گروه شهری: معاون مالی و اداری شهرداری تهران از شناسایی و ثبت اموال شهرداری به میزان 300 هزار میلیارد ریال خبر داد.

دکتر حسین محمد پورزندی در گفتگو با همشهری گفت: این میزان دارایی برای نخستین بار و در نتیجه اجرای تغییر شیوه حسابداری از نقدی به تعهدی حاصل شده است.

وی با تاکید بر این مطلب که ایجاد تحول در امور مالی شهرداری تهران به رغم برخی مقاومت‌ها و جوسازی‌های درون و برون سازمانی انجام شده و امروزه عملیات مالی در این سامانه بزرگ، شفاف شده است، افزود: در راستای اصلاح شیوه مدیریت مالی، خوشبختانه توانستیم حدود 300 هزار میلیارد تومان از اموال و دارایی مغفول و پنهان شهرداری را شناسایی و تا به امروز بیش از 100 هزار میلیارد ریال از آن را در دوایر ثبت کنیم و مابقی نیز در مرحله اجراست.

معاون مالی و اداری شهرداری تهران افزود: همچنین از مواردی که به عنوان دارایی شهرداری تهران به ثبت رسید مطالبات شهرداری از محل رأی کمیسیون ماده 100 به میزان 3 هزار میلیارد ریال است که امروز جزو درآمدهای تعهدی شهرداری به شمار می‌آید و 6 هزار میلیارد ریال را نیز از محل چکهای مدت‌دار به ثبت رساندیم که این رقم نیز جزو دارایی شهرداری می‌باشد.

وی تصریح کرد: طی ماههای جاری توانستیم حساب‌های شهرداری با نهادها و ارگانها را از نقدی به تعهدی تبدیل کنیم و با لحاظ‌کردن سهم شهرداری در پروژه‌های مشارکتی، بیش از 40 تا 50 هزار میلیارد تومان از دارایی شهرداری را تعیین وضعیت کنیم.

پورزندی گفت: با تغییر روش مدیریت مالی از نقدی به تعهدی و تعیین میزان دارایی شهرداری، افزون بر پاسخگویی و ارائه گزارش عملکرد به هنگام شهرداری به شورای شهر، این توان و امکان برای شهرداری به وجود می‌آید که بتواند با سازمانهای بین‌المللی جهت فاینانس پروژه‌های مهم و عظیم شهری، وارد مذاکره شود.

وی به دیگر مزیت‌های حسابداری تعهدی اشاره کرد و گفت: با اجرای این شیوه،‌قیمت واقعی و حقیقی خدمات و پروژه‌های شهری برای مدیریت تعیین و مشخص می‌شود و در عین حال سرعت بازرسی‌های مالی، روان‌تر و دقیق‌تر شده و زمینه حسابرسی حرفه‌ای را فراهم می‌کند.

وی در ادامه از تعیین وضعیت شرکت‌های زیر مجموعه شهرداری خبر داد و گفت: با اخذ مجوز شهردار تهران، وضعیت 80 شرکت و سازمان را مشخص کردیم. از جمله اینکه از پرداخت حقوق به برخی از اعضای هیأت مدیره 17 شرکت که حتی از ده سال پیش تعطیل شده بود و تا به امروز حقوق دریافت می‌کردند، جلوگیری کردیم.

معاون مالی و اداری شهرداری در پایان بر ضرورت تاسیس بانک شهرداری تاکید کرد و گفت: با توجه به میزان گردش مالی شهرداری، امروزه برخورداری شهرداری‌های شهرهای بزرگ دنیا از یک بانک ویژه تحت عنوان City Bank یک موضوع عادی است و تهران با مقتضیات و شرایطی که دارد باید چنین ابزار و مکانیسمی داشته باشد، چرا که این بانک می‌تواند به منزله قلب و کانون تامین منابع مالی و نیز موتور محرکه مجموعه فعالیت‌های شهرداری تلقی شود و کارکرد داشته باشد.

پورزرندی اضافه کرد: بر همین مبنا شهرداری ضمن راه‌اندازی مؤسسه اعتبار شهر اقدام به خرید چهل درصد سهام بانک سرمایه کرد که انتظار می‌رود ضمن ایجاد منابع درآمدی تازه امکان بهره‌برداری بهینه در منابع مالی شهرداری را فراهم کند.

وی از انحلال قطعی شماری شرکت‌های زیانده شهرداری از جمله فعالیت‌های دیگر حوزه متبوعش نام برد و اشاره کرد که طی یک سال گذشته فعالیت‌های گسترده‌ای برای بهبود اوضاع رفاهی کارکنان شهرداری انجام شده است و برای مثال می‌توان به این موضوع اشاره کرد که میزان وام‌های تخصیصی به مجموعه کارکنان شهرداری در سال گذشته بسیار افزونتر از پنج سال قبل از آن بوده است.

کد خبر 10835

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز