همشهری آنلاین: کودکانی که سختی‌های روانی، اقتصادی یا اجتماعی را تجربه کنند،‌ می‌توانند مشکلات درازمدت عاطفی، ایمنی و سوخت و ساز را به همراه داشته باشند

که خطر بیماری‌های مربوط به سن را در بزرگسالی افزایش می‌دهند.

به گزارش هلث‌دی نیوز 1037 فرد متولد شده در نیوزلند در میان ماه‌های آوریل 1972 و مارس 1973 از لحاظ زیان‌های اجتماعی- اقتصادی، مورد سوء‌استفاه قرار گرفتن و انزوای اجتماعی در حین 10 سال اول زندگی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

 نویسندگان این بررسی این مشارکت‌کنندگان را تا 32 سالگی دنبال کردند، و آنها را از لحاظ سه عامل خطرساز برای بیماری مربوط به سن: افسردگی، میزان بالای التهاب (که بر حسب  شاخص خونی پروتئین واکنش ‌ِC)، و وجود مشکلات سوخت‌ و ساز چندگانه (مانند فشار خون بالا، میزان‌های غیرطبیعی کلسترول و اضافه‌وزن) وارسی کردند.

 پژوهشگران دریافتند مشارکت‌کنندگان بزرگسال که این ناملایمات را در دوران کودکی تجربه کرده بودند،‌ با احتمال بیشتری این سه عامل خطرساز برای بیماری مربوط به سن را داشتند.

این پژوهشگران می‌گویند رویدادهای ناراحت‌کننده دوران کودکی به طور تخمینی در 31 درصد موارد افسردگی، 13 درصد موارد بالارفتن التهاب، و 32 درصد موارد برای مجموعه عوامل خطرساز مربوط به سوخت و ساز است.

دکتر آندره دانیس،‌ از کینگز کالج لندن، و همکارانش در این باره می‌گویند: "اثرات تجربیات ناراحت‌کننده دوران کودکی بر خطرات بیماری‌های مربوط به سن در بزرگسالی تجمعی و مستقل از تاثیر عوامل خطرساز رشدی و همگام مانند وزن بدن،‌ تاریخچه خانوادگی یا شاخص توده بدنی در دوران کودکی است."

این نویسندگان نتیجه‌گیری می‌کنند: "مدت‌های درازی دانسته شده بود که فرآیندهای پاتوفیزیولوژیک منجر به بیماری‌های مربوط به سن، ممکن است از پیش از زمان کودکی در جریان باشند. ارتقای تجربیات روانی سالم برای کودکان یک هدف ضروری و به صرفه برای پیشگیری از بیماری‌های مربوط به سن است."

این یافته‌ها در شماره دسامبر نشریه "بایگانی‌های پزشکی اطفال و نوجوانان" منتشر شده است.

کد خبر 97266

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز