همشهری آنلابن: دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی با رییس قوه قضـاییه دیدار و گفت‌وگو کرد.

آیت‌الله هاشمی شاهرودی در دیدار با اکمل‌الدین احسان اوغلو، خواستار توجه بیشتر سازمان کنفرانس اسلامی در تدوین و تعریف مبانی و اصول اساسی اسلامی در زمینه مسائل روز دنیا از جمله تروریسم، دموکراسی و حقوق بشر و استخراج نظرات اصیل اسلامی در این موارد برای شناساندن آن به سایر کشورها، ادیان و مقابله با توطئه‌های شکل گرفته علیه اسلام در این زمینه‌ها شد.

وی گفت: سازمان کنفرانس اسلامی نقش بسیار مهمی در شناساندن اسلام و بیان مبانی عمیق اسلامی در زمینه‌های مختلف در تعامل با محافل مختلف از جمله سازمان ملل و کشورهای اروپایی و آمریکایی دارد.

رییس قوه قضاییه، استخراج مبانی فکری مشترک مورد قبول جهان اسلام را برای تعامل با دیگر کشورها و ادیان و پاسخگویی به شبهات علیه جهان اسلام ضروری خواند و تصریح کرد: برای گفت‌وگو و تعامل با دیگر ادیان باید از سطح گفت‌وگوهای سیاسی به عمق مسائل و مبانی ادیان، تغییر مسیر داد و سازمان کنفرانس اسلامی برای گام نهادن در این مسیر باید ابتدا مبانی و اصول اسلامی مشترک و مورد قبول ملت‌های مسلمان را با استفاده از نظرات اندیشمندان و نخبگان جهان اسلام تهیه و تدوین و از مسوولان اجرایی و سیاسی کشورهای مسلمان نیز در این راه استفاده کند.

آیت‌الله هاشمی شاهرودی با اشاره به برخی تلاش‌ها علیه جهان اسلام و القاء برخی شبهات در این زمینه، گفت: سازمان کنفرانس اسلامی می‌تواند و باید به شبهاتی که از سوی کشورهای دیگر بویژه آمریکا و سران استکبار علیه اسلام مطرح می‌شود، پاسخ دهد و از تمامیت و اسلامیت کشورهای مسلمان در مقابل توطئه‌ها و شبهات دفاع کند.

وی افزود: این سازمان همچنین ‌باید آنچه را در حال حاضر به صورت غیرواقعی و کذب و به بهانه برخی رفتارهای تند و افراطی برخی گروه‌های منتسب داده شده به اسلام در اذهان شکل گرفته است، مشخص و وابسته نبودن این‌گونه حرکات و رفتارها را به اسلام ناب برای همگان آشکار سازد.

رییس قوه قضاییه، با اشاره به پیشنهاد دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران برای تشکیل شورای قضایی کشورهای اسلامی خواستار توجه سازمان کنفرانس اسلامی به این مساله شد و اظهار داشت: امیدواریم مسوولان کنفرانس اسلامی در این زمینه نیز همکاری مناسبی داشته باشند، چراکه تشکیل این شورای قضایی مشترک به نزدیکی بیشتر مسلمانان نیز منجر می‌شود.

در این دیدار اکمل‌الدین احسان اوغلو، دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی نیز بر همکاری و تعامل این سازمان با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد و گفت: هدف ما گسترش تعامل بین کشورهای اسلامی و حل و فصل مشکلات جهان اسلام است.

کد خبر 19434

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز