چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۸۵ - ۰۸:۰۳
۰ نفر

رییس قوه قضاییه، سیاست‌های کلان قضایی در بعد کیفری و مدنی را تشریح کرد.

رییس قوه قضاییه در دومین همایش سالانه دادستان‌های سراسر کشور به تشریح سیاست‌های کلان قضایی در بعد کیفری و مدنی و راهکارهای اصلاح آسیب ها در این حوزه پرداخت.

آیت‌الله"سید محمود هاشمی شاهرودی"، روز چهارشنبه در سخنرانی افتتاحیه این همایش ، سه محور پیشگیری از جرم ، قضازدایی، دادرسی عادلانه و توام با حکمت و مدیریت کارآمد را از جمله راهکارهای اصلاح آسیب‌ها در این حوزه ذکر کرد.

وی، تاکید کرد: آسیب‌ها و مشکلات زیادی پیش رو داریم که باید شناسایی شوند و احیای دادسراها نباید به شیوه‌های گذشته ادامه یابد.

شاهرودی اظهار داشت: باید در این زمینه به دنبال دادخواهی باشیم و با استفاده از رویه‌های کارآمد ، تکنیک‌های روز و روش‌های منطبق با اصول دادخواهی اسلامی و عادلانه، حرکت کنیم .

وی افزود: همه مسوولان قضایی اعم از صف و ستاد باید با دیدگاه رفع آسیب و سرعت بخشی بدون اطاله به وظیفه عظیم دادستانی و مدعی‌العمومی توجه کنند.

وی با اعلام این مطلب که مهم‌ترین بخش مورد تاکید فرهنگ اسلامی، عدالت است ،گفت : جلوه عدالت ، در کار قضایی از همه جا بیشتر نمود پیدا می‌کند.

رییس قوه قضاییه علامت سالم بودن هر جامعه را کمبود جرم دانست و گفت:
اختلاف ، دعوی و کشمکش ، علامت بیماری آن جامعه تلقی می‌شود.

به گفته وی ، پیشگیری از جرم باید شاخص جامعه مدنی اسلامی قرار گیرد.

شاهرودی آمار پرونده‌های رسیدگی شده در طول یکسال در دستگاه قضایی را نگران‌کننده خواند و گفت: رسیدگی به هشت میلیون پرونده در یک سال با کشوری با ‪ ۷۰‬میلیون جمعیت ، بسیار زیاد است .

وی تصریح کرد: باید به دنبال رفع آسیب‌ها باشیم، افزایش تعداد قضات علاج کار نیست باید رویه‌های رفع آسیب‌های قضایی را مشخص کنیم.

رییس قوه قضاییه باانتقاد از سیستم بانکی کشور گفت: امراض اجتماعی را نمی‌توان با یک حکم قضایی ، درمان کرد باید با اصلاح ساختارها و مقررات ریشه جرایم را از بین برد.

وی با اشاره به پرونده‌های بانکی که در آنها افراد سودجو،اسناد مجعولی را در اختیار بانک‌ها قرار داده‌اند، افزود: بخش نامه‌ای تنظیم کرده‌ایم تا واحدی در سازمان ثبت برای تشخیص جعلی بودن اسناد ارایه شده به بانک ، تاسیس شود.

شاهرودی گفت: اجرای حدود اسلامی به‌تنهایی باعث پیشگیری از جرم نمی‌شود باید پیشگیری از تضییع حقوق اجتماعی را پیشه خود قرار دهیم.

وی احیای "پلیس خدمات قضایی " را انقلابی در دادسراها عنوان کرد و گفت: این کار مهمی است که تحت امر دادیار ، بازپرس و دادستان انجام می‌شود.

رییس قوه قضاییه نقش دادستان‌ها را در پیشگیری از جرایم مهم خواند و تصریح کرد: مدیران،دادستان‌ها و تمامی مسوولان دستگاه قضایی باید پیشگیری از جرم را سرلوحه کار خود قرار دهند.

کد خبر 4028

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز