شنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: با شروع ایام محرم و صفر سالن‌های تئاتر نیز به رنگ عزا درآمده‌اند و تالار وحدت نیز خود را برای اجراهایی ویژه آماده می‌کند.

با شروع ایام شهادت سالارشهیدان، فعالیت‌های هنری بنیاد رودکی و تالار وحدت نیز دچار تغییر شده‌است. از جمله این تغییرات، اجرای 2 نمایش در این تالار است، که از ابتدای سال اعلام شد، از این پس صرفا به اجرای موسیقی اختصاص خواهد داشت.

اصغر امیرنیا، مدیرعامل بنیاد رودکی استفاده بهینه از تالار وحدت، وجود هزینه‌های ثابت این تالار، در‌آمدزایی در این ایام که موسیقی رونق ندارد و غنی‌سازی برنامه‌ها در این ایام را از دلایل این تصمیم دانست و افزود: تالار وحدت، سالن بزرگی است و امکانات مناسبی هم دارد.

متأسفانه در سال‌های گذشته در ایام خاص مذهبی، کمتر از این امکانات استفاده می‌شد ولی این بار هیأت‌مدیره بنیاد رودکی تصمیم گرفت به‌صورت استثنایی و با توجه به اینکه محور این دو برنامه مرتبط با شهادت امام حسین(ع) است امکان اجرای آنها را در تالار وحدت مهیا کند.

او اجرای این دو برنامه را تقاضای معاونت امور هنری وزارت ارشاد اسلامی و به‌دنبال آن موافقت بنیاد رودکی اعلام کرد و گفت: از ابتدای محرم به واسطه اینکه امکان اجرای موسیقی در تالار وحدت وجود ندارد، نمایش‌های «در قاب ماه» و «خورشید کاروان» و سمفونی «هلال کاروان» در تالار وحدت اجرا می‌شوند.

تغییرات برای رشد

مهدی متوسلی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی و هنری فدک که تهیه نمایش «خورشید کاروان» به کارگردانی محمود فرهنگ را برعهده دارد، درباره تغییرات احتمالی این کار که نزدیک به 2 دهه از اجرای آن می‌گذرد، گفت: تغییرات جزئی از پویایی و رشد است.

طبیعتا بازیگران در بازی، کارگردان در کارگردانی‌اش و عوامل دیگر در مسئولیت‌هایی که دارند تغییراتی برای بهتر شدن کار لحاظ می‌کنند. او که بازنویسی نمایشنامه خورشید کاروان را از ابتدا برعهده داشته‌، در19 سالی که نمایش به روی صحنه رفته، 5 بار نمایش را برای به‌روز شدن بازنویسی کرده‌است.

منسجم‌تر از قبل

سمفونی «هلال کاروان» پیش از این 29 بهمن تا 4 اسفند سال 86 در تالار وحدت اجرا شد و امسال نیز با همکاری معاونت هنری ارشاد، دفتر موسیقی و مؤسسه فرهنگی و  هنری فدک در تالار وحدت توسط ارکستر سمفونیک تهران اجرا خواهد شد.

امیرنیا درباره اجرای این نمایش به موضوع مذهبی این سمفونی اشاره کرد و گفت: اجرای این سمفونی و این دو برنامه برای ما درآمدزایی ندارد، اما این خواسته هر مسلمان و هر ایرانی است که برای ترویج فرهنگ عاشورا قدم بردارد.

هلال کاروان، اثری ترکیبی از سازهای موسیقی ایرانی و کلاسیک است که با بهره‌گیری از آواز سنتی ایران اجرا می‌شود و قرار است علی مینو سپهر به‌عنوان تکخوان، آوازهای سنتی ایرانی را با همراهی گروه نغمه‌سرایان ‌عاشورایی و گروه کر دفتر موسیقی به‌عنوان همخوان اجرا کند.

متوسلی به تغییرات این سمفونی هم اشاره کرد و گفت: در تصمیم‌گیری شورای سیاستگذاری مؤسسه فرهنگی و هنری فدک کارشناسان نظراتشان را درباره این کار دادند و سعید ذهنی هم براساس این نظرات و در مقام آهنگساز به جمع‌بندی تازه‌ای رسید و تصمیم بر این گرفته شد که تغییراتی نسبت به کار قبلی انجام بدهد تا کار شیواتر و منسجم‌تر از اجرای قبلی شود.

برای مخاطبان جدید

«در قاب ماه» به کارگردانی حسین مسافرآستانه نخستین‌بار در سال 1386 به‌مدت محدود در ورزشگاه افراسیابی به  روی صحنه رفت و در همان سال در تالار وحدت اجرا شد. این کار نیز امسال در تالار وحدت بار دیگر اجرا می‌شود. 3 اثری که از آنها نام رفت در سال‌های گذشته اجرا شده برده شد  و سؤال اینجاست که آیا این کارها با استقبال مخاطب مواجه خواهند شد؟

پیش‌بینی متوسلی بر این نکته تاکید دارد که استقبال به اندازه‌ای خواهد بود که گروه‌ها، از عهده پاسخگویی به مخاطب برنخواهند آمد. او به سال 1386 اشاره کرد که قرار بود هلال کاروان تنها 3 اجرا داشته ‌باشد اما با 21 اجرا به کار خود خاتمه داد. او می‌گوید: 19 سال پیش که نمایش «خورشید کاروان» اجرا شد، بخشی از مخاطبان ما کودک بودند و امروز آنان مخاطبان جدیدی خواهند بود که دوست دارند کار را ببینند.

او با اشاره به اجرای این نمایش در کشورهای خارجی و استقبال مردم از این نمایش به این نکته اشاره کرد که داشتن تماشاگر ثابت برای یک نمایش نشان از موفقیت یک کار دارد اما این نکته باعث نشده‌ تا گروه اجرای نمایش خورشید کاروان، در جست وجوی تماشاگر تازه نباشند بلکه آنان تمرکز خود را برای جذب تماشاگران تازه گذاشته‌اند.

او تاکید کرد که اجرای نمایش در شهرستان‌هایی که نمایش در آن اجرا نشده‌ از برنامه‌های مؤسسه فرهنگی و هنری فدک است.امیرنیا هم امیدوار است که استقبال خوبی از این اجراها شود.

او می‌گوید: با توجه به قول‌هایی که دوستان داده‌اند امیدواریم استقبال خوبی از این کارها شود. با توجه به توزیع بلیت و دعوت‌ از مراکز فرهنگی، هنری، سیاسی و مذهبی، دوستان قول داده‌اند که سالن پر خواهد شد. از طرف دیگر درنظر گرفتن ساعت مناسب، باعث شده‌ که دیدن این برنامه‌ها با ساعت عزاداری مردم تلاقی نکند.

بدون اپرای عاشورا

قرار بر این بود که نمایش‌های عروسکی بهروز غریب‌پور هم به شکل رپورتوآر اجرا بشود. یکی از این سه گانه‌های عروسکی که اجرای آن مناسب این دوران بود، نمایش عروسکی «اپرای عاشورا» بود که سال گذشته در سالن فردوسی اجرا شده بود.

امیرنیا ضمن ابراز رضایت از اجرای این نمایش و اجرای رپورتوآر سه‌گانه‌های عروسکی «رستم وسهراب»، «مکبث» و «اپرای عاشورا» به بازسازی و بهسازی سالن فردوسی اشاره کرد که باعث عدم‌اجرای رپورتوآر شده است. همچنین او به آماده‌سازی عروسک‌ها، موسیقی و نمایش کار جدید بهروز غریب‌پور، «اپرای مولوی» اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه گروه درگیر آماده‌سازی عروسک، موسیقی و تمرین این نمایش برای اجرا در جشنواره تئاتر فجر هستند، بعید می‌دانم که «اپرای عاشورا» به این ایام برسد.

اجراهای ویژه محرم و صفر

«در قاب ماه» به کارگردانی حسین مسافرآستانه و به نویسندگی حمیدرضا آذرنگ از 29 آذر تا 15 دی‌ماه ساعت 18:30 به مناسبت برگزاری ششمین همایش سراسری آیین‌های عاشورایی در تالار وحدت به روی صحنه می‌رود.

داستان این نمایش درباره واقعه‌ای منتسب به عاشوراست که فردی به‌نام هلال، واقعه عاشورا را روایت می‌کند. بازیگران این نمایش ‌سیروس اسنقی، حسن سرچاهی، آذر خوارزمی، لیلا موسوی، جواد زیتونی، سلمان خطی، لیلا اسکندری، جواد بخشی‌زاده، حسن حاجت‌پور، علی‌اکبر مسافرآستانه، محسن گودرزی، حمید جوکار، بهادر فاضل و... هستند.

«خورشید کاروان» به کارگردانی محمود فرهنگ از 21 تا 30 دی‌ماه از ساعت 18 در تالار وحدت به روی صحنه می‌رود. در این نمایش بازیگرانی همچون انوشیروان ارجمند، کرامت رودساز، فرهاد بشارتی و اسدالله بابایی نقش دارند و ماجرای نمایش مربوط به شبی است که شمر، کاروان اسیران کربلا را نزدیک دیری نگه می‌دارد.

راهب پیر به تنهایی در دیر به عبادت خود مشغول است و «پطروس» پسر او در پی یافتن حقیقت و آنچه در کتاب مقدس آمده، راهی کوفه است و... سمفونی «هلال کاروان» ساخته سعید ذهنی و شامل 5 قطعه قافله، حر، عطش، علمدار و وداع است که از حج ناتمام امام حسین (ع) تا شهادت ایشان را روایت می‌کند. این سمفونی از 21 تا 30 دی ماه در ساعت 20:30 در تالار وحدت اجرا می‌شود.

کد خبر 97705

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز