رییس قوه قضاییه گفت: ادله اثبات و صدور احکام سنگین در منافیات عفت در شرع، بسیار دقیق، حساس و نیازمند بینه قطعی است و در این مجازات‌ها نمی‌توان به راحتی بر اساس قرائتی که بین قطعی ندارد حکم صادر کرد.

به گزارش روز دوشنبه (11 دی) روابط عمومی قوه قضاییه، سید محمودهاشمی شاهرودی در جلسه مسئولان عالی قضایی افزود: در این نوع جرایم، صدور احکام براساس حدس،ظن، گمان یا قرائنی و ادله‌ای که خارج از روال منطقی قضایی و حقوقی به دست می‌آید، قابل استناد نیست.

وی گفت: شارع در منافیات عفت، ادله اثبات را بسیار سنگین در نظر گرفته، به خصوص در جرایمی که مجازات مرگ و سایر مجازات سنگین دارد، نمی‌توان به راحتی حکم مرگ در منافیات عفت را صادر کرد.

شاهرودی افزود: متاسفانه برخی حدود و مجازات‌های سنگین مانند اعدام برای جرایمی صورت می‌گیرد که ملاک آن علم قاضی است و بر اساس برخی قراین حادث می‌شود که این قراین، بین قطعی ندارد، نباید بر این اساس حکم و مجازات سنگین صادر کرد.

رییس قوه قضاییه همچنین با اشاره به اعدام صدام اظهار داشت : اعدام طاغوت عراق، صدام جنایتکار، تمام ملت‌هایی را که از دست وی زیان دیده بودند، ملت‌های ایران، عراق و کویت را شاد کرد.

وی افزود: وجود صدام، مایه امید دشمنان ملت عراق بود و اعدام وی درس عبرتی برای تمام مستکبران و طاغوت‌ها است که بدانند ظلم و جنایت پایدار نمی‌ماند.

این مقام عالی قوه قضاییه همچنین درگذشت مرحوم جمال کریمی راد وزیر دادگستری و سخنگوی قوه قضاییه را تسلیت گفت و افزود:این نوع حوادث، انسان را متنبه می‌کند و خوشا به حال کسانی که همه عمرشان را صرف خدمت به مردم می‌کنند.

رییس قوه قضاییه گفت: مرحوم کریمی راد از جمله افرادی بود که همیشه در حال خدمت و آماده حل مشکلات مردم بود.

وی در پایان سخنان خود، برای همسر مصدوم مرحوم کریمی راد شفای عاجل و برای خانواده وی صبر جزیل از خداوند مسالت کرد.

کد خبر 12289

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز