سه‌شنبه ۱۵ دی ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۵
۰ نفر

گروه سیاسی: گزارش کمیته ویژه مجلس که تا‌کنون بارها وعده خواندن آن از سوی اعضای این کمیته و هیات رئیسه مجلس شنیده شده است امروز در اختیار هیات رئیسه مجلس قرار می‌گیرد.

کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی روز گذشته با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جلسه کمیته بررسی حوادث پس از انتخابات برای نهایی کردن گزارش این کمیته تشکیل و گزارش کمیته نهایی شده است.

در آخرین وعده‌ای که داده شده بود قرار بود این گزارش پس از پایان تعطیلات یک هفته‌ای مجلس- هشتم دی ماه- خوانده شود. البته محمد حسن ابوترابی فرد نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی به‌وجود آمدن مباحثی همچون لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را دلیلی بر تعویق ارائه و خواندن گزارش کمیته حقیقت یاب مجلس دانست.

جلالی15 دی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره نحوه خواندن این گزارش- به‌صورت علنی یا غیرعلنی- گفت: تصمیم‌گیری درباره خواندن گزارش به‌عهده ریاست مجلس و هیات رئیسه است.

پیش از این و پس از انتشار بیانیه سازمان قضایی نیروهای مسلح درباره حوادث بازداشتگاه کهریزک، احتمال خواندن گزارش کمیته ویژه مجلس به‌صورت علنی می‌رفت. فرهاد تجری یکی از اعضای کمیته ویژه مجلس اعلام کرد که گزارش کمیته ویژه مجلس درباره حوادث پس از انتخابات بدون ذکر نام متهمان خوانده خواهد شد.

سازمان قضایی نیروهای مسلح 28 آذرماه در بیانیه‌ای که منتشر کرد با اشاره به مرگ 3 نفر از بازداشت شدگان به‌علت ضرب و جرح در کهریزک گفته بود دادسرای نظامی 12 نفر از کارکنان بازداشتگاه کهریزک را مجرم شناخته و درخصوص آنان کیفرخواست صادر کرده است.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی روز گذشته در ادامه سخنان خود در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد: گزارش تهیه شده گزارشی اجمالی است اما پیوست‌ها و تفصیل‌ها در اختیار رئیس مجلس قرار خواهد گرفت تا درصورت صلاحدید در اختیار ریاست قوه قضاییه قرار گیرد.

ابوترابی فرد نیز دیروز در گفت‌وگو با ایلنا نحوه خواندن گزارش کمیته ویژه را منوط به تصمیم هیات رئیسه دانست.

عضو کمیته ویژه بررسی حوادث پس از انتخابات در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا فشاری روی این کمیته برای عدم‌خواندن آن وجود داشته است یا خیر گفت: دوستان در کمیته در نهایت همدلی مسائل را پیگیری کردند و با رعایت اصل 67 قانون اساسی و مصالح کلی نظام، گزارش نهایی شد اگر چه در این میان اختلاف نظرهایی نیز وجود داشت اما آنچه در حال حاضر نهایی شده نظر مجموعه اعضای کمیته است.

کمیته پیگیری حوادث عاشورا هم فعال است

در کنار کمیته ویژه مجلس، کمیته 5 نفره‌ای که در دل کمیسیون قضایی و برای پیگیری حوادث حاشیه‌ای روز عاشورا تشکیل شد، جلسات خود را پی می‌گیرد. بعد از آنکه از روز دوشنبه اعضای این کمیته، گزارش معاون وزیر اطلاعات را شنیدند، در دفتر عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران حضور یافتند و در همانجا به بررسی حوادث روز عاشورا پرداختند.

به گفته موسی قربانی یکی از اعضای کمیته پیگیری حوادث روز عاشورا، این کمیته 15 دی  نیز جلساتی با دیگر مسئولان امنیتی و قضایی کشور برگزار کرد. وی در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری که آیا غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور که روز دوشنبه در جلسه کمیسیون قضایی حضور نیافته بود قرار است در جلسه‌ای دیگر به ارائه گزارش خود بپردازد، گفت: جلسات این کمیته با مسئولان امنیتی تمام نشده و ادامه دارد. محسنی اژه‌ای هفته گذشته در جلسه‌ای غیرعلنی گزارشی از حوادث حاشیه‌ای روز عاشورا برای نمایندگان ارائه داده بود.

کد خبر 98863

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز