید احتمال دهد و گول نخورد.

وی اظهار داشت: مواردی دیده شده که قاضی را گول زدند و قاضی گفته من اشتباه کردم ، در اعمال ماده دو مواردی داریم که خود قاضی گفته اشتباه کرده است، در واقع او را به اشتباه انداخته اند.
رییس قوه قضاییه افزود: حکم دادن شوخی بردار نیست و خیلی نباید راحت حکم داد. باید خیلی دقت و به همه چیز شک کنید، سوابق متهمان را بررسی و به نوشته‌ها یقین حاصل کنید.

کد خبر 9790

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز