گروه اجتماعی: معاون اول قوه قضائیه در شهرری گفت: قضازدایی، پرونده‌های ورودی به دستگاه قضائی را کاهش می‌دهد.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی افزود: پیشگیری از جرم و جرم‌انگاری سبب کاهش ورود پرونده به دستگاه قضائی می‌شود.

به گزارش روابط عمومی قوه قضائیه وی‌ اظهار داشت: پرونده‌هایی که در دستگاه‌ قضائی تشکیل ‌شده بویژه پرونده‌هایی که دارای مسائل امنیت اجتماعی است سریعتر رسیدگی می‌شود.

معاون اول قوه قضائیه تاکید کرد: توسعه شوراهای حل اختلاف، شوراهای داوری و نهادهای شبه قضائی، حضور مراجعین و مدافعین به دستگاه‌های قضائی را کاهش داده‌است.

وی اطاله دادرسی را یکی از گله‌مندی‌های مردم ذکر کرد و گفت: در سال جاری سه دستورالعمل برای رفع اطاله دادرسی به دادگستری‌ها و محاکم قضائی ابلاغ شده است.

رئیسی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۴۰ نکته که موجب اطاله دادرسی می‌شود در اختیار دادگستری‌ها و دادسراها قرار گرفته است، تاکید کرد: بسیاری از این نکات در دادگستری‌ها عملیاتی و اجرایی شده و کمیته رفع اطاله ‌دادرسی زیرنظر رئیس کل دادگستری هر استان تشکیل شده است.

قضات بیش از حد استاندارد، پرونده بررسی می‌کنند

از سوی دیگر سرپرست مجتمع قضائی اطفال و نوجوانان گفت: افزایش ورودی پرونده‌ها باعث شده قضات روزانه بیش از حد استاندارد پرونده رسیدگی کنند و این امر کارایی عملکرد آنان را کاهش خواهد داد.

ربابه قادری به خبر گزاری مهر گفت: فقط مشکل اطاله دادرسی در ارتباط با کمبود قضات در محاکم نیست و باید گفت افزایش ورودی پرونده‌ها به دادگاه‌ها باعث شده تا قضات بیش از حد استاندارد در دنیا پرونده رسیدگی کنند.

سرپرست مجتمع قضائی اطفال و نوجوانان تصریح کرد: یک قاضی در نهایت روزانه باید 10 پرونده را مورد رسیدگی قرار دهد اما در حال حاضر بیش از این میزان است و به طور حتم ادامه این روند در مدت طولانی، عملکرد قضات را کاهش خواهد داد.

کد خبر 15669

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز