سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۸۵ - ۰۵:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: با اصلاح قانون مجازات اسلامی هرگاه در اثر تقصیر و اشتباه قاضی شخصی دچار ضرر شود, باید این ضرر و زیان جبران شود.

در جلسه مسئولا‌ن عالی قضایی بحث و بررسی درباره اصلا‌ح قانون مجازات اسلا‌می پیگیری ومقرر شد ,هرگاه در اثر تقصیر یا اشتباه قاضی در موضوع یا حکم و یا در تطبیق حکم بر مورد خاص ضرر مادی یا معنوی متوجه کسی شود, در صورت تقصیر , شخص مقصر, طبق موازین ضامن است و در صورت اشتباه و اثبات آن خسارات وارده از بیت المال جبران شود.

در این جلسه همچنین مصوب شد در مواردی که ضرر معنوی متوجه کسی شده است, اعم از اینکه از تقصیر یا اشتباه قاضی " موجب هتک حیثیت کسی شود" باشد , اعاده حیثیت به نحو مناسب صورت گیرد.

آیت‌الله شاهرودی رئیس قوه قضائیه در این جلسه با اشاره به نامه 192 نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مقام معظم رهبری و تقدیر آنان از برنامه‌های توسعه‌ای دستگاه قضایی ضمن تشکر از این اقدام نمایندگان مجلس گفت : با توجه به تعامل مناسب مجلس شورای اسلامی با قوه قضائیه , امیدوارم نمایندگان مجلس لوایح قضایی به ویژه لایحه شورای حل اختلاف را به سرعت تصویب کنند.

وی لوایح شوراهای حل اختلاف , مجازات‌های جایگزین حبس , شعب تشخیص و اصلاح ماده 2 محکومیت‌های مالی را از جمله مهمترین لوایحی برشمرد که در حال حاضر در مجلس شورای اسلامی در نوبت رسیدگی است.

کد خبر 6930

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز