پنجشنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشنامه چهارده جلدی امام حسین (ع)، دستاورد تازه پژوهشگران مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث 19 آذرماه، با حضور آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، تولیت آستانه مقدسه حضرت معصومه (س)، نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شعرای شعر ولایی و پژوهشگران و فرهیختگان در تالار علامه مجلسی این مؤسسه رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) شعبه مؤسسه علمی ‌ـ فرهنگی دارالحدیث، آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی، صبح امروز 19 آذرماه در مراسم رونمایی از دانشنامه امام حسین (ع) که با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، تولیت آستانه مقدسه حضرت معصومه (س)، نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و شعرای شعر ولایی برگزار شد، با اشاره به این که جای برنامه‌هایی از این دست در حوزه‌های علمیه خالی است تصریح کرد: در جامعه امروز نیاز به دانشنامه‌های حدیثی بسیار احساس می‌شود و باید تحقیق و تفحص بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

این مرجع تقلید جهان تشیع، کتاب و سنت را هویت شیعه عنوان و خاطرنشان کردند: در کتابخانه‌های دنیا اصلی‌ترین منابع خداشناسی و دین‌شناسی همین دانشنامه‌ها هستند.

ایشان با بیان این‌که زندگی، تحصیل و تدریس ما باید بر مدار کتاب و سنت بنا شود تأکید کرد: انسان تا زمانی که این مکتب را نشناسد به مقام انسانیت نمی‌رسد.

آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی عزاداری برای سید‌الشهدا را افتخار بزرگی برای شیعه عنوان کرد و افزود: مکتب عاشورا دین و تشیع را تا قیامت حفظ خواهد کرد و شناساندن کامل این مکتب به جامعه و به‌خصوص نسل جوان، کشور را در مقابل هجمه‌های فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی بیمه می‌کند.

آیت‌الله محمدی‌ ری‌شهری رئیس موسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث نیز در این مراسم پژوهش و بازنگری زندگی امام حسین (ع) مخصوصاً واقعه عاشورا و پاکسازی مطالب انحرافی و بی‌اساس و همچنین معرفی درس‌های سیاسی، اجتماعی و اخلاقی امام حسین (ع) به جامعه را از مهم‌ترین اهداف تألیف این دانشنامه عنوان کرد.

آیت‌الله محمدی‌ ری‌شهری با اشاره به ویژگی‌های برجسته دانشنامه امام حسین(ع) گفت: بازنگری تخصصی و تحریف‌زدایی از واقعه عاشورا، کاربردی و تحلیلی بودن متن دانشنامه، بررسی تفصیلی مسائل مربوط به حادثه عاشورا و پاسخگویی به نیازهای فرعی پژوهشگران از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های این دانشنامه است.

وی تصریح کرد: جامع‌نگری همراه با گزیده‌نگاری، استناد به منابع کهن، تنظیم منطقی و آسان یاب، نقد و ارزشیابی متون تاریخی و تطابق احادیث با قرآن از ویژگی‌های تمام دانشنامه‌های تألیف شده توسط این مؤسسه است.

وی با بیان اینکه تألیف دانشنامه‌ها از مهم‌ترین دستاوردهای مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث است خاطرنشان کرد: دانشنامه تحلیل قرآن و حدیث در 14 جلد، دانشنامه امیرالمومنین (ع) در 5 جلد و دانشنامه عقاید اسلامی در 10 جلد از جمله تألیف‌های سابق این مؤسسه است.

وی با اشاره به برنامه‌های آینده این موسسه افزود: دانشنامه حضرت مهدی(عج)، دانشنامه فقه و ... از جمله مواردی است که در آینده تألیف و در دسترس پژوهشگران قرار خواهد گرفت.

خاطرنشان می‌شود، دانشنامه امام حسین (ع) توسط پژوهشکده علوم و معارف حدیث وابسته به مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث تألیف و در دسترس علاقه‌مندان و پژوهشگران قرار گرفته است. 

کد خبر 97065

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز