همشهری آنلاین: برگزیدگان رشته‌های مختلف جشنواره فرهنگی ـ پژوهشی سوره حمد 10 آذر با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی و رئیس جهاد دانشگاهی معرفی و تجلیل شدند

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، جشنواره فرهنگی ـ پژوهشی سوره مبارکه «حمد» با ارائه گزارشی از سوی حبیبی رئیس جهاد دانشگاهی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز شد.

وی با اشاره به اهداف برگزاری این جشنواره گفت: از چند ماه پیش دوستان طرح دانشجویی سوره حمد را مطرح کردند که ما نیز بسیار خوشحال شدیم چرا که خداوند نعمت‌های زیادی به ما داده است که یکی از آن‌ها نیز همین سوره حمد است.

وی افزود: جهاد دانشگاهی از اینکه فرصتی را ایجاد می‌کند که دانشجویان پیشنهاد دهند و پیشنهادهای خود را اجرا کنند خدا را شاکر است چرا که برگزاری برنامه‌های این‌چنینی ایده‌های زیادی را به متولیان فرهنگی دانشگاه‌ها و مراکز علمی داده است.

 
 
حبیبی بهترین سرآغاز، حمد و ستایش، رحمت گسترده الهی، مهر و محبت، مبداء و معاد، عبادت و بندگی، صراط مستقیم، الگوپذیری از ائمه(ع)، هدایت‌شدگان و گمراهان، دشمن‌شناسی، مالک بودن خدا، سوره حمد در زندگی روزانه و سایر موضوعات مرتبط با سوره حمد را از جمله عنوان‌های طرح‌شده در این جشنواره فرهنگی ـ پژوهشی عنوان کرد.

به گفته رئیس جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیش از 200 اثر فرهنگی به این جشنواره ارسال شده است که برترین‌های آن به مدت سه روز در قالب نمایشگاهی در معرض دید همگان گذاشته می‌شود.

این مراسم با ارائه سخنانی از حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها پیگیری شد. وی سوره حمد را یکی از نعمات بزرگ خداوند به انسان دانست که تدبر در آن ما را متوجه این مطلب می‌کند که چرا این سوره معادل همه قرآن عنوان شده است.

 
وی بخشی از اسرار و معارف این سوره را در تکرار رحمان و رحیم در این سوره دانست و افزود: رحمان یعنی تمام هستی در رحمت عام الهی غرق هستند و هیچ موجودی نیست که از رحمت الهی بی‌بهره باشد اما رحیم شامل رحمت ویژه و اختصاصی خداوند است که تنها نصیب اولیا الهی می‌شود که رمز رسیدن به آن در قرآن و این سوره مبارک بیان شده است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: تمام زحمت پیامبران و انبیاء در این است که ما با تأسی به مبانی دینی و به کارگیری آنها جز زیبایی چیزی نبینیم موضوعی که حضرت زینب(س) پس از حماسه عظیم عاشورا به آن اشاره کرد.

سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور از دیگر برنامه‌های جشنواره فرهنگی ـ پژوهشی سوره حمد بود. وی نیز در ابتدای سخنان خود بر این نکته اشاره کرد که همه قرآن در سوره حمد خلاصه شده است و تدبر و تأمل در اسرار و مفاهیم آن ما را نسبت به موضوعات قرآنی آشنا می‌کند.

این پژوهشگر قرآنی از دانشجویان خواست با گنجاندن قرائت و تفسیر قرآن و نهج‌البلاغه در برنامه روزانه خود از معارف دینی مطلع باشند چرا که نسخه همه مشکلات فردی و اجتماعی ما در قرآن نهفته شده است.

 
 
وی با اشاره به این مطلب که فعالیت‌های قرآنی باید مشکلی را از ما حل و فصل کند، اظهار کرد: در بسیاری از موارد با افرادی مواجه شده‌ام که عمر خود را صرف برخی از کارهای قرآنی کرده‌اند که سودمند نیست لذا از هنرمندان می‌خواهم دست به اقداماتی بزنند که جامعه را با قرآن و معارف آن آشنا کند.

در پایان این مراسم برگزیدگان رشته‌های مقاله‌نویسی، پژوهش، پایان‌نامه، شعر، متن ادبی، خوشنویسی، عکس، کلیپ، پیام کوتاه، وبلاگ‌نویسی و کتابخوانی با حضور حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی، حجج اسلام محسن قرائتی و عیسی‌فر مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی تهران معرفی و تجلیل شدند.

گزارش ایکنا حاکی است که علی سلیمانی در بخش شعر، فاطمه نانی‌زاد در بخش متن ادبی، شیوا پولادی در بخش مقاله‌نویسی، علی طوفانی در رشته خوشنویسی نستعلیق، سلیمان میری در رشته شکسته نستعلیق، علی فلاحی در رشته نسخ و ثلث، مریم یگانه در ساخت نماهنگ، ناصر کریمی در بخش تصویر و فاطمه عرب عامری در بخش مفاهیم بعنوان نفرات برگزیده معرفی شدند. 

کد خبر 96564

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز