گروه شهری: با دستور هاشمی شاهرودی، رئیس قوه قضائیه، حکم پیگرد قانونی شهردار تهران که به دلیل عدم اجرای حکم دادگاه مبنی بر ساخت یک برج 23 طبقه در ارتفاع بیش از 1800 متر صادر شده بود، لغو شد.

به گزارش خبرنگار همشهری، چندی پیش شهردار تهران در واکنش به حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر صدور پروانه ساختمانی برای 38 هزار مترمربع در تراز بالای 1800 متر اعطای هر گونه مجوز از سوی شهرداران مناطق را غیرقانونی اعلام کرد. دادگاه نیز شهردار تهران را به دلیل عدم اجرای حکم مورد پیگرد قانونی قرار داد.

براساس این گزارش در پی تصویب قانون ممنوعیت ساخت‌و‌ساز در ارتفاع بالای 1800 متر و به منظور حفظ حریم شهر، شهردار تهران بارها بر صیانت از طرح کوهساران که مورد تأکید مقام معظم‌رهبری نیز بوده تأکید کرد و حفظ باغات و فضای سبز تهران و جلوگیری از هر گونه ساخت‌و‌ساز خارج از حریم شهر را ممنوع اعلام کرد.

بر پایه این گزارش با اعلام حکم دیوان عدالت اداری در خرداد ماه سال جاری شورای شهر و شهرداری تهران با اعتراض به این حکم بر عدم صدور مجوز در خارج از خط حریم تأکید کردند. شورای شهر پس از صدور حکم با حمایت از شهرداری تهران در جهت ممانعت از صدور پروانه برای هر گونه ساخت‌وساز در بالاتر از خط 1800 متر از دیوان عدالت اداری به واسط نقض این قاعده شهری و تأیید تخلف انجام شده انتقاد کرد و هر گونه ساخت‌و‌ساز در خارج از خط حریم را علاوه بر از بین بردن باغات و فضای سبز شهری در بروز حوادث زیست‌محیطی موثر دانست.

مروری برگذشته

به گزارش خبرنگار همشهری، شخصی حقیقی در سال 79 موفق به دریافت مجوز ساخت یک ساختمان 23طبقه در ارتفاع بالای 1800 متر شد، اما در آن زمان موفق به احداث بنای مذکور نشد. وی در سال 82 برای تمدید پروانه ساخت به شهرداری مراجعه و شهرداری نیز با توجه به قانون ممنوعیت ساخت‌وساز در ارتفاع بالای 1800 متر مجوز را لغو کرد.

بر این اساس، شکایت مالک بارها در دادگاه عمومی مطرح شد که براساس آن دادگاه بر عدم ممانعت احداث ساختمان رأی داد و شهرداری موظف به اجرای این حکم شد. اما هر بار شهرداری تهران با استناد به قانون ممنوعیت ساخت‌و‌ساز در ارتفاع بیش از 1800 متر از اجرای حکم خودداری کرد. در پی این اتفاق دادگاه نیز حکم عزل و توقیف شهردار منطقه یک تهران را صادر کرد.

برپایه این گزارش با قبول مسئولیت اقدام شهرداری منطقه یک تهران از سوی شهردار تهران دادگاه نیز حکم کیفری علیه وی را صادر کرد.

اگر چه مالک قبل از اقامه دعوا در دادگاه عمومی، در دیوان عدالت اداری اقدام به شکایت کرده بود که دیوان رأی به نفع شهرداری داد و وی را محکوم کرد، اما با طرح شکایت مالک در دادگاه عمومی شهرداری محکوم شد و دادگاه تجدید نظر نیز حکم محکومیت شهردار تهران را صادر کرد. در این راستا و به منظور اهمیت قوانین شهرداری، با بررسی پرونده توسط رئیس قوه‌ قضائیه و با تکیه بر رأی اولیه دادگاه دیوان عدالت اداری، حکم پیگرد قضایی شهردار تهران لغو شد.

شاهرودی با اعلام صحت حکم دادگاه دیوان عدالت اداری و با توجه به استناد شهرداری بر ممنوعیت ساخت‌و‌ساز در ارتفاعات بالای 1800 متر، شکایت مالک را دارای وجاهت قانونی ندانست و حکم پیگرد قانونی شهردار تهران را لغو کرد.

کد خبر 7573

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز